Cruisereiziger
Reisverslag

Blog Cruise met Nieuw Amsterdam – Dag 12 – Split

Dag 12 zondag – Split

Laatste dag

Na een dag op zee was ik wel toe aan een dag land. De zeedag was overigens zonder veel golven verlopen. Ik kan zeggen dat dit de meest rustige cruise ooit was. Nooit last gehad van zeeziekte of teveel golven. Af en toe hadden we ’s avonds een windje op het promenadedek maar die was zelden zo hard dat we niet op het dek mochten. Ook de avonden waar we nog in een haven lagen, of later vertrokken zoals in Mykonos, waren heerlijk op het achterdek. Een drankje, een hapje, flaneren over het schip. Dat is ook het vakantiegevoel.

Split

Vandaag stond in ieder geval Split in Kroatië op de lijst. We konden niet in de haven zelf aanleggen, maar in de baai zodat we moesten tenderen. We hoefden niet lang te wachten op ons tendernummer.  Sterker nog, we lagen in een van de houten ligstoelen op het promenadedek waar de nummers niet werden omgeroepen. Bleek dus toen we na een tijdje naar binnen liepen. Ons nummer was al omgeroepen en we konden direct naar de tender doorlopen op dek A.

De tender zetten ons af vlakbij de boulevard van Split met restaurantjes en een park langs de kade. Omdat het zondag was, waren niet alle winkels open in het centrum van de stad. Wel konden we de toren beklimmen die onderdeel is van het oude paleis van de oude heerser Diocletian. Daarna wandelden we naar de groente en fruitmarkt waar lokale mensen hun eigen waar verkochten. Erg leuk om te zien.

Stadsstrand

Langs het busstation en de vele ferry’s liepen we naar het stadsstrand van de stad. Het strand bestaat uit een groot gedeelte zand, maar nog meer betonplaten aan een mooie baai. Met een ligbed en parasol hebben we een paar uurtjes naar het best roerige zeewater gekeken. De stroming werd best hard, maar het water was nooit dieper dan je heupen.  Later merkten we bij het tenderen dat de golven op een ruwe manier tegen het tenderplatform van de Nieuw Amsterdam aan botsten. Het uitstappen uit de tender was behoorlijk oppassen.

‘s Avonds aten we in het Lido buffetrestaurant omdat we de tijd daarna nodig hadden om onze twee koffers in te pakken. We hadden een klein aantal souvenirs die er gelukkig allemaal inpasten!  De koffers hebben we vervolgens buiten op de gang gezet zodat ze ‘s nachts verzameld konden worden. Morgen gaan we ontschepen rond 09:00 uur.

Wat viel op vandaag:

• De stoffen handdoekjes in de openbare toiletten waarmee je je handen afdroogt.

Lees ook:

Wil je ook cruisen op de Nieuw Amsterdam? Kijk eens bij:

ANWBCaptain Cruise Corendon - Nieuw! CruiseOnline Cruisereizen Stip Sunweb TUI

Miriam

Hi, ik ben Miriam, oprichtster van Cruisereiziger. Meer dan 10 jaar geleden ben ik voor het eerst op een cruiseschip gestapt en sinds die tijd heeft het cruisen mij meer dan 200% te pakken. Ik ben ervan overtuigd dat er voor iedereen een geschikte cruise te vinden is. Ik help je graag daarbij!

Vond je dit een handig artikel?
Je kunt ons gemakkelijk ondersteunen op Patreon, door via deze links producten te kopen: shop de mooiste koffers bij Duifhuizen, Bol.com, Coolblue of zoek een leuk cadeautje uit in onze eigen webwinkel. Kijk zeker ook even op onze contactpagina voor andere ondersteuningsmogelijkheden.

Alvast hartelijk dank voor je steun! Zo kunnen wij deze site met veel passie blijven vormgeven :-)