Cruisereiziger
BestemmingenReisverslag

Fotoverslag Cruise Nieuw Amsterdam Dag 4-7: Piraeus, Istanbul en Mykonos

Cruisereiziger is recent op cruise geweest met het MS Nieuw Amsterdam van de Holland America Line van en naar Venetië. In twaalf dagen bezochten we Katakolon, Piraeus, Istanbul, Mykonos, Kusadasi, Santorini en Argostoli. Ditmaal is Cruisereiziger voor het eerst op pad met het hele gezin en hebben we een kleine stoere Cruisereiziger bij ons van 6 maanden oud.

Dag 4: Piraeus (Athene)

We worden wakker en het blijkt dat we reeds Piraeus zijn aangemeerd. We liggen op een van de kades bij het begin van de haven. Het is er altijd druk; veel ferry’s komen aan en vertrekken naar vele Griekse bestemmingen en eilanden van af hier. We zien bovendien de Ocean Dream binnenkomen; omgedoopt tot Peace Boat. Zij maken een wereldreis om aandacht te vragen voor vrede wereldwijd.

Nieuw Amsterdam_002

De Nieuw Amsterdam ligt er rustig bij, aan het begin van de haven. Voor liefhebbers zien we een opgraving aan de kade. Deze opgravingen zijn overdekt met glas zodat je de restanten goed kunt zien.

Nieuw Amsterdam_001

We zien bij het verlaten van de cruiseterminal veel taxi’s en hop-on-hop-off bussen staan. De laatste zijn een mooie manier om de stad Athene, een aantal kilometer verderop te verkennen. We hebben jaren geleden de stad bezocht en waren erg onder de indruk van het museum bij de Akropolis. We blijven nu in Piraeus en lopen een rondje richting het centrum van Piraeus. Aan het einde van de dag vermaken we onszelf op het balkon van de Signature Suite. We hebben in totaal drie stoelen: twee wat lagere en een hoge stoel, een voetenbankje en een tafeltje. Heerlijk genieten met een boek uit het Explorations Cafe 🙂 Nieuw Amsterdam_006 In het Explorations Cafe zijn heerlijke koffie’s en thee verkrijgbaar tegen een meerprijs. De hapjes in de vitrine zijn niet te versmaden: jumbo chocolate cookies, aardbeien in een chocoladejasje…

Nieuw Amsterdam_002

Dag 5 en 6: Istanbul

Ai, bij het opendoen van de gordijnen, regent het pijpenstelen. De weersvoorspelling gaf het op onze tv al aan; regenachtig weer in Istanbul.

Nieuw Amsterdam_0002

We moeten nog een stukje varen richting Istanbul waar we verwachten om 16:00 uur aan te komen. Bestemmingsexpert Tom begeleidt ons door de intercom (alleen op de buitendekken te horen en Observaton Lounge) met een aantal uurtjes door het een en ander te vertellen over het gebied en de bestemming Istanbul. In de Observaton Lounge is het gezellig druk.  Bij het zwembad is het inmiddels Turkse Bazaar met $10 dollar items. Afdingen is niet toegestaan 😉Nieuw Amsterdam_001

Bij Istanbul meren we af vrijwel voor het museum Modern waar een groot aantal moderne kunstweken binnen én buiten zijn opgesteld. Jammer dat we ook uitkijken op een omheind gebied waar de vuilnis zich ernstig opstapelt. Het regent nog steeds en we besluiten om op het schip te blijven voor de Turkse avond rondom het Lido zwembad; allerlei heerlijke Turkse gerechten zijn voor ons klaar gemaakt.

De volgende morgen zien we een aantal dolfijnen naast ons schip spelen. Bij het wachten  op een hamburger bij de Dive-In op het Lido zwembaddek, genieten we samen met onze kleine Cruisereiziger van drie speelse dieren. Het is een wonder dat ze niet geraakt worden door de vele ferry’s die hier in Istanbul rondvaren. Wij nemen in ieder geval aan het einde van de middag afscheid van deze drukke maar mooie stad. In de avond nemen we na het diner een kijkje bij de bruisende BB King Blues Club.

Nieuw Amsterdam_010[foto BB King ]

Dag 7: Mykonos

We merkten het al gisteren bij het vertrek uit Istanbul. Het is een beetje onstuimig weer. Wat golven, wind en regen.  Bij het ontwaken hebben we ditmaal gelukkig een zonnetje. De wind en golven zijn helaas nog aanwezig.  We genieten van de zon op het achterdek en maken een wandelingetje met onze kleine Cruisereiziger in de buggy.

Nieuw Amsterdam_002

Rond 13:00 uur horen we kapitein Bas van Dreumel met een mededeling die we voelden aankomen: vanwege de te harde wind en de open baai, kan de Nieuw Amsterdam niet voor anker gaan en voor een veilige tenderverbinding zorgen. Dit betekent dat we direct doorvaren naar onze volgende bestemming Kusadasi. Erg jammer uiteraard!

Nieuw Amsterdam_004

Bij het draaien van het schip wordt het nog even spannend. De wind komt pal tegen het schip aan. Wij houden onze glazen op de kamer maar alvast vast… gelukkig gaat alles bij ons goed. Later horen we dat er toch op een aantal kamers glazen zijn gebroken. In de middag installeren we ons een tijdje bij het overdekte Lido zwembad zodat de kleine Cruisereiziger zich even kan uitleven op een badlaken op een ligbed. ‘s Avonds dineren we gemakkelijk in het Lido Market restaurant. We hebben inmiddels een vast plekje waar we dezelfde obers tegenkomen. Werkelijk niets is ze teveel om het de kleine Cruisereiziger en ons naar de zin te maken en te helpen tijdens ontbijt, lunch of diner. Heerlijk!Nieuw Amsterdam_008

Lees ook:

Miriam

Hi, ik ben Miriam, oprichtster van Cruisereiziger. Meer dan 10 jaar geleden ben ik voor het eerst op een cruiseschip gestapt en sinds die tijd heeft het cruisen mij meer dan 200% te pakken. Ik ben ervan overtuigd dat er voor iedereen een geschikte cruise te vinden is. Ik help je graag daarbij!

Vond je dit een handig artikel?
Je kunt ons gemakkelijk ondersteunen op Patreon, door via deze links producten te kopen: shop de mooiste koffers bij Duifhuizen, Bol.com, Coolblue of zoek een leuk cadeautje uit in onze eigen webwinkel. Kijk zeker ook even op onze contactpagina voor andere ondersteuningsmogelijkheden.

Alvast hartelijk dank voor je steun! Zo kunnen wij deze site met veel passie blijven vormgeven :-)