Cruisereiziger
Bestemmingen

Door het Panamakanaal met cruiseschip Norwegian Joy

Het Panamakanaal. Door velen als één van hun bucket list cruise bestemmingen aangeduid. Hoe ziet het Panamakanaal eruit en wat maakt het zo bijzonder? Gert cruiste op de Norwegian Joy van Norwegian Cruise Line door het kanaal en deelt graag deze ervaring!

Oude of nieuwe Panamakanaal?

Het Panamakanaal verbindt met haar 81 kilometer de Atlantische Oceaan (Caribisch gebied) met de Grote (Pacific) Oceaan. Alle sluizen, oud en nieuw, zijn volop in gebruik. De oude sluizen zijn voor de kleinere schepen tot 305 meter lang en 32,3 meter breed. De oorspronkelijke sluizen uit 1914 hebben aan weerszijden locomotieven die de schepen op hun plek houden. De nieuwe sluizen zijn officieel op 16 juni 2016 geopend en dat betekende dat schepen tot 366 meter lengte en 49 meter breedte ook welkom zijn.

De Norwegian Joy van Norwegian Cruise Line staat op de 2e plaats als grootste cruise schip wat door Panama Kanaal gevaren heeft, nummer 1 is de Norwegian Bliss. Een rederij betaalt een bedrag afhankelijk van het gewicht van het schip om door het Panamakanaal heen te mogen.

De doorvaart

Aan de Atlantische kant zijn twee sluiscomplexen, de ‘oude’ Gatun sluizen en de nieuwere (Agua) Clara sluizen. Daarna vaart je schip door het Gatun meer. Dat is een zeer groot meer dat leidt naar het verdere verloop van het Panamakanaal, de Culebra kloof. Aan de Grote Oceaan kant zijn drie sluiscomplexen: de oorspronkelijke Pedro Miguel sluizen en Miraflores sluizen. De nieuwe sluizen bestaan uit 1 complex: de Cocoli sluizen.

Vanaf de Atlantische Oceaan (Caribisch gebied)

De Norwegian Joy moet vanwege haar lengte, 333,3 meter lang en 41,4 meter breed, gebruik maken van de nieuwe sluizen in het Panamakanaal. Langs de Panamese stad Colon vaart de Norwegian Joy naar de ingang van het Panamakanaal. Grote schepen, zoals de Joy, gaan bij de splitsing na de Atlantic Bridge naar links naar de Clara sluizen.
De Norwegian Joy maakte de dag ervoor een stop in Colon zodat Gert een bezoekje kon brengen aan het bezoekerscentrum bij de Clara sluizen.  Overigens liggen de oude, Gatun sluizen, verder weg en zie je niet vanaf het bezoekerscentrum.  Hieronder zie je een containerschip de Clara sluizen binnenvaren.
De grote schepen worden voorzien van verplichte sleepboten en een loods aan boord. Hieronder zie je de splitsing naar de oude en nieuwe sluizen. De Norwegian Joy ging naar links, naar de Clara sluizen. Rechts ga je naar de oudere Gatun sluizen, die zeker nog in bedrijf zijn voor de kleinere schepen.
De Norwegian Joy start aan haar doorvaart via de Atlantic Bridge naar de nieuwe Clara sluizen. De sluisdeuren draaien overigens niet meer traditioneel open, maar schuiven naar de zijkant toe.
Vervolgens komt het schip op het Gatun meer terecht.
Hier zie je het Gatun meer:
Aan boord van de Norwegian Joy ontvang je o.a. de tijdsplanning en info over het Panamakanaal.

Na het Gatun meer bereikte de Norwegian Joy de Culebra kloof (ook wel de Gaillard Cut genoemd), een bijna 14 km lang uitgegraven kanaal naar de Centennial brug en de volgende sluizen complexen.

Ook hier is een splitsing tussen het ‘oude’ traject richting de Miraflores sluizen en de nieuwe Cocoli sluizen.
Hier zie je een aantal foto’s van de Miraflores sluizen tijdens een excursie, die met de kenmerkende locomotieven de schepen meenemen door de sluis.
De nieuwe Cocoli sluizen liggen iets hoger en achter de Miraflores sluizen:
Als afsluiter van het Panamakanaal vaart de Norwegian Joy onder de Bridge of the Americas.

Miriam

Hi, ik ben Miriam, oprichtster van Cruisereiziger. Meer dan 10 jaar geleden ben ik voor het eerst op een cruiseschip gestapt en sinds die tijd heeft het cruisen mij meer dan 200% te pakken. Ik ben ervan overtuigd dat er voor iedereen een geschikte cruise te vinden is. Ik help je graag daarbij!

Vond je dit een handig artikel?
Je kunt ons gemakkelijk ondersteunen op Patreon, door via deze links producten te kopen: shop de mooiste koffers bij Duifhuizen, Bol.com, Coolblue of zoek een leuk cadeautje uit in onze eigen webwinkel. Kijk zeker ook even op onze contactpagina voor andere ondersteuningsmogelijkheden.

Alvast hartelijk dank voor je steun! Zo kunnen wij deze site met veel passie blijven vormgeven :-)