Cruisereiziger
Reisverslag

Blog: Dag 5 Celebrity Infinity – Reykjavik (IJsland)

Al vroeg in de morgen voeren we Reykjavik binnen. Toen we wakker werden om zeven uur ’s ochtends lagen we aan de kade op een afstandje van de stad. Vanuit ons balkon zagen we een langwerpig eiland op 500 meter met slechts twee huizen erop en een steiger. Bij het ontbijt voelde je bij iedereen de spanning van vandaag. We waren eindelijk in IJsland! Dit is voor de meeste mensen aan boord de reden waarom ze deze route genomen hebben, om IJsland te zien.  We besloten ons om warm aan te kleden want het weer zou hoogstens 11C zijn vandaag.

Op tijd meldden we ons bij een van de twee uitgangen, gangway’s, van de Celebrity Infinity. Zonder problemen konden we doorlopen waarna we ons naar het Tourist Information Center aan de kade begaven. Daar zou namelijk onze tour van start gaan die we bij een lokale touroperator geboekt hadden. Snel stonden we met 40 man te wachten bij een aantal mini-busjes waarin we in konden stappen. De tour van vandaag is een klassieker vanuit Reykjavik: de Golden Circle tour. Watervallen, geisers en veel natuur komen in de route voor.

Om negen uur vertrokken we met het minibusje en onze chauffeur Dooly richting zijn woonplaats dat Hverageroi heette. Hij vertelde ons veel over het dagelijkse leven van de IJslanders en het gebruik van stoom en heet water vanuit de aarde voor verwarming van huizen en zwembaden. Dat is ook het meest fascinerende wat mij opviel vandaag. De IJslanders maken zo goed gebruik van wat de natuur hen geeft. We hebben veel gezien op de tour zodat ik niet alles kan beschrijven maar enkele hoogtepunten waren onder andere de geisers bij Geysir. Dit is een gebied waar kokend heet water uit de grond opborrelt en bij een van de bronnen spuit het water de lucht in. Een bekend fenomeen en in het echt nog mooier. Zeker met de heerlijke (!) zwavellucht daarbij. Prachtig waren ook de Gullfoss watervallen. Als bezoeker mag je vrij dicht bij de naar men zegt, grootste watervallen van Europa komen. Nat wordt je uiteraard wel! Een historisch belangrijke plek zagen we in het nationale park Thingvellir waar IJsland lang geleden gesticht werd als land. Indrukwekkend in het park was ook de kloof tussen twee aardplaten die elk jaar ietsje verder van elkaar af wijken.

Rond vijf uur waren we terug bij het schip, moe maar voldaan. De zon scheen warempel door het wolkendek heen en bleef nog de hele avond schijnen. We dineerden met een Brits echtpaar die we nog niet eerder ontmoet hadden (er zijn veel Britten aan boord zoals ik eerder schreef). Ons diner bestond uit onder andere frog legs (kikker benen), een visje en als dessert een(warme) kersenparade met ijs.  In de avond bleef het heel lang licht en genoten we nog van de band in het atrium en een soort van magieshow in de lounge op dek 11, waar je een geweldig uitzicht hebt op de stad Reykjavic.

Wat viel op vandaag:

• In het buffetrestaurant zijn in de vloer grote glazen doorkijk vensters gemaakt zodat je naar beneden in de zee kan kijken!

Lees ook:

Ook nieuwsgierig geworden naar een cruise met de Celebrity Infinity? Cruises zijn boekbaar bij:

Captain Cruise CruiseOnline Cruisereizen Sunweb TUI

Miriam

Hi, ik ben Miriam, oprichtster van Cruisereiziger. Meer dan 10 jaar geleden ben ik voor het eerst op een cruiseschip gestapt en sinds die tijd heeft het cruisen mij meer dan 200% te pakken. Ik ben ervan overtuigd dat er voor iedereen een geschikte cruise te vinden is. Ik help je graag daarbij!

Vond je dit een handig artikel?
Je kunt ons gemakkelijk ondersteunen op Patreon, door via deze links producten te kopen: shop de mooiste koffers bij Duifhuizen, Bol.com, Coolblue of zoek een leuk cadeautje uit in onze eigen webwinkel. Kijk zeker ook even op onze contactpagina voor andere ondersteuningsmogelijkheden.

Alvast hartelijk dank voor je steun! Zo kunnen wij deze site met veel passie blijven vormgeven :-)