Cruisereiziger
Reisverslag

Live reportage dag 7: AmaLea in Boedapest

Cruisereiziger Miriam reist op uitnodiging een week mee op de ultraluxe AmaLea van AmaWaterways. Vanuit het Zuid-Duitse Vilshofen gaat het riviercruiseschip naar Passau, Linz, Weissenkirchen, Wenen, Bratislava en Boedapest.

Bijna in Budapest

De gehele nacht hebben we gevaren van Bratislava naar Boedapest. Juist bij het ontbijt, voeren we de stad binnen. Wanneer je over het water binnenkomt, is dat werkelijk heel mooi. De imposante gebouwen aan de Pest kant (platte gedeelte van de stad) en de Buda kant (heuvels) zijn prachtig.  Ik heb een versnelde video voor je zodat je mee kunt kijken:

Op excursie

Het zou vandaag 27 graden worden, en dat was zichtbaar bij de excursies. De overgrote meerderheid koos voor het gemak van een bustour met een korte wandeling. Ik ging liever met de wandeltocht zonder bus. Met een klein groepje hebben we veel mooie plekjes van de stad gezien met gids Aniko. Van de indrukwekkende monumenten voor Joodse slachtoffers tot de IJzeren hangbrug en verder naar de Buda kant. Via trappen bereikten we het Visserspavillion en de kerk waar Sissi en Franz-Jozef gekroond zijn.

Bij het terugkomen is er een kleine verrassing op het zonnedek: er is een barbecue georganiseerd! Met een bordje in de hand krijgen we van hotelmanager Adile en de koks vers bereide hamburgers en andere gerechten.

Op het zonnedek

Vanwege het prachtige weer, is het op het zonnedek wat drukker dan normaal die middag.  Het zwembad krijgt zwemmers en onder de parasol zitten zo her en der mensen. Het valt me wel op dat er veel andere riviercruiseschepen liggen in deze stad, net als in Wenen twee dagen geleden. Cruiseschepen liggen zij aan zij, met z’n twee naast elkaar of soms wel drie! Deze zijn dan vaak van dezelfde rederij. Hou er bij het riviercruisen dus rekening mee dat de lichtinval in je kamer beperkt kan worden als er een ander schip naast ligt.

Wellnessmanager Tiago doet vanmiddag een lunchwandeling in stad en daarna een half uurtje stretchoefningen. Dat lijkt me wel wat om even wat actiever te worden en al snel staan we met 5 gasten en Tiago met elastiekbanden in de schaduw van de parasols onze oefeningen te doen.

Eten & Wijn

Elke gast aan boord, mag eenmaal een avond dineren in een bijzondere setting. Vanavond geldt dat ook voor mij en nog 19 andere gasten. De Chef’s Table is een culinaire fine dining beleving, in het restaurantgedeelte aan de achterkant van het schip. Daar bevindt zich bovendien een open keuken waar je de chefkok de gerechten ziet bereiden. Met een wijntje uit de Wachauvallei is het zevengangendiner een feest voor de smaakpapillen, met onder andere wortel-gember soep, op de huid gegrilde baars en Nebraska rundvlees.

Als afsluiting van deze cruise, varen we een lichtjescruise door Boedapest langs verlichte gebouwen. Eén van de must-do’s als je in Boedapest bent!

Morgen is helaas de dag van het afscheid gekomen. Wat heb ik tijdens deze cruise genoten van het zorgeloos riviercruisen! Daarbij denk ik aan de zeer professionele staf, prachtig schip, onbeperkt wifi, ruime kamers met balkon, goed verzorgde inclusieve excursies, diverse wellness-onderdelen én uitstekende culinaire verzorging. Kapitein Christian,  cruisemanager Réka, hotelmanager Adile en alle crew: heel hartelijk dank voor deze prachtige ervaring!

Lees ook:

Cruises op de AmaLea zijn onder andere verkrijgbaar bij:

Captain Cruise
Cruisereizen
Cruise Travel
Cruisewinkel

Miriam

Hi, ik ben Miriam, oprichtster van Cruisereiziger. Meer dan 10 jaar geleden ben ik voor het eerst op een cruiseschip gestapt en sinds die tijd heeft het cruisen mij meer dan 200% te pakken. Ik ben ervan overtuigd dat er voor iedereen een geschikte cruise te vinden is. Ik help je graag daarbij!

Vond je dit een handig artikel?
Je kunt ons gemakkelijk ondersteunen op Patreon, door via deze links producten te kopen: shop de mooiste koffers bij Duifhuizen, Bol.com, Coolblue of zoek een leuk cadeautje uit in onze eigen webwinkel. Kijk zeker ook even op onze contactpagina voor andere ondersteuningsmogelijkheden.

Alvast hartelijk dank voor je steun! Zo kunnen wij deze site met veel passie blijven vormgeven :-)