Cruisereiziger
BestemmingenCruiseterminal

Ook AIDA Cruises, Costa Cruises en Princess Cruises verlaten Amsterdam

Net als eerder Cruise & Maritime Voyages, P&O Cruises, MSC Cruises en Cunard trekken AIDA Cruises, Costa Cruises en Princess Cruises zich terug uit Amsterdam. Alle aankomsten voor 2019 en 2020 zijn verplaatst. Voor deze twee laatste rederijen geldt ook dat zij geen extra toeristenbelasting per passagier willen betalen. Alle drie de rederijen behoren tot moedermaatschappij Carnival Corporation, waartoe ook Cunard en P&O behoren.

De Costa cruiseschepen vertrekken naar IJmuiden. Het gaat daarbij om de volgende afvaarten van 2019 die oorspronkelijk in Amsterdam zouden komen:

  • Costa Favolosa: 28 mei
  • Costa Magica: 14 mei en 5 september
  • Costa Mediterranea: afvaarten van 12 mei, 26 mei, 4 juni, 13 juni, 22 juni, 6 juli, 15 juli, 24 juli, 7 augustus, 16 augustus, (25 augustus call was al in IJmuiden), 8 september, 15 september en 22 september.
  • Costa Pacifica: 12 september

De schepen van AIDA Cruises die naar IJmuiden gaan:

AIDA schepen die naar Rotterdam zullen gaan:

Van Princess Cruises gaat de Sea Princess op 25 juni naar IJmuiden.

In totaal gaat het dit jaar om 24 schepen van Costa en AIDA,  1 van Princess Cruises, 10 van Cunard en P&O Cruises, 9 van MSC Cruises en 14 van CMV.

 

Miriam

Hi, ik ben Miriam, oprichtster van Cruisereiziger. Meer dan 10 jaar geleden ben ik voor het eerst op een cruiseschip gestapt en sinds die tijd heeft het cruisen mij meer dan 200% te pakken. Ik ben ervan overtuigd dat er voor iedereen een geschikte cruise te vinden is. Ik help je graag daarbij!

Vond je dit een handig artikel?
Je kunt ons gemakkelijk ondersteunen op Patreon, door via deze links producten te kopen: shop de mooiste koffers bij Duifhuizen, Bol.com, Coolblue of zoek een leuk cadeautje uit in onze eigen webwinkel. Kijk zeker ook even op onze contactpagina voor andere ondersteuningsmogelijkheden.

Alvast hartelijk dank voor je steun! Zo kunnen wij deze site met veel passie blijven vormgeven :-)

3 gedachten over “Ook AIDA Cruises, Costa Cruises en Princess Cruises verlaten Amsterdam

  • IJmuiden zou eens eindelijk een beter verbinding tussen de bushalte en cruise terminal moeten maken. Het is nu uiterst belabberd om onze koffers de trappen af te sjouwen en over het grind te trekken.
    Ik ga niet meer vanuit IJmuiden vertrekken zolang er geen verbetering wordt gerealiseerd.

  • Wat een ongelofelijke blunder van de stad Amsterdam. Hun belangen om de stad te dienen liggen duidelijk op een ander vlak. De schadepost voor de Cruise terminal, aanverwante bedrijven, horeca etc bij het wegblijven van zeker 40.000 zeer potentiële toeristen kan toch niet opwegen tegen die verhoging van deze extra toeristenbelasting. Schande voor deze kortzichtigheid.

  • Schaap…
    Als er één schaap over de (Amster) dam is volgen er meer. Toen ik het bericht over die vermaledijde toeristenbelasting las, voorspelde ik al dat er meer cruiserederijen hun biezen zullen pakken en Amsterdam met zijn mooie PTA terminal en goede bereikbaarheid de rug zullen toe keren. ZELFS in het gerenommeerde Engelse maandblad Ships Monthly maart 2019 bladzijde 12, leest men hoe OERDOM Amsterdam bezig is het kind met het badwater weg te gooien. Rotterdam kan zich tot op zekere hoogte, zolang als de terminal capaciteit dat toelaat, opmaken voor nog meer cruiseschepen en hopelijk ook geen toeristenbelasting a la Amsterdam gaan invoeren. Het is alleen jammer dat jaren geleden de spoorlijn naar IJmuiden is opgebroken, er had dan een “cruise expres trein” naar A’dam CS ingezet kunnen worden. IJmuiden had zich met de Felison cruise- en ferry terminal al op een enkele cruiseschip voorbereid, maar dat deze nu als “uitwijkhaven” dienst gaat doen, daar had men misschien ook niet op gerekend. Nu wijkt men (voorlopig) naar IJmuiden uit of is dit permanent wat extra vervoerskosten met zich meebrengt om de passagiers naar Amsterdam te brengen. EN wat te denken van de nieuwe MEGA zeesluis die schepen als de Harmony of the Seas kunnen schutten en Amsterdam kunnen aandoen, blijven die soms ook weg als er voor die 6000 passagiers een EXTRA toeslag gerekend moet worden ? Misschien dat Femke Halsema met haar “lieve snoet en charmes” het tij kan doen keren om het toerisme en behoud van de cruiseschepen nog te redden, maar ik betwijfel het . Amsterdam slaat met dit besluit en de plannen voor enkele bruggen over het IJ, zijn eigen ruiten stuk en dat is het in velerlei opzicht en met name economisch niet waard, of is het om JUIST hiermee het toerisme een halt toe te roepen, dan heeft men zijn “doel” wel bereikt, ten koste van …? De toekomst zal het leren, wordt mogelijk vervolgd. Amsterdam, een stad met een “dorpsmentaliteit” onderschat zijn eigen besluitvorming als het over dit onderwerp gaat !

Reacties zijn gesloten.