Cruisereiziger
Cruiseterminal

Reactie Amsterdam Cruise Port: ‘Verplaatsen PTA is een schijnoplossing’

PTA Cruiseterminal AmsterdamAmsterdam Cruise Port (ACP) heeft via een ingezonden brief van haar voorzitter Janine van Oosten in de Parool en op haar website officieel gereageerd op de uitspraken van Wethouder Ollongren dat het verplaatsen van de PTA uit de binnenstad een oplossing is om de overlast van toerisme tegen te gaan. Zie onder voor de volledige brief.

VERPLAATSEN VAN PTA UIT STAD IS EEN SCHIJNOPLOSSING VOOR AANPAK OVERLAST TOERISME

Amsterdam gaat gebukt onder het massatoerisme. Dat het stadsbestuur daar wat aan doet is zeer terecht. Maar de oplossing voor dit probleem zit niet in het verplaatsen van de PTA terminal zoals wethouder Kajsa Ollongren tijdens het Havendebat op 3 november bepleitte. Dat is een schijnoplossing.

Het aantal cruisetoeristen dat Amsterdam bezoekt is in absolute aantallen flink: zo’n 300.000. Qua percentage gaat het echter om nog geen 2% op het totaal van circa 17 miljoen toeristen. De cruisetoerist is een koopkrachtige gast. Uit onderzoek uit 2014 (GP Wild) blijkt dat de cruisepassagier gemiddeld zo’n 75 euro per dag in de stad besteedt. Zij kopen meer dan een sleutelhanger, een ijsje of een pizzapunt.

De middenstand vaart wel bij hun komst. Het levert de regio jaarlijks zo’n 100 miljoen euro aan inkomsten op. Daarbij is ook de bevoorrading van de schepen inbegrepen. Ook is de cruisesector goed voor de werkgelegenheid. Het levert ruim 1.000 banen op in de regio.

De cruisesector is dus zeer lucratief voor de stad en de regio. Indien de terminal verplaatst wordt zal mogelijk een deel van de rederijen uitwijken. Het is juist de ligging van PTA in het centrum van de stad die Amsterdam zo populair maakt bij de cruisereiziger. Deze populariteit vertaalt zich ook in de toekenning van prijzen voor beste cruisebestemming in Noordwest-Europa in 2016 en haven van het jaar in 2015.

Het is ogenschijnlijk de eenvoudigste oplossing om het grootste, meest zichtbare toeristische object, de zeecruise in de ban te doen en daarmee de PTA te verbannen. Maar het is een schijnoplossing voor het échte probleem: het bestrijden van de overlast van toeristen. De passagiers zullen blijven komen en in het geval van andere locaties juist met bussen. De lasten zullen evenredig toenemen als de lusten verdwijnen, zoals de inkomsten van onder meer het havengeld voor de stad.

De eerdere bouw van de nieuwe zeesluis in IJmuiden moest het faciliteren van onder meer de zeecruise mogelijk maken. Hiermee heeft de gemeenteraad ingestemd. Het verbannen van PTA uit de stad past hier niet bij én biedt bovendien geen oplossing voor de overlast van het massatoerisme waar de stad en haar bewoners onder zucht. Daarnaast is de vraag of PTA ook uit het centrum zou worden geweerd als de discussie rondom de verbindingen met Noord niet zouden spelen.

Ik hoop van harte dat Amsterdam Cruise Port, PTA, Havenbedrijf Amsterdam en de ondernemers van het centrum samen met het stadsbestuur bij kunnen dragen aan het oplossen van het échte probleem. Zodat we gezamenlijk Amsterdam weer maken tot een stad waar de inwoners zich niet verdrongen voelen door de toeristen en waar de toeristen respectvol van de gastvrijheid en cultuur van Amsterdam genieten.

Janine van Oosten
Voorzitter Amsterdam Cruise Port

Bron: Amsterdam Cruise Port

Marco

Als 'first-timer' op de Voyager of the Seas in 2007 was Marco meteen verkocht. Sindsdien is hij verzot op cruisen. Dat betekent na tientallen cruises nog steeds kippenvel bij het inschepen. Veel zeeën bevaren, maar niets mooiers dan cruisen op de Nieuwe Waterweg langs geboortestad Maassluis.

Vond je dit een handig artikel? Je kunt ons gemakkelijk ondersteunen! Zo kunnen wij deze site met veel passie blijven vormgeven :-)

Je kunt ons gemakkelijk ondersteunen op Patreon, via deze links producten te kopen: Bol.com of Coolblue of een leuk cadeautje uit te zoeken in onze eigen webwinkel.

Alvast hartelijk dank voor je steun!