Cruisereiziger
AanmerenBestemmingenExcursiesReisverslag

Nieuw Amsterdam Alaska Liveblog: dag 6 Ketchikan

Cruisereiziger Miriam vaart een week mee op de Nieuw Amsterdam op een Alaskacruise. Vanuit Vancouver bezoekt ze Juneau, Skagway, Glacier Bay en Ketchikan.

De laatste haven van vandaag is om 07:00 uur nog niet in zicht, Ketchikan. We arriveren er om 10:00 uur als vierde cruiseschip. Wederom komen we de cruiseschepen van de afgelopen week hier tegen: de Eurodam, Coral Princess en Ruby Princess. We missen alleen nog de Norwegian Jewel 😉
Het stadje Ketchikan ligt op een groot eiland en dat betekent dat ze een snelweg hebben voor haar 8400 inwoners. Snelweg is een groot woord, want je mag er qua snelheid maar 25 mile per uur rijden (zeg 40 km uur). Kenmerkend voor het stadje is dat veel straten en huizen op palen boven het water zijn staan. Dit gebeurde al honderd jaar geleden toen het stadje ontstond. Een beroemde attractie is dan ook Creek Street met de toen aanwezige bordelen.

In de namiddag zijn alleen de Coral Princess en Nieuw Amsterdam over in Ketchikan.

Ik trek mijn eigen plan en ga mee met een snelle boot naar een vislodge om daar de omgeving te verkennen en wildlife op water te zien. Eerst nog even het schip af zien te komen..en dat gaat in tegenstelling tot eerder in Juneau, niet vanuit het theater. Het is eenvoudigweg aansluiten aan de lange rij in het atrium. Uiteindelijk ben ik redelijk op tijd buiten en zoek ik mijn excursiebordje op. Via een korte rit met z’n 10-en mogen we in een snelle boot stappen die ons naar de Silverking Lodge brengt.

Deze lodge heeft arrangementen waar je als visser een week lang kan komen vissen. Wij lopen een stukje door een bos terwijl de gids ons vertelt over dit regenwoud. Een regenwoud? Jahoor, het regent hier in Ketchikan vaak, heel veel. Als wij er zijn is het gelukkig droog. Vanmorgen bij aankomst regende het. Het regenwoud is een vreemd bos; erg veel mos, bomen die na 200 jaar omvallen, wortels die horizontaal groeien en veel zompige grond. Wij lopen daarom op een houten vlonderpad. We eindigen het bezoek aan deze lodge met een vismaaltijd met krab, mosselen en aardappels, zo op tafel gegooid!

De supersnelle boot haalt ons op en brengt ons via een omweg terug. We zien daarbij zeehonden die liggen te chillen, een aantal Amerikaanse zee-arenden en een paar mooie walvissen. De laatsten hebben het naar hun zin en in de stilte om ons heen, horen we het spuiten van het water uit hun rug. Prachtig!

Net op tijd arriveer ik bij het schip voor mijn volgende beleving: een tocht met een watervliegtuig. Het ene na het andere watervliegtuig vloog vanmorgen langs de Nieuw Amsterdam en nu weet ik waarom. De meeste mensen gebruiken graag een watervliegtuig of boot om van het eiland weg te komen. Een boot (ferry) duurt lang, dus vandaar dat snel een vluchtje met het watervliegtuig geboekt wordt. Tanquan Airways gaat de vlucht voor ons naar het Misty Fjords gebied verzorgen. Na een veiligheidsinstructie worden we op gewicht ingedeeld, zo wordt elk vliegtuig niet te zwaar. De piloot zorgt er voor dat de lichtgewichten achterin zitten en de rest in het midden en voor.

We stijgen verbazingwekkend snel op en vliegen alras richting de Misty Fjords, die als ‘National Monument’ geclassificeerd zijn. Het ruim 9000 km2 gebied ligt 64 km ten oosten van Ketchikan. We vliegen over gesmolten fjorden heen, watervallen, bergmeren en ik geniet volop. Na vijf en twintig minuten gaan we dalen en landen op het water in dit gebied. Wat een stilte als we even uit het vliegtuig mogen op een houten platform. Terug gaan we via de zelfde route.

Als bewijs van deze bijzondere vlucht ontvangen we van Tanquan Airways een certificaat om in te lijsten. Leuk voor het plakboek… De buschauffeuse moet zich vervolgens ernstig haasten om ons tijdig af te leveren. All aboard time is half zes. Gered!

Ik dineer na deze drukke enerverende dag heerlijk in de Pinnacle Grill die deze avond voor de gelegenheid (wekelijks éénmaal) is omgevormd tot de Franse brasserie ‘Rudi’s Sel de Mer’. Bonsoir!

Lees ook:

Miriam

Hi, ik ben Miriam, oprichtster van Cruisereiziger. Meer dan 10 jaar geleden ben ik voor het eerst op een cruiseschip gestapt en sinds die tijd heeft het cruisen mij meer dan 200% te pakken. Ik ben ervan overtuigd dat er voor iedereen een geschikte cruise te vinden is. Ik help je graag daarbij!

Vond je dit een handig artikel?
Je kunt ons gemakkelijk ondersteunen op Patreon, door via deze links producten te kopen: shop de mooiste koffers bij Duifhuizen, Bol.com, Coolblue of zoek een leuk cadeautje uit in onze eigen webwinkel. Kijk zeker ook even op onze contactpagina voor andere ondersteuningsmogelijkheden.

Alvast hartelijk dank voor je steun! Zo kunnen wij deze site met veel passie blijven vormgeven :-)