Cruisereiziger
AanmerenBestemmingenReisverslag

Fotoverslag Cruise Nieuw Amsterdam Dag 1-3: Venetië en Katakolon

Cruisereiziger is recent op cruise geweest met het MS Nieuw Amsterdam van de Holland America Line van en naar Venetië. In twaalf dagen bezochten we Katakolon, Piraeus, Istanbul, Mykonos, Kusadasi, Santorini en Argostoli.

Na een goede vlucht van Amsterdam naar Venetië Marco Polo Airport, was het wat chaotisch bij het uitstappen van de Aankomsten-hal. Het is even zoeken naar een taxi, maar al vlot hebben we een taxibusje en laden we al onze koffers in. Voor slechts 45 euro brengt de taxichauffeur ons naar de cruiseterminal waar we de Nieuw Amsterdam van de Holland America Line al zien liggen. Daarnaast is het een drukte van belang met een aantal andere schepen; de Costa Mediterranea, Braemar (Fred. Olsen), Queen Victoria (Cunard), Wind Surf (Windstar Cruises) en de Zuiderdam (ook Holland America Line).

Nieuw Amsterdam_001

Ditmaal is Cruisereiziger voor het eerst op pad met het hele gezin en hebben we een kleine stoere Cruisereiziger bij ons van 6 maanden oud. Best spannend hoe het zal gaan de komende 12 dagen! Gelukkig hoeven we niet lang te wachten bij de veiligheidscontrole omdat we een kleintje bij ons hebben en mogen we bij een aparte rij aansluiten. Eenmaal op het schip kunnen we direct naar onze balkonhut en installeren we ons snel. We hebben trek  en zoeken het Lido market restaurant op, het buffetrestaurant. Dek 9! We zien heerlijke broodjes en sandwiches liggen die al in een keurig papieren zakje klaar liggen. Dat is makkelijk! Daarna is er de verplichte oefening op het promenadedek. Alles gaat goed en we lopen tot slot, net als vele anderen, er nog een rondje.

Nieuw Amsterdam_003

Bij vertrek mogen we op de boeg van het schip gaan staan om te genieten van het uitzicht en traag passeren we de stad.

Nieuw Amsterdam_005

’s Avonds is het passen en meten in onze balkonhut omdat het campingbedje voor de kleine uiteraard ook wat ruimte in neemt. Uiteindelijk vallen we alle drie moe in slaap van het zachte schommelen van het schip.

Dag 2: Zeedag

Vanuit Venetië vertrekken is zo mooi dat we het iedereen aan kunnen raden, nu het nog mag en kan van de Italiaanse autoriteiten. Wij zijn inmiddels op de Adriatische Zee en de Nieuw Amsterdam is onderweg naar Katakolon waar we pas de derde dag aan gaan komen. Ondertussen vermaakt iedereen zich in het zwembad of elders op het schip.

Nieuw Amsterdam_001

De dag gaat rustig voorbij en ieder vindt zijn weg op het middelgrote schip. Wanneer de Nieuw Amsterdam vol zit, zijn er iets meer dan 2100 passagiers aan boord. Het voelt vrij rustig aan en we denken niet dat het schip vol zit.  Wij besluiten aan het einde van de middag dat we onze balkonhut willen inruilen voor een iets grotere hut. En gelukkig is er nog een ruimere balkonhut (een Signature Suite) beschikbaar (wel tegen bijbetaling), waar we vervolgens met hulp van een aantal bemanningsleden en bagagewagentje naar toe verhuizen. Hieronder zie je een foto van een Signature Suite van de site van de Holland America Line. Onze suite was binnen het uur al volgebouwd met al onze spulletjes 😉 Alle hutten hebben op de Nieuw Amsterdam overigens een grotere tv gekregen met films, tv-series, en apps met het weer en webcams. Heel erg handig om ‘s avonds een tv-serie of film te selecteren.

NA10-08834

Dag 3: Katakolon

Bij het wakker worden, ligt de Nieuw Amsterdam al aan de kade in Katakolon. Het zicht op de kustlijn is mooier dan we gedacht hadden. Er zijn wel wat bouwwerkzaamheden in het dorpje, maar daar heb je als toerist weinig last van.

Nieuw Amsterdam_004

Het is redelijk rustig bij het ontbijt in het Lido market restaurant. Het gros van de passagiers moest wat vroeger op om deel te nemen aan een van de excursies naar Olympia, de bakermat van de Olympische Spelen. Een aanrader voor iedereen.Wij verkennen het stadje. Er is voor de toeristen een grote winkelstraat met talloze Griekse souvenierswinkeltjes.

Nieuw Amsterdam_003Nieuw Amsterdam_002

Strandliefhebbers kunnen naar een klein strandje nabij de pier of naar de grotere stranden die iets verder weg liggen.

Nieuw Amsterdam_005

Eenmaal terug aan boord gaat één van ons nog naar de presentatie over de Koningsdam, gegeven door Future Cruise Consultant Chantal Hettich. Bij haar kan je toekomstige boekingen vastleggen.

Nieuw Amsterdam_006

Rond 15:00 uur vertrekt het MS Nieuw Amsterdam richting de volgende bestemming: Piraeus. In de avond genieten we van een diner in de Pinnacle Grill. Gastheer Martijn (die ik ook op de Eurodam vorig jaar ontmoette) en obers Ewout (Woody) en Franco leggen ons in de watten.  We hebben een mooie plek in de hoek van het mooi ingerichte restaurant voor ons drieën, dus met de kleine Cruisereiziger. De Pinnacle Grill is een aanrader! Weliswaar betaal je een kleine toeslag maar voor een échte avond uit, is het zeker je geld waard. De menukaart biedt heerlijke grill gerechten en eenmaal per cruise verandert het restaurant in sterrenrestaurant Le Cirque. Dankjewel Martijn, Ewout en Franco.

Restaurantmanager Martijn (foto op de Eurodam gemaakt)

Lees ook:

Miriam

Hi, ik ben Miriam, oprichtster van Cruisereiziger. Meer dan 10 jaar geleden ben ik voor het eerst op een cruiseschip gestapt en sinds die tijd heeft het cruisen mij meer dan 200% te pakken. Ik ben ervan overtuigd dat er voor iedereen een geschikte cruise te vinden is. Ik help je graag daarbij!

Vond je dit een handig artikel?
Je kunt ons gemakkelijk ondersteunen op Patreon, door via deze links producten te kopen: shop de mooiste koffers bij Duifhuizen, Bol.com, Coolblue of zoek een leuk cadeautje uit in onze eigen webwinkel. Kijk zeker ook even op onze contactpagina voor andere ondersteuningsmogelijkheden.

Alvast hartelijk dank voor je steun! Zo kunnen wij deze site met veel passie blijven vormgeven :-)

Eén reactie op “Fotoverslag Cruise Nieuw Amsterdam Dag 1-3: Venetië en Katakolon

• Marco & Miriam en de kleine, wat een leuke ervaring is dat zeg, met de kleine opstap, goed hoor!
    En dan nog op z’n mooi schip en een mooie bestemming.