Cruisereiziger
BestemmingenReisverslag

Fotoverslag Cruise Nieuw Amsterdam Dag 8-9: Kusadasi en Santorini

Dag 8: Kusadasi

Bij het wakker worden, ligt de Nieuw Amsterdam al aan de kade in het Turkse Kusadasi. Het zonnetje schijnt fel op ons balkon. Wat een prachtig uitzicht hebben we op de stad! De temperatuur is heerlijk en menig cruisepassagier vertrekt op excursie naar de oude stad Efeze of zoekt het strand op. Met een dolmus busje sta je er binnen tien minuten.

Na het ontbijt voor kleine Cruisereiziger en ons eigen ontbijt, verlaten we de Nieuw Amsterdam. We lopen een groot gedeelte van de boulevard af en bezoeken de Bazaar en de winkelstraten daarom heen. Uiteindelijk kopen we wat Turkse Delight lekkernijen voor thuis..

Nieuw Amsterdam_001

Terug bij het schip genieten we nog even van de Mein Schiff 1 en Nieuw Amsterdam.

Nieuw Amsterdam_0005

In de avond hebben we een diner bij het Italiaanse restaurant Canaletto. Dat bevindt zich ’s avonds in een besloten gedeelte van het Lido restaurant. Het idee achter Canaletto is dat je met elkaar aan het dineren bent en dus verschillende gerechten kunt bestellen en deze met elkaar delen.

Nieuw Amsterdam_0003 Tijdens het diner wordt de naam van een passagier omgeroepen die nog niet op tijd aan boord is. De kapitein legt vijf minuten later uit dat ze de passagier aan het zoeken zijn in verband met het aanstaande vertrek. Even later komt iemand de kade opgerend met een veiligheidsofficier. Net op tijd voor vertrek!

Dag 9: Santorini

Santorini is met stip hét mooiste eiland dat je met een cruiseschip kunt bezoeken. Witte huisjes, maar vooral de wijze waarop je er kan komen: met een kabelbaan of ezels.  We hadden wel wat vraagtekens bij deze dag omdat we een aantal dagen geleden niet konden tenderen in Mykonos. Zou het weer voldoende goed zijn om voor anker te gaan?  Kapitein Bas had ons wel aangeraden om vroeg van boord te gaan met de tender, omdat er maar liefst vijf cruiseschepen zouden liggen. Wij besloten uit te slapen met kleine Cruisereiziger – voor zover mogelijk 😉   Miriam ging in haar eentje aan wal.

Nieuw Amsterdam_002Rond twaalf uur in de middag ging het tenderen reuze snel. Een tenderticket hoefde je niet meer te halen en de tenderboot lag te wachten totdat er genoeg passagiers waren om naar de wal te varen. Daar aangekomen was er een rij voor de kabelbaan. Voor de eerste maal toch maar met een ezeltje naar boven?

Het tochtje vereist een stevige hand om je vast te houden. De ezeltjes zijn erg getraind en dragen met gemak de mensen naar boven. Vervolgens kunnen ze boven bij het dorp daarna een tijdje uitrusten. In het dorp met mooie witte huisjes was het gezellig druk. Er waren veel kunstwinkels, souvenirwinkels en restaurants. Vooral vanaf de terrassen van de restaurants en barretjes heb je een prachtig uitzicht op het water, de krater en de cruiseschepen. Na een rondje bij de winkels liep ik richting een wandelpad dat wat verder naar boven ging, voor wat mooie plaatjes.

Nieuw Amsterdam_012

Omstreeks drie uur ging ik terug naar beneden en had ik vlot een tender. Vanwege het zonnige weer zat ik bovenop de tender. Naast mij een Australische dame die haar man op het schip had achtergelaten en alleen er op uit was getrokken. Na de cruise zou ze nog naar verre familie gaan in Servië en daarna terug naar Down Under, in totaal een reis van 5 weken!

Nieuw Amsterdam_017

We vertrekken iets later dan gepland vanaf Santorini omdat er nog een excursiegroep wat later aankomt. Gelukkig wachten we op ze; één van de voordelen als je een excursie bij de rederij zelf boekt!  ‘s Avonds eten we wat in het Lido restaurant bij onze favoriete obers.

Lees ook:

Miriam

Hi, ik ben Miriam, oprichtster van Cruisereiziger. Meer dan 10 jaar geleden ben ik voor het eerst op een cruiseschip gestapt en sinds die tijd heeft het cruisen mij meer dan 200% te pakken. Ik ben ervan overtuigd dat er voor iedereen een geschikte cruise te vinden is. Ik help je graag daarbij!

Vond je dit een handig artikel?
Je kunt ons gemakkelijk ondersteunen op Patreon, door via deze links producten te kopen: shop de mooiste koffers bij Duifhuizen, Bol.com, Coolblue of zoek een leuk cadeautje uit in onze eigen webwinkel. Kijk zeker ook even op onze contactpagina voor andere ondersteuningsmogelijkheden.

Alvast hartelijk dank voor je steun! Zo kunnen wij deze site met veel passie blijven vormgeven :-)