Cruisereiziger
BestemmingenReisverslag

Foto en video-verslag Star Clipper – Dag 3 Hydra en dag 4 Afscheid

Cruisereiziger reist 4 dagen mee op Star Clipper op uitnodiging van rederij Star Clippers en Cruise Travel van en naar Athene (Piraeus) met stops in Mykonos en Hydra.

020 Star Clipper HydraTien voor zes, de wekker gaat. Het is heel erg vroeg. Voor een mooie zonsopkomst moet je tenslotte wat over hebben. In dit geval een aantal uurtjes slaap tekort. Gelukkig ben ik niet de enige en met zeker acht mensen wachten we op wat komen gaat. Een prachtige zon voor helaas maar vijf minuten. De wolken zorgen ervoor dat de zon niet meer verder mag schijnen.

021 Star Clipper HydraBij het fotograferen van het schip in het unieke ochtendlicht loop ik binnen bij de brug waar de staff captain sinds vier uur vannacht staat. Een klein praatje maakt mij weer wat wijzer over de navigatie en waar we zijn. Daarna is het tijd voor een klein ontbijt dat wordt verzorgd door onze verpleegkundige annex ober. Zij zet in de Pianobar een klein buffetontbijt klaar dat daar staat tot half elf.

023 Star Clipper HydraAl om negen uur roept cruisedirector Peter ons op om deel te nemen aan de foto safari. Het grote fotomoment breekt aan: met tenderbootjes varen we rondom het stilliggende schip dat alle zeilen heeft gehesen. Er is vrijwel geen wind dus de zeilen hangen wat slapjes, desondanks is het een prachtig gezicht, fenomenaal!

025 (3) Star Clipper HydraBij het terugvaren zien we opeens een gedeelte van de bemanning en de cruisedirector op de boegspriet staan. Snel nog een paar prachtige plaatjes schieten 🙂

022 Star Clipper HydraPeter geeft die ochtend op het middendek zijn dagelijkse sessie over waar we naar toe gaan, naar Hydra. De half uurtjes worden goed bezocht en je mag zelf kiezen of je een ligbed uitzoekt of een stoel om geboeid naar hem te luisteren. Dit keer vertelt hij (met microfoon) wat meer over hoe het draaien van een van de masten in zijn werk gaat. Op de foto zie je naast hem de matrozen daarmee aan de slag.

026 Star Clipper HydraEen klein half uur later gaan we voor anker op een kleine afstand van Hydra stad. Wij laten ons vervoeren door de eerste tender naar het prachtige dorpje. Hydra is een aanrader, mooie steegjes, veel restaurantjes en alles ziet er netjes en schoon uit. Dat komt niet overal in Griekenland voor. Dit is het ultieme vakantiedorp in een mooie baai.

027 Star Clipper HydraIn een baai verderop biedt het sportteam watersportactiveiten aan. Door middel van een wandelpad lopen we in een half uur rustig naar die baai. Met een verkoelend kayaktochtje bekijken we het strandje vanaf de andere kant. Daarnaast kan je ook kiezen uit paddleboarden, surfen, snorkelen of zelfs waterskiën!

028 Star Clipper HydraDe zodiac brengt ons in een record (!) tempo terug naar de Star Clipper. Ik moet me goed vasthouden anders lig ik zo aan de andere kant in het water… We pakken daarna onze rust en ik zoek een plekje op bij het achterzwembad.

029 (2)Bij het vertrek is het even spannend met het anker omhoog halen. De kapitein was vanmorgen niet geheel tevreden met de plek die hij aangewezen kreeg. Het is vrij diep en op deze plek kunnen op de bodem kabels liggen van het eiland naar een ander eiland. Bij het omhooghalen is de kans aanwezig dat het anker deze kabels raakt of bij het optrekken een kabel mee omhoog haalt. De officieren kijken vol spanning toe over de reling naar het anker. Gelukkig gaat alles goed en vertrekken we. Wat een prachtig moment!

In de avond genieten we van een Captains Dinner met (volgens mijn tafelgenoten) een overheerlijke Chateaubriand (runderbiefstuk), ik neem de kreeft. Als verrassing wordt het dessert na een woord van de kapitein in het donker en met vuurwerk binnengebracht: de klassieke baked Alaska! Die avond is het tijd om de koffer weer in te pakken die voor het slapen gaan buiten de hut gezet dient de worden.

20140603_073139[1]In de morgen zijn we op tijd aan de kade in Piraeus. Helaas tijd om afscheid te nemen van dit prachtige zeil-cruiseschip. Voor wie van cruisen houdt en eens zeilervaring wil opdoen is Star Clippers ideaal. Ik zal deze reis niet snel vergeten: ik was even te gast bij alle 72 personeelsleden die op dit unieke schip wonen en werken. Ik mocht een aantal dagen met ze meevaren en voelde me buitengewoon welkom. Bedankt kapitein Yuri Slastenin en crew!

Om in stijl af te sluiten, een stukje dat vandaag in het dagprogramma stond:

“At the last, when you have sailed long enough and far enough, you come to understand that the sea is everything. It is calm and restless, stormy and laughing, many-hued and one-colored, salty and fresh, warm and cold, an enemy and a friend, a help and a hindrance, a tragedy and a jest. Everything!  The sea is always everything and the same: and yet the sea always change.”  (Albert Richard Wetjen, 1931)

Goodbye and a safe journey home!

Lees ook:

Miriam

Hi, ik ben Miriam, oprichtster van Cruisereiziger. Meer dan 10 jaar geleden ben ik voor het eerst op een cruiseschip gestapt en sinds die tijd heeft het cruisen mij meer dan 200% te pakken. Ik ben ervan overtuigd dat er voor iedereen een geschikte cruise te vinden is. Ik help je graag daarbij!

Vond je dit een handig artikel?
Je kunt ons gemakkelijk ondersteunen op Patreon, door via deze links producten te kopen: shop de mooiste koffers bij Duifhuizen, Bol.com, Coolblue of zoek een leuk cadeautje uit in onze eigen webwinkel. Kijk zeker ook even op onze contactpagina voor andere ondersteuningsmogelijkheden.

Alvast hartelijk dank voor je steun! Zo kunnen wij deze site met veel passie blijven vormgeven :-)

Eén reactie op “Foto en video-verslag Star Clipper – Dag 3 Hydra en dag 4 Afscheid

• leuk zo een video erbij met goede muziek, heerlijk relaxen