Cruisereiziger
Reisverslag

Blog Cruise met Nieuw Amsterdam – Dag 6 – Istanbul

Dag 6 maandag – halve zeedag en richting Istanbul

Ontbijtje op bed

Roomservice! Gisteravond laat besloten we het ontbijt voor de volgende morgen bij de kamer te laten bezorgen. Precies op onze gewenste bezorgtijd, half tien, kwam de medewerker van de roomservice het ontbijt brengen. We hadden broodjes gekozen, wat beleg, fruit, melk, thee en sap. Rustig aten we het op en klaar voor de dag van vandaag! Tot vier uur zouden we varen waarna we aan zouden komen in Istanbul. De komende nacht zouden we overnachten in Istanbul en dus nog een tweede volledig dag te besteden hebben.

We zochten een plekje op dek 3, het promenadedek. Heerlijke ligstoelen van hout, staan daar altijd klaar voor je. Afhankelijk of je in de zon wilt of niet, is het bakboord of stuurboord kiezen. Wij kozen even voor wat meer schaduw. Tot half 12 lazen we in een warm briesje een tijdschrift. Daarna kleedden we ons om voor de Mariner’s Lunch in het hoofdrestaurant. Omdat we vaker met de Holland America Line gevaren waren, waren we uitgenodigd om als “terugkomer” warm te lunchen. Samen met nog 800 mensen (of misschien zelfs meer) genoten we van een drie gangen menu. Aan onze tafel zat een ander stel, uit Tucson (Arizona), waarmee we een uurtje het gezellig gehad hebben. Ze woonden in een aparte wijk (5000 mensen) speciaal ingericht voor gepensioneerde mensen of zij die eraan toe zijn 🙂 Zo kwamen we meer te weten over het theater, de clubs etc.

Kruidenbazaar

Istanbul kwam in zicht naar mate het later in de middag werd. Keurig op tijd meerden we aan op een centrale plek nabij het centrum. Istanbul is een boeiende stad met vele gezichten. Aan de ene kant van de stad zijn vooral de historische gebouwen te vinden en de vele bazaars. De Galatabrug verbindt dit oude deel met het nieuwere deel, Beyoglu.  De naam mag je vergeten, maar niet dat hier een hele lange winkelstraat ligt met alle moderne winkels van nu. We bezochten beide delen. Eerst de kruidenbazaar met een Oosterse sfeer. Veel winkels met uiteraard kruiden. Interessanter was het toen we rondom de bazaar de straatjes in gingen waar de lokale mensen hun huishoudelijke producten kopen. Wat te denken van straatje met alleen maar pannenwinkels, beddengoed of linten?  Bij het oversteken van de gelaagde Galatabrug, onder zijn restaurantjes- boven rijden de auto’s- verbaasden we ons over de vele vissers die bovenop de brug staan en kleine visjes proberen te vangen met hun hengels. Naast hen stonden de gevangen visjes in emmers.

De nieuwe wijk is ook weer niet zo nieuw, maar biedt wel de allermodernste winkels op de winkelstraat….   In het midden rijdt een rode tram rond die het begin met het Taksim plein verbindt. Een belangrijk plein en verkeersader voor dit deel van de stad.

Trammetje

Lopend gingen we daarna terug. Aangezien we op een van de hogere delen van de stad waren aangekomen, daalden we gemakkelijk af in de vele straten naar het water toe.

Tegen acht uur waren we gereed voor ons diner. Dit keer gemakkelijk in het buffetrestaurant. De voor- en nagerechten staan voor je klaar. Terwijl je hoofdgerecht ter plekke op het bord wordt geschept.  Het was erg rustig in het Lido dus plek genoeg aan het raam zodat we een mooi uitzicht hadden op de stad.

Later hadden we een drankje op het fantastische achterdek, waar voor de gelegenheid een Turkse danseres was aangeschoven, lichtjes op de tafel en een prachtig uitzicht. Een heerlijke afsluiting van deze dag!

Wat viel op vandaag:

• Dutch Pea Soup – de echte Nederlandse erwtensoep- was verkrijgbaar in de middag in het Lido restaurant
  • Twee dagen in Istanbul!

Lees ook:

Wil je ook cruisen op de Nieuw Amsterdam? Kijk eens bij:

ANWBCaptain Cruise Corendon - Nieuw! CruiseOnline Cruisereizen Stip Sunweb TUI

Miriam

Hi, ik ben Miriam, oprichtster van Cruisereiziger. Meer dan 10 jaar geleden ben ik voor het eerst op een cruiseschip gestapt en sinds die tijd heeft het cruisen mij meer dan 200% te pakken. Ik ben ervan overtuigd dat er voor iedereen een geschikte cruise te vinden is. Ik help je graag daarbij!

Vond je dit een handig artikel?
Je kunt ons gemakkelijk ondersteunen op Patreon, door via deze links producten te kopen: shop de mooiste koffers bij Duifhuizen, Bol.com, Coolblue of zoek een leuk cadeautje uit in onze eigen webwinkel. Kijk zeker ook even op onze contactpagina voor andere ondersteuningsmogelijkheden.

Alvast hartelijk dank voor je steun! Zo kunnen wij deze site met veel passie blijven vormgeven :-)