Cruisereiziger
Reisverslag

Live reportage dag 6: AmaLea vaart naar Bratislava

Cruisereiziger Miriam reist op uitnodiging een week mee op de ultraluxe AmaLea van AmaWaterways. Vanuit het Zuid-Duitse Vilshofen gaat het riviercruiseschip naar Passau, Linz, Weissenkirchen, Wenen, Bratislava en Boedapest.

Van Wenen naar Bratislava

De AmaLea bleef vannacht nog in Wenen en rond acht uur in de morgen vertrekken we naar Bratislava. Het is zo’n vijf uurtjes varen op de Donau stroomafwaarts. Tijdens het varen, waait het vandaag enorm. In de stuurhut spreek ik even met de kapitein over deze vaarroute. De Donau is vrijwel nooit erg druk richting Bratislava. Af en toe is er een ander cruiseschip dat je tegenkomt en nog zeldzamer is een binnenvaartschip. We varen redelijk alleen op dit gedeelte van de Donau.

Rond één uur ‘s middags arriveren we in Bratislava, de hoofdstad van Slowakije. Heb ik je al verteld dat de AmaCruise app (tablet of mobiel) bij aankomst in een haven een mailtje uitstuurt naar bijvoorbeeld familieleden? Zo kunnen zij op de minuut nauwkeurig weten dat je in een bepaalde stad bent aangekomen. De mail bevat een mooie foto van de haven én een klein stukje toeristische info. In de app kan je bovendien zelf foto’s bewaren en dagelijks het cruiseprogramma ‘Daily Cruiser’ lezen. Op zeecruiseschepen is een dergelijke app vaker in gebruik, maar bij een riviercruise nog niet. Ik vind vooral het dagelijkse digitale programma enorm handig. Met de gratis wifi aan boord, kan je de app gerust gebruiken.

Excursie

Ook vandaag zijn er in Bratislava drie excursies waar je uit kunt kiezen: twee wandelingen, waarvan 1 een actieve de heuvel op, en een bierproeverij in de stad. Ik kies voor de actieve wandeling naar het kasteel, dat nu een museum herbergt. Bratislava is een stad die twee opvallende bouwwerken heeft. Enerzijds het grote kasteel op de heuvel en daarnaast de nieuwe brug over de Donau met een UFO als uitkijkpunt op de pilaren. De bouw van de brug was in de jaren 70 best controversieel omdat een gehele Joodse wijk weg moest voor de brug.  Daarna lopen we terug naar de historische binnenstad. We leren van onze gids Annamaria dat de politieke situatie van het land een zeer interessante is. De laatste grote wijziging vond 26 jaar geleden plaat toen Slowakije zich afscheidde van Tsjechië. Op een vriendschappelijke manier gebeurde dat in 1993. Toeristen in de stad waarderen met name een aantal standbeelden.

Gala dinner

Terug op het schip hebben we nog aardig wat vrije tijd over tot de feestelijke avond die komen gaat. Op het zonnedek is het heerlijk weer en staan de loungebanken klaar. Om half 7 start de Farewell Cocktail en daarna het Gala Diner.

Het is nog niet de laatste avond, maar wordt op de een na laatste avond omdat op de laatste avond veel gasten willen inpakken. We proosten met z’n allen op de mooie cruise en bedanken het personeel dat langs komt in de lounge. Traditioneel staat op het gala diner Surf & Turf op de kaart. Eet smakelijk! Daarna vertrekt de AmaLea richting Budapest.

Lees ook:

Cruises op de AmaLea zijn onder andere verkrijgbaar bij:

Captain Cruise
Cruisereizen
Cruise Travel
Cruisewinkel

Miriam

Hi, ik ben Miriam, oprichtster van Cruisereiziger. Meer dan 10 jaar geleden ben ik voor het eerst op een cruiseschip gestapt en sinds die tijd heeft het cruisen mij meer dan 200% te pakken. Ik ben ervan overtuigd dat er voor iedereen een geschikte cruise te vinden is. Ik help je graag daarbij!

Vond je dit een handig artikel?
Je kunt ons gemakkelijk ondersteunen op Patreon, door via deze links producten te kopen: shop de mooiste koffers bij Duifhuizen, Bol.com, Coolblue of zoek een leuk cadeautje uit in onze eigen webwinkel. Kijk zeker ook even op onze contactpagina voor andere ondersteuningsmogelijkheden.

Alvast hartelijk dank voor je steun! Zo kunnen wij deze site met veel passie blijven vormgeven :-)

2 gedachten over “Live reportage dag 6: AmaLea vaart naar Bratislava

• Wat een prachtig schip en een hele mooie reis. Leuk foto’s en goede informatie!