Cruisereiziger
BestemmingenReisverslag

Blog Cruise met Nieuw Amsterdam – Dag 2 -Venetië

Dag 2 Donderdag – Venetië en vertrek!

Het was vroeg opstaan vanmorgen! We voelden ons bij het afgaan van de wekker om half 7 nog wat brak. Alles diende het goede doel. We gingen mee met een excursie naar Burano en Murano. Twee eilanden van Venetië die wat lastiger zelf te bereiken zijn. Vandaar dat we op excursie gingen met de Holland America Line. Eerst nog even ontbijten, het was rustig op dit tijdstip zodat we niet heel lang hoefden te wachten. Vandaag werden we net als gisteren nog bediend door het personeel van het Lido buffetrestaurant. De wafel met warme vruchten lag al te wachten.

In het theater verzamelden we ons voor de excursie. Alles liep soepel  en een 20 minuten later zaten we in ons scheepje dat ons eerst naar het eiland van de glasblazers zou brengen. Al honderden jaren geleden besloot de stad dat de gevaarlijke ovens van de glasblazers te veel risico opleverden in de stad en ze verplaatsten daarom de glasblazerijen naar Murano.

Met zo’n honderd man/vrouw werden we een glasblazerij ingeloodst waar twee glasblazers ons lieten zien hoe een karaf met tuit en handvat werd gemaakt. De bloemetjes in het glas worden er ingerold en zijn eigenlijk klei stukjes. Weer wat geleerd! Uiteraard mochten we in de showroom rondlopen in de hoop dat we wat kochten. Mm, een prachtige schildpad voor slechts 29.300 euro?! O, ja we kregen wel korting van 20% vandaag en er mocht afgedongen worden, was verteld door de gids.

Burano

We liepen de showroom uit om een ander shopje van binnen te bekijken en te genieten van de grachtjes op dit eilandje. Werkelijk een prachtige sfeer, dit is het echte vakantieleven.

Na een uur moesten we terug op het schip zijn vanwaar we in een half uur naar het volgende eiland Burano voeren. Werkelijk magnifiek! Een eiland met gekleurde huizen waarvan men zegt dat de mannen ’s avonds gemakkelijk hun eigen huis konden terugvinden aan de hand van de kleur van hun huis. Toegegeven, erg toeristisch waren bepaalde straten wel. De kunst is om af te wijken van de toeristische wegen en de tussendoor weggetjes te vinden, waar de locals ook gebruik van maken. En dat lukte enigszins. Een lokale viswinkel, een groentekraam, perfect.  Na ook een uur op dit eiland moesten we terug. Ruim een uur had ons schip ervoor nodig om terug te keren.

Ojee, het was al over 13:00 uur toen we bij het schip waren. En we moesten al om half een binnen zijn .. niet erg, tenminste als je niet met een excursie van het schip mee bent. Er wordt dan altijd op je gewacht. Al snel hoorden we de aankondiging van de life drill, de reddingsoefening. Iedereen moet naar het verzamelpunt dat op je boordpas staat vermeld. Zo weet je bij een mogelijke ontruiming precies waar je moet zijn. Iedereen werd gecheckt. Een heer en mevrouw B. (het klonk erg Nederlands) waren niet bij onze reddingssloep. Na nogmaals omroepen door een Nederlandse officier werden hun namen genoteerd.

Daarna hadden we tijd om wat te eten, even snel een broodje kroket bij het zwembad gehaald. Ik zag dat er veel keuze was uit bijvoorbeeld een broodje hamburger, een hotdog, frikandel speciaal of een kaassouffle.

Na de oefening werden de trossen losgegooid en verlieten we langzaamaan de kade. Het komende uur was een grote verrassing; we voeren langs de prachtige kades en huizen van Venetië. Ondertussen kregen we nuttige informatie over wat we allemaal zagen als je op de openbare dekken stond. Op ons eigen balkon hoorden we dat niet, maar zagen we toch ook de stad voorbijglijden..

Op het balkon las ik het dagprogramma. Wat was er nog meer te doen vandaag? Er was in ieder geval een bijeenkomst georganiseerd voor alle Nederlanders waar je vragen kon stellen. In het Culinary Arts Center – ook wel Queens Lounge genoemd wanneer er geen kookworkshops zijn- werden we verwelkomd met een kopje koffie thee en de chocolate chip cookies 🙂  Een aardige groep Nederlanders is aan boord. Zo ongeveer 240 Nederlanders en 70 Vlaamstaligen. Het was fijn om een gedeelte daarvan te zien. De groep Nederlandse en Vlaamse dames dat aan boord werkt, leerden we van gezicht kennen. Een aantal staat bij de receptie, maar ook veel Nederlandse officieren werken op de Nieuw Amsterdam. De hotelmanager is bijvoorbeeld Marco van Belleghem. Ook bij de toast ‘s avonds in het theater door kapitein Edward van Zaane ontmoetten we een aantal meer officieren.

In de avond werden we geacht ons formeel te kleden. Iedereen had zich prachtig uitgedost in mooie jurken, kostuums en wat nog meer. Nog een leuke anekdote van vandaag. We stonden bij de ingang van het Manhattan Dining Room. Een jong stel had zich niet helemaal aan de kledingvoorschriften gehouden en de jongeman had een poloshirt aan. De gastheer bij de ingang loste het handig op, door hen daarop te wijzen, maar wel de jongeman een jasje aan te bieden! De hele rij genoot mee van dit gebeuren.

In het theater zagen we na het diner een show van vier zangers genaamd, Cantare. Een voltreffer eersteklas! Wat hebben we, en met ons velen, genoten van de vier mooie stemmen die als sinds de Nieuw Amsterdam in de vaart is, hier optreden. Allerlei muziekstijlen, de Beegees, Sting en Stevie Wonder en klassiek, alles paste eenvoudigweg bij elkaar.

Wat viel ons op vandaag:

• Broodje kroket of kaassouffle bij het zwembad
  • Prima georganiseerde excursie
  • Cantare!

Lees ook:

Wil je ook cruisen op de Nieuw Amsterdam? Kijk eens bij:

ANWBCaptain Cruise Corendon - Nieuw! CruiseOnline Cruisereizen Stip Sunweb TUI

Miriam

Hi, ik ben Miriam, oprichtster van Cruisereiziger. Meer dan 10 jaar geleden ben ik voor het eerst op een cruiseschip gestapt en sinds die tijd heeft het cruisen mij meer dan 200% te pakken. Ik ben ervan overtuigd dat er voor iedereen een geschikte cruise te vinden is. Ik help je graag daarbij!

Vond je dit een handig artikel?
Je kunt ons gemakkelijk ondersteunen op Patreon, door via deze links producten te kopen: shop de mooiste koffers bij Duifhuizen, Bol.com, Coolblue of zoek een leuk cadeautje uit in onze eigen webwinkel. Kijk zeker ook even op onze contactpagina voor andere ondersteuningsmogelijkheden.

Alvast hartelijk dank voor je steun! Zo kunnen wij deze site met veel passie blijven vormgeven :-)

2 gedachten over “Blog Cruise met Nieuw Amsterdam – Dag 2 -Venetië

• Miriam,

Wat klinkt dat als een heerlijke reis, geniet ervan! Je schrijft zo leuk, net alsof ik er zelf bij ben! Was het maar waar 🙂

Christina

• Klinkt allemaal erg goed vooral die broodjes frikandel 🙂 We gaan binnenkort zelf met de Nieuw Amsterdam op cruise. kan haast niet wachten