Cruisereiziger
Reisverslag

Live reportage dag 2: met AmaLea naar Passau

Cruisereiziger Miriam reist op uitnodiging een week mee op de ultraluxe AmaLea van AmaWaterways. Vanuit het Zuid-Duitse Vilshofen gaat het riviercruiseschip naar Passau, Linz, Weissenkirchen, Wenen, Bratislava en Boedapest.

Vilshofen

De AmaLea lag vannacht rustig in Vilshofen terwijl wij aan het slapen waren. Bij het ontwaken geniet ik even van de rust van de voorbijstromende Donau.

‘s Ochtends is er een druk programma waar je naar keuze aan kunt deelnemen. Zo wordt begonnen met stretch-oefeningen onder leiding van de Portugese wellness manager Tiago. Hij organiseert deze week tal van sportactiviteiten voor alle gasten. Variërend van pilates, yoga tot aan actieve wandelingen en fietstours. Ik maak kennis met hem als er een actieve wandeling door Vilshofen gaat plaatsvinden. Eerst lopen rustig door het dorp en daarna hop de heuvel op boven het dorp. Via de bossen en de rivier de Vils – vandaar de naam Vilshofen – lopen we terug naar de Donau. Een leuke actieve wandeling!

Als we terugkomen is het speciaal georganiseerde ‘Oktoberfest’ volop bezig in de tent naast de AmaLea. Een band, bier en Pretzels zijn de ingrediënten voor een klein feestje.

Varen en fietsen!

En ja, we gaan varen over de Donau. Het duurde even, maar om 12 uur in de middag zet de kapitein koers naar Passau. Deze mooie stad, waar drie rivieren (Donau, Inn en Ilz) samenkomen, ligt op 25 km stroomafwaarts. Al het water van de Donau stroomt naar het zuiden toe, door tien landen heen naar de Zwarte Zee. Tijdens de cruise naar Passau passeren we 1 sluizencomplex waar we een aantal meter overbruggen.

In Passau meren we af naast een ander cruiseschip, want het is overvol met schepen. De plek is een populair startpunt voor Donaucruises en heeft een mooi historisch centrum. Met de fiets verkennen we met name de rivier de Inn en fietsen we afwisselend in Duitsland én in Oostenrijk. Het is een pittige tocht onder leiding van twee gidsen. Het verste punt van onze tocht is Wernstein. Een klein Oostenrijks dorpje met een hangbrug over de Inn naar Duitsland. Bijna drie uur later zijn we terug bij het schip. Moe en trots op deze prestatie!

Inmiddels is het in Passau opgewarmd tot 24 graden. Een aantal gasten is in het zwembad neergestreken om bij te komen. Anderen zitten in de loungebanken of in de schaduw op één van de vele zitmogelijkheden. Vrijwel altijd mag je voorop het schip zitten, omdat dit gedeelte lager is dan het andere. Bij een lage brug mag je blijven zitten, maar wel vooraan.

Om tien uur ‘s avonds gaan we verder naar Linz!

Lees ook:

Cruises op de AmaLea zijn onder andere verkrijgbaar bij:

Captain Cruise
Cruisereizen
Cruise Travel
Cruisewinkel

Miriam

Hi, ik ben Miriam, oprichtster van Cruisereiziger. Meer dan 10 jaar geleden ben ik voor het eerst op een cruiseschip gestapt en sinds die tijd heeft het cruisen mij meer dan 200% te pakken. Ik ben ervan overtuigd dat er voor iedereen een geschikte cruise te vinden is. Ik help je graag daarbij!

Vond je dit een handig artikel?
Je kunt ons gemakkelijk ondersteunen op Patreon, door via deze links producten te kopen: shop de mooiste koffers bij Duifhuizen, Bol.com, Coolblue of zoek een leuk cadeautje uit in onze eigen webwinkel. Kijk zeker ook even op onze contactpagina voor andere ondersteuningsmogelijkheden.

Alvast hartelijk dank voor je steun! Zo kunnen wij deze site met veel passie blijven vormgeven :-)