Cruisereiziger
ReisverslagSchip-in-een-schip concept

Cruisereportage dag 7/8: MSC Yacht Club van MSC Seaview in Toulon en afscheid

Miriam, Marco én de kleine cruisereiziger reizen op uitnodiging een week mee in de ultraluxe MSC Yacht Club op de MSC Seaview. We varen van Genua naar La Spezia, Civitavecchia (voor Rome), Cannes, Palma de Mallorca, Barcelona en Toulon.

Toulon bereiken we na een rustige nacht. We varen bij het binnengaan van de baai van Toulon langs een allerschattigst dorpje. Je ziet wel dat in de gehele baai de Franse marine aanwezig is. Diverse marineschepen liggen her en der. Toulon is één van de drie basissen van de Franse Marine, na Brest en Cherbourg-Octeville.

We ontbijten vrij laat, want we hebben uitgeslapen! Voor ons een unicum omdat we meestal rond 7 uur wakker worden. Voor het ontbijt nemen we alvast wat aardbeien (met chocola) van gisteravond die voor ons klaar stonden na het diner. Daarna lopen we naar het buffetrestaurant Ocean Point. Je kunt er kleinschaliger dan in het grote Market Place buffetrestaurant ontbijten.

Tender-service

In Toulon ligt de MSC Seaview aan een kade aan de overkant van het haventje en de oude stad. Een tenderservice zal ons naar de haven brengen. Wij informeren even bij onze conciërge hoe het in zijn werk gaat. Prompt worden we door hoofdbutler Kamil op weg geholpen: hij loopt met ons mee richting de liften en de kade. Zo langs alle rijen heen. We zijn na een week nog steeds niet helemaal gewend aan deze service en luxe. Maar het is wel heel erg fijn. Genieten hoor!

Toulon

Toulon heeft een aardige haven met daaraan typisch Franse restaurants en souvenir winkeltjes. Ook leuk is de Franse markt wat verderop in het oude centrum. Veel mensen gaan echter mee met het kleine treintje om wat van de stad te zien. Ik moet eerlijk zeggen dat het geen bijzondere stad is met veel charme. De excursies naar de nabijgelegen Franse dorpjes bieden meer schoonheid 😉 zoals naar Le Castellet, Bormes-les-Mimosas en Cassis.  Wij kiezen voor het treintje om een gevoel bij de stad te krijgen.

Terug bij de tenderboten staat uiteraard een lange rij. We zijn echter snel aan de beurt en hoeven niet lang te wachten. In elke boot kunnen veel mensen mee. Wat dat betreft is de logistiek uitstekend geregeld. Afgelopen week konden we, net als nu, vrij snel het schip op via de diverse ingangen.

Bubbelen

De laatste middag op de MSC Seaview gaan we rustig doorbrengen. Bij het zwembad van de MSC Yacht Club zoeken we ligbedden op en bubbelen we wat in de whirlpool. Bij het verlaten van de baai van Toulon, hebben we aan de voorkant een magnifiek uitzicht. Wat dat betreft ligt de Yacht Club op een bevoorrechte plek. Andere passagiers hebben op de Seaview die mogelijkheid bijna niet meer, tenzij je een kamer boekt met uitzicht aan de voorkant.

Diner

Bij het diner kiezen we voor de laatste avond ons MSC Yacht Club restaurant. Voor deze ene keer neem ik (Miriam) twee voorgerechten omdat ik echt niet kan kiezen :-). We nemen na het diner uitgebreid de tijd om afscheid te nemen van onze obers die zo goed voor ons hebben gezorgd. Daarna is het helaas alweer tijd om de koffers in te pakken, die voor 01:00 uur voor de deur moeten worden gezet. Het is even doorbikkelen, maar een kwartier voor tijd zijn we klaar.

Afscheid

Na 7 dagen heerlijke dagen komen we de volgende morgen aan in Genua waar wij, net als veel anderen, ontschepen. Wat hebben we genoten van de MSC Yacht Club op de MSC Seaview. Wij bedanken MSC Cruises Nederland hartelijk voor de mogelijkheid om een week lang de ultraluxe van de MSC Yacht Club te kunnen ervaren. Dank aan álle mensen van de MSC Yacht Club die aan boord voor ons klaar stonden!

Tot slot hebben in onderstaande video al onze avonturen vastgelegd:

Lees alle dagen:

MSC Yacht Club cruises op de MSC Seaview zijn verkrijgbaar bij

Cruise Online Sunweb

Miriam

Hi, ik ben Miriam, oprichtster van Cruisereiziger. Meer dan 10 jaar geleden ben ik voor het eerst op een cruiseschip gestapt en sinds die tijd heeft het cruisen mij meer dan 200% te pakken. Ik ben ervan overtuigd dat er voor iedereen een geschikte cruise te vinden is. Ik help je graag daarbij!

Vond je dit een handig artikel?
Je kunt ons gemakkelijk ondersteunen op Patreon, door via deze links producten te kopen: shop de mooiste koffers bij Duifhuizen, Bol.com, Coolblue of zoek een leuk cadeautje uit in onze eigen webwinkel. Kijk zeker ook even op onze contactpagina voor andere ondersteuningsmogelijkheden.

Alvast hartelijk dank voor je steun! Zo kunnen wij deze site met veel passie blijven vormgeven :-)