Cruisereiziger
ReisverslagSchip-in-een-schip concept

Cruisereportage dag 3: MSC Yacht Club van MSC Seaview in Civitavecchia

Miriam, Marco én de kleine cruisereiziger reizen op uitnodiging een week mee in de ultraluxe MSC Yacht Club op de MSC Seaview. We varen van Genua naar La Spezia, Civitavecchia (voor Rome), Cannes, Palma de Mallorca, Barcelona en Toulon.

Op excursie: begeleiding naar de bus

Oef, wat is het vroeg vanmorgen… De wekker staat op kwart voor 7 omdat we ons om 07:50 uur moeten melden in Top Sail Lounge bij de MSC Yacht Club voor onze eerste excursie tijdens deze reis. Inmiddels zijn we aangekomen in Civitavecchia. Gisteravond kregen we overigens bericht dat het geplande bezoek in Ajaccio (Corsica) niet door kan gaan. In plaats daarvan cruist de MSC Seaview naar Toulon!

We hebben een bliksemontbijt in het restaurant van de MSC Yacht Club. Snel en efficiënt worden we voorzien. We zijn een beetje vertraagd dus we moeten opschieten en hebben tijd te kort om ons ontbijt op te eten. Helaas hebben de obers geen doggybag, maar men komt met het idee om in een servet wat brood en croissants mee te nemen voor onderweg. Top! Zo kunnen we toch nog even wat eten als we onderweg zijn. We nemen ook de krant mee voor in de bus. Zo kunnen we het actuele nieuws in Nederland nog even tot ons nemen. Als Yacht Club passagier kan je op verzoek elke ochtend een krant ontvangen. Niet zomaar een A4-tje met wat highlights, maar een fullsize krant! Deze hangt elke morgen aan onze deur in een tasje. Top!

Precies op tijd melden we ons in de Top Sail Lounge. We krijgen van hoofdbutler Kamil direct onze excursiestickers opgeplakt, want we gaan vandaag met de bus naar Civitavecchia. Je kunt uiteraard ook met het openbaar vervoer naar Rome, maar met onze kleine Cruisereiziger van 4 jaar, vinden we het toch handiger om met een excursie van MSC Cruises te gaan.  Gisteravond heb ik (Miriam) bij de Braziliaanse conciërge nagevraagd voor een wandelwagen/buggy voor de 4-jarige. Een dag in een stad rondlopen was toch een hele opgave bleek gisteren. De kidsclub had inderdaad buggy’s en dankzij de conciërge had ik binnen het uur de buggy in onze suite staan!

Naar de bus

We worden verrast als twee butlers ons en nog een aantal andere MSC Yacht Club passagiers begeleiden naar de bussen. We dachten eigenlijk naar het reguliere verzamelpunt (ik meen het theater) te gaan lopen. Wat een service als we direct naar onze goede bus worden gebracht!  We krijgen gratis flesjes water mee voor onderweg van de bar. Niet iedereen heeft de luxe die wij hebben, want het duurt even voordat ook alle andere passagiers in onze bus zijn en we op weg kunnen naar Rome. We hebben gekozen voor de tour ‘Rome on Your Own’ en dat betekent dat we na een busrit van 1,5 uur zelf op pad kunnen in deze prachtige stad.

Katten en gladiatoren in Rome

Het is de eerste keer voor onze kleine cruisereiziger dat hij in Rome is, dus als eerste op het programma staat het machtige Colosseum. Vanaf de meetingpoint  Flaminio aan de rand van park Villa Borghese nemen we de metro. Een dagkaart kost 7 euro, maar wij kiezen voor een enkeltje, slechts €1,50. Via een overstap zijn we binnen een kwartier bij het metrostation bij het Colosseum. Het is behoorlijk druk en ondanks dat het eind september is, is de wachtrij om naar binnen te gaan héél lang. Mede vanwege het warme weer besluiten we om dit wereldwonder alleen van buiten te bewonderen. We lopen er omheen en gaan naar onze volgende bestemming, het zwerfkatten opvangcentrum. Via de oude Romeinse wagenrenbaan, Circus Maximus (Circo Massimo) en theatro Marcello gaan we richting rivier de Tiber.

Na een heerlijke lunch tussen de locals in een prachtige klassieke Italiaanse bar, Enzo’s Bar, wandelen we door de oude straten van de stad naar het lokale opvangcentrum voor zwerfkatten dat gelegen is aan de rand van een archeologische opgraving. De opvang Torre Argentina is te bereiken via een ijzeren trap naar beneden. Binnen worden er wel 140 katten opgevangen. Zoveel mogelijk katten worden herplaatst. Een aantal woont permanent in het centrum en kunnen dan ook gebruik maken van het gehele archeologische terrein. Een Nederlandse vrijwilligster die al meer dan 20 jaar elk jaar twee keer meehelpt, praat ons bij. Als kattenliefhebbers doen we natuurlijk een donatie.

Als laatste gaan we langs bij een favoriet van Marco, het Pantheon. Ondanks de massa’s mensen genieten we even van het imposante bouwwerk met het gat in het dak. Aansluitend shoppen we wat en dan is het alweer tijd om naar het meetingpoint te gaan voor de bus terug naar het schip.

Verkoeling!

Op het schip nemen we eerst een ijsje om uit te rusten. Op drie plekken aan boord van het schip, zijn er heerlijke Italiaanse ijsjes van Venchi te koop. Ze zien er geweldig uit, en smaken ook zo! Venchi kom je op elk MSC Cruises schip tegen met chocolaterieën en ijssalons. Op dek 7 zit een chocoladebar waar ze ook bonbons en chocola verkopen, dus die staat later voor deze week op ons verlanglijstje.

Avond acrobatiek

Na een lange dag gaan we voor een snel diner in het buffetrestaurant Market Place. Marco proeft de pizza, die vers klaargemaakt wordt. Wist je dat ook de pasta live voor je klaargemaakt wordt? Elke avond staat er op het pleintje van het restaurant, een kok pasta met saus te koken waarna hij het direct op je bordje schept. Verser dan vers 🙂

Terwijl de kleine Cruisereiziger ‘s avonds droomt van stoere gladiatoren en lieve katten, bezoek ik (Miriam) ‘s avonds de voorstelling Animalia. Acrobatiek en magie in het circus omlijst door een spreekstalmeester.

Lees alle dagen:

MSC Yacht Club cruises op de MSC Seaview zijn verkrijgbaar bij

Cruise Online Sunweb

Miriam

Hi, ik ben Miriam, oprichtster van Cruisereiziger. Meer dan 10 jaar geleden ben ik voor het eerst op een cruiseschip gestapt en sinds die tijd heeft het cruisen mij meer dan 200% te pakken. Ik ben ervan overtuigd dat er voor iedereen een geschikte cruise te vinden is. Ik help je graag daarbij!

Vond je dit een handig artikel?
Je kunt ons gemakkelijk ondersteunen op Patreon, door via deze links producten te kopen: shop de mooiste koffers bij Duifhuizen, Bol.com, Coolblue of zoek een leuk cadeautje uit in onze eigen webwinkel. Kijk zeker ook even op onze contactpagina voor andere ondersteuningsmogelijkheden.

Alvast hartelijk dank voor je steun! Zo kunnen wij deze site met veel passie blijven vormgeven :-)