Cruisereiziger
Prijsvraag

Cruisereporter: Cruisen naar de Noorse Fjorden

In de CLIA Cruisemaand Oktober 2014 verscheen een prijsvraag op Skyradio. De prijswinnaar kon een cruise winnen en mocht mee als Cruisereporter. Ton Peters won en ging mee op een 8-daagse cruise op het MS Rotterdam naar de Noorse Fjorden van 9 tot en met 17 mei 2015.

TonPeters_msRotterdam“Hebben jullie al eerder gecruised?” is een vaak gebruikte kennismakingsvraag op onze cruise naar Noorwegen. Vervolgens worden alle ervaringen uitgewisseld. Er zijn doorgewinterde ‘cruisers’ bij, die dit als een tussendoortje zien maar veel passagiers op ons schip cruisen voor het eerst. In verschillende nationaliteiten en samenstellingen van echtpaar, vader – zoon tot eenling wordt voor velen een lang gekoesterde droom werkelijkheid. Cruisen naar de Fjorden!

Voor ons is het in ieder geval de eerste keer als wij op zaterdag 9 mei aan boord gaan van de MS Rotterdam. Het prachtige vlaggenschip van de Holland America Line ligt sierlijk afgemeerd op de Kop van Zuid in Rotterdam. Onder het gezang van scheepsvaartliederen, toegezongen vanaf de kade, worden rond 16.00h de trossen los gegooid en varen wij de imposante haven uit, op naar Noorwegen.

TonPeters_msRotterdam_lidopoolAan boord
Het is even schakelen voor iemand die kamperen gewend is; all inclusief? “Dus wij mogen hier zomaar aan het buffet ons bordje vullen?” vroegen wij ons af. Ja, aan boord kom je niets te kort. Je kunt er de hele dag eten, in alle vormen, alle soorten, noem maar op! Wil je een buffet of eet je liever à la carte. Tussendoor een pizza of gewoon een ijsje, het is er allemaal.
De eerste reisdag zijn we de hele dag zee dus een mooie gelegenheid om het schip te leren kennen. We sporten een uurtje waarna we de sauna, het zwembad en vervolgens het bubbelbad opzoeken. Later op de dag zakken we onderuit op het voorste dek en genieten van het zonnetje. We sluiten de dag af met een heerlijk diner en diverse shows en optredens vullen onze avond.

Eidfjord
De volgende ochtend is het dan zover, Noorwegen. We varen de 179km lange Hardangerfjord in en meren aan in Eidfjord. Vandaag gaan we op excursie naar de Hardangervidda. Het immense bergplateau waar een poolklimaat heerst en nu nog steeds veel sneeuw ligt. Onderweg doen we de prachtige Vörringfoss waterval aan. In het bezoekerscentrum in Øvre Eidsfjord leren we meer over het gebied. Tegen het eind van de middag cruisen we weer de fjord uit.

Ålesund
TonPeters_msRotterdam_alesund2De volgende ochtend komen we in Ålesund aan waar ook het zonnetje zich laat zien. We hebben hier een auto gehuurd en gaan vandaag rondtoeren. We beginnen natuurlijk eerst bij het uitzichtpunt de Aksla vanwaar we prachtig uitzicht hebben over de stad. Dan rijden we via een uitgebreid stelsel aan tunnels naar het eiland Giske en bezoeken het oude kerkje. Vervolgens rijden we door naar Godøya, met het prachtige dorp Alnes en een nog veel mooiere vuurtoren. We beklimmen de toren en genieten van het uitzicht. In het een piepklein koffiehuisje eten we de heerlijke zelf gebakken taart verzorgt door twee zusjes. Als toetje op onze rit gaan we daarna ook nog te voet de berg beklimmen. Het uitzicht is groots en de natuur overweldigend mooi. Tegen het eind van de middag rijden we terug naar Ålesund, sjouwen nog even door stad en gaan weer aan boord.

TonPeters_msRotterdam_alesund2 (2)
Onze hut is wederom netjes opgeruimd door het geweldige personeel van vooral Indonesische en Filipijnse afkomst. De handdoeken zijn in mooie figuren gevouwen en er ligt een chocolaatje op het kussen.

Geiranger
Het is woensdag en vandaag bezoeken wij de fjord der fjorden: de Geiranger. In de vroege ochtend vaart het schip de Fjord in. Afmeren gaat hier niet dus moeten we met tenders aan de wal. Velen medereizigers stappen in een bus op weg naar een van de uitzichtpunten. De Dalsnibba berg is helaas door de vele sneeuw nog afgesloten. Wij houden het bij een wandeling door het dorp. TonPeters_msRotterdam5Later op de dag cruiset het schip de fjord uit en proef je van dichtbij hoe overweldigend dit alles is. De ene waterval na de andere, de één nog mooier dan de andere. Enorme steile rotswanden en sneeuw tot kort op de waterrand. Met zo’n 2 graden en een stevige wind blijven alleen de ‘Die Hards’ die echt niets willen missen nog op dek. Het is prachtig!
In de avond maken wij ons dan op voor de voorstelling verzorgd door de Indonesische bemanning. Erg leuk hoe zij hun land presenteren op het schip.

Bergen
De volgende ochtend komen wij in Bergen aan. De zon straalt ongekend in de natste stad van Europa en zal dit tot in de avond blijven doen. Het is Hemelvaartsdag en veel Noren zijn vrij; toch zijn veel winkels gewoon open in deze bruisende stad. We lopen naar de Bryggen, houten handelshuizen gelegen aan de kade en hèt gezicht van Bergen. Daarna pakken we het treintje steil omhoog naar de Fløien. Hier hebben we een ongelooflijk mooi uitzicht op de stad. We maken boven een wandeling waarna we weer terug stad in gaan. “Tjonge, wat staan hier een prachtige houten huisjes!” Ik koop een mooie Noorse trui als souvenir en we pakken natuurlijk nog een visje in de haven. Over het prijspeil zullen we het maar niet hebben.

In de avond koersen wij dan weer langzaam op huis aan. Op de één na laatste dag is het na alle spectaculaire shows de beurt aan de Filipijnse bemanning. Ook zij laten hun ongewone talenten zien.

Vrijdag is dan de laatste vaardag. Monique gaat op het schip 5 km wandelen om geld in te zamelen voor onderzoek tegen kanker. Een prachtig initiatief van Holland America Line wat sinds 2006 al 3,4 miljoen dollar heeft opgebracht. De avond staat in het teken van afscheid nemen. Afscheid nemen van de geweldige bemanning, van het heerlijke eten en nog een laatste keer dansen in het Crows Nest op de muziek van de BB Kings Blues Coverband.

Ontschepen
Vroeg in de ochtend komen wij weer in Rotterdam aan en met pijn in ons hart worden wij ontscheept. Vanaf de kade kijken we nog één keer naar het prachtige schip, een hele mooie herinnering om op terug te kijken.

Miriam

Hi, ik ben Miriam, oprichtster van Cruisereiziger. Meer dan 10 jaar geleden ben ik voor het eerst op een cruiseschip gestapt en sinds die tijd heeft het cruisen mij meer dan 200% te pakken. Ik ben ervan overtuigd dat er voor iedereen een geschikte cruise te vinden is. Ik help je graag daarbij!

Vond je dit een handig artikel?
Je kunt ons gemakkelijk ondersteunen op Patreon, door via deze links producten te kopen: shop de mooiste koffers bij Duifhuizen, Bol.com, Coolblue of zoek een leuk cadeautje uit in onze eigen webwinkel. Kijk zeker ook even op onze contactpagina voor andere ondersteuningsmogelijkheden.

Alvast hartelijk dank voor je steun! Zo kunnen wij deze site met veel passie blijven vormgeven :-)