Cruisereiziger
Informatiebijeenkomst en beurzen

Ruim 4.000 bezoekers voor cruisebeurs in Amsterdam

Cruisebeurs

CLIA Nederland (voorheen de Dutch Cruise Council) heeft de afgelopen maand tal van activiteiten ontwikkeld om de cruisevakantie nog sterker op de kaart te zetten. Zo’n 50% van de reisbureaus in Nederland haakte in op de promotiemaand en stond helemaal in het teken van cruises. Daarnaast is een e-magazine ‘Cruisen doet u nú!’ gelanceerd, waarin de lezer artikelen, praktische informatie, leuke tips en reacties van reizigers kan terugvinden. Binnen een week is het e-magazine al 20.000 keer gelezen, met een gemiddelde duur van 3.24 minuten. Bekijk het e-magazine op clia.nl/cruisewebmagazine.nl.

De voormalige Dutch Cruise Council is sinds begin september officieel toegetreden tot de wereldwijd vertegenwoordigde Cruise Lines International Association. Dit betekent een verdere stap in de ontwikkeling en professionalisering van de branche, die de afgelopen jaren in Nederland hoge groeicijfers kende (12% in 2012). Ook voor 2013 wordt een verdere stijging van de markt verwacht. ‘Het streven is 160.000 cruisepassagiers in 2015, dit komt neer op een marktpenetratie van 1%. Onderzoek wijst uit dat er nog veel potentieel is. In vergelijking tot andere landen, zoals de Verenigde Staten met een marktpenetratie van 3%, is er nog veel groei mogelijk’, aldus voorzitter Nico Bleichrodt.

Toetreding Spanje

In navolging van onder meer Nederland, België en Duitsland is ook Spanje toegetreden tot CLIA. Dit is gisteren bekend gemaakt door voorzitter Manfredi Lefebvre d’Ovidio van CLIA Europa. Met de oprichting van CLIA Spanje komt het aantal associaties onder de nieuwe wereldwijde structuur op dertien. Spanje is één van de meest populaire bestemmingen voor cruisepassagiers en is tevens een belangrijke groeimarkt voor de cruise-industrie. Vorig jaar werden in Spanje 576.000 cruises geboekt en in de Spaanse havens scheepten 1,2 miljoen passagiers in op een cruiseschip. De uitbreiding met Spanje betekent een verdere versterking van het netwerk en de positie van CLIA.

‘Het CLIA-netwerk stelt ons in staat om met één stem gemeenschappelijk uitdagingen aan te gaan en de sector te profileren voor toekomstig succes’, aldus Robert Ashdown, secretaris generaal van CLIA Europa.

Economische impact

De cruise-sector heeft een continue positieve impact op de Europese economie. Afgelopen jaar (2011-2012) creëerde de cruisemarkt 3,6% meer nieuwe banen en steeg de omzet met 3,1% tot € 37,9 miljard. Dit is toename van meer dan 8 miljard euro in 5 jaar. Op dit moment zijn Groot-Brittannië/Ierland, Duitsland, Italië en Spanje de belangrijkste herkomstlanden van cruisepassagiers. Samen zijn deze landen goed voor 82% van de Europese cruisereizigers. De Noord-Europese landen zijn bezig met een inhaalslag en noteerden in 2012 16% meer passagiers. Ook voor de havens geldt de cruisemarkt als een belangrijke bron van inkomsten. In 2012 bedroegen de uitgaven van passagiers en bemanning in de aanleghavens 3,63 miljard euro, een stijging van 5,7% ten opzichte van 2011.

Miriam

Hi, ik ben Miriam, oprichtster van Cruisereiziger. Meer dan 10 jaar geleden ben ik voor het eerst op een cruiseschip gestapt en sinds die tijd heeft het cruisen mij meer dan 200% te pakken. Ik ben ervan overtuigd dat er voor iedereen een geschikte cruise te vinden is. Ik help je graag daarbij!

Vond je dit een handig artikel?
Je kunt ons gemakkelijk ondersteunen op Patreon, door via deze links producten te kopen: shop de mooiste koffers bij Duifhuizen, Bol.com, Coolblue of zoek een leuk cadeautje uit in onze eigen webwinkel. Kijk zeker ook even op onze contactpagina voor andere ondersteuningsmogelijkheden.

Alvast hartelijk dank voor je steun! Zo kunnen wij deze site met veel passie blijven vormgeven :-)