Nederlandse cruisemarkt blijft groeien: 12% meer cruisepassagiers in 2012

Ondanks het moeizame economische klimaat groeit de cruisesector in Nederland gestaag door en sluit het jaar 2012 af met een stijging van 12% in het aantal cruisevakanties. Na een matige start in de eerste drie maanden heeft de markt zich snel hersteld hetgeen uiteindelijk resulteerde in deze sterke groei naar bijna 110.000 passagiers. Voor het eerst is de grens van 100.000 gepasseerd.

Dit maakte voorzitter Nico Bleichrodt van de Dutch Cruise Council bekend tijdens de presentatie van de jaarcijfers in Amsterdam. Met deze positieve ontwikkeling onderscheidt de cruisesector zich van de totale reisindustrie, die vorig jaar op een min van 5,2% in passagiers uitkwam. Ook voor 2013 zijn de verwachtingen positief.

Vooral cruises naar Noord- en West-Europa scoorden vorig jaar zeer goed en realiseerden een verdubbeling van het aantal passagiers. De Middellandse Zee en de Zwarte Zee deden het wat minder, daarentegen neemt de vraag naar cruises naar de Indische Oceaan/Arabische staten toe. Ook Atlantische eilanden verwelkomden meer Nederlandse cruisereizigers.
Andere sectoren in Nederland profiteren eveneens van deze groeiende markt, nu steeds meer rederijen een Nederlandse cruisehaven kiezen als vertrekpunt van hun cruises of Nederland als bestemming in hun vaarschema’s opnemen. In 2012 deden 229 schepen Nederland aan, een groei van 24% t.o.v. 2011 (171 aanlopen).

In vergelijking tot andere Europese markten doet Nederland het goed, de totale cruisemarkt is in Europa 1% gegroeid naar bijna 6,1 miljoen passagiers in 2012. Vooral de West-Europese landen lieten een positieve ontwikkeling zien. Zo realiseerde Duitsland een stijging van 11%, Denemarken 16% en Frankrijk 9%. Italië en Spanje presteerden helaas minder goed en lieten een daling zien van respectievelijk -9% en -18%.

De Dutch Cruise Council verwacht de constante groei komende jaren te continueren. ‘Onderzoek wijst uit dat er nog veel potentieel in de markt zit. Het grote publiek is nog onvoldoende bekend met de cruisevakantie als keuze. Daar zullen wij ons de komende jaren op richten. Ons streven is een marktpenetratie van 1%, dit komt neer op 160.000 passagiers’, vertelt Bleichrodt.

Miriam

Hi, ik ben Miriam, oprichtster van Cruisereiziger! Meer dan 10 jaar geleden ben ik voor het eerst op een cruiseschip gestapt en sinds die tijd heeft het cruisen mij meer dan 200% te pakken. Ik ben ervan overtuigd dat er voor iedereen een geschikte cruise te vinden is. Op Cruisereiziger help ik je daarbij. Ondersteun ons werk in deze tijden! Dat kan door bijvoorbeeld een cruisegadget in onze webwinkel te kopen. Zo heb je toch nog een beetje dat cruisegevoel thuis.

Aan het laden