Cruisereiziger
HygieneMilieuPlastic afname

Afval op Costa cruiseschepen krijgt tweede leven dankzij turbo-dryer

Costa schoorsteen
De resultaten van het project ‘Sustainable Cruise’ zijn bekendgemaakt. Mede gefinancierd door de EU vanuit het LIFE+ programma levert het bijna drie jaar durende project een belangrijke bijdrage aan het terugdringen van afval aan boord van cruiseschepen.
In september 2011 startte het Sustainable Cruise (Duurzame Cruise) project, met als doelstelling het testen en evalueren van nieuwe afvalverwerkingsprocessen en technieken die in lijn zijn met de Europese richtlijn voor afval.

Projectleider was Costa Cruises, als initiatiefnemer van het project en na het aan de EU te hebben voorgesteld met een aantal Italiaanse partijen zoals research centers op het gebied van duurzaamheid en  havens. Als proefschip werd gekozen voor de Costa Pacifica. Voor het eerst in de cruise industrie was het uitgangspunt dat afval mogelijk een nieuwe grondstof kan zijn.

Het meest in het oog springende experiment betrof de installatie van een zogenaamde turbo-dryer.  Bio-afval werd met dit prototype in twee verschillende fases behandeld: eerst koken en dan drogen. Hierdoor werd het volume van het afval aanzienlijk verminderd. Bovendien bleek het restproduct over dezelfde proteinen en voedingswaardes te beschikken als het origineel, waardoor het gebruikt kan worden als basis materiaal voor diervoeders.  Olie en vetten die vrijkwamen bij dit proces bleken over eigenschappen te beschikken die zeer goed herbruikbaar zijn als bio-brandstof.  De turbo-dryer kan zelfs PET plastic verwerken tot PET korrels die zo weer aan een nieuw leven kunnen beginnen, of papier geschikt maken om te recyclen.

Het project testte ook de naleving van de binnenlandse en Europese richtlijnen op het gebied van afvalverwerking en signaleerde verbeterpunten die nodig zijn om duurzaamheid in de cruisesector te stimuleren.  Zo staat de huidige Italiaanse regelgeving m.b.t. afval niet toe de restproducten van de turbo-dryer aan te duiden als ‘secundaire grondstof’. Dit betekent dat het restproduct  volgens de wet nog steeds afval  is, waardoor het niet op de markt gebracht kan worden.

Het project wordt gezien als een belangrijke bijdrage aan duurzaamheid. Het reikt een aantal praktische handvatten aan om het afval op cruiseschepen al bij de bron te verminderen, bijvoorbeeld door met leveranciers afspraken te maken over de verpakkingen. Daarnaast geeft het  rapport adviezen om de wetgeving aan te passen, waarmee het voor de cruise industrie economisch  haalbaar wordt het afval al aan boord te verwerken. Sustainable Cruise fungeert dan ook als test case voor de gehele sector.

Miriam

Hi, ik ben Miriam, oprichtster van Cruisereiziger. Meer dan 10 jaar geleden ben ik voor het eerst op een cruiseschip gestapt en sinds die tijd heeft het cruisen mij meer dan 200% te pakken. Ik ben ervan overtuigd dat er voor iedereen een geschikte cruise te vinden is. Ik help je graag daarbij!

Vond je dit een handig artikel?
Je kunt ons gemakkelijk ondersteunen op Patreon, door via deze links producten te kopen: shop de mooiste koffers bij Duifhuizen, Bol.com, Coolblue of zoek een leuk cadeautje uit in onze eigen webwinkel. Kijk zeker ook even op onze contactpagina voor andere ondersteuningsmogelijkheden.

Alvast hartelijk dank voor je steun! Zo kunnen wij deze site met veel passie blijven vormgeven :-)