Cruisereiziger
Reisverslag

Reportage: Met de Magnifique III de zee op (dag 4)

Miriam vaart mee op de Magnifique III met een fietscruise van de Nederlandse reisorganisatie Boat Bike Tours. Zij start in Amsterdam, fietst vanuit Zaandam naar Alkmaar, Bergen, Texel en door naar Stavoren, Medemblik, Enkhuizen en Volendam. De Magnifique III vaart met ons mee en is ons hotel. Op dag 4 verkennen we Texel en de Waddenzee.

Veerboot

Gisteravond arriveerden we met de Magnifique III in Den Helder. We liggen op een prachtige plek nabij Willemsoord, een mooi cultureel gebied. Bij het ontbijt maken we onze lunchzakjes klaar met suikerbrood en ander heerlijk brood. Voordat we echter kunnen vertrekken, heb ik mijn droge schoenen nodig! Gisteren heeft matroos Thomas ze in de machinekamer neergezet zodat ze konden drogen bij de motor. En ja, ze zijn heerlijk droog 🙂

Tussen de buitjes rijden we naar de veerboot van Texel, die ons naar het eiland brengt. We redden ‘m net en met een mondkapje op zijn we 20 minuten later op Texel. Op het programma staat  een route van 34 km of 51 km. Deze laatste verkent ook Oosterend en de haven van Oudeschild. Beide routes doen wel Den Burg aan in het midden van het eiland en badplaats De Koog. Wij kiezen voor de korte route, maar met een kleine omweg naar Oudeschild. Doordat we aan de hand van knooppunten fietsen, kan je gemakkelijk een stukje erbij of eraf snoepen.

Schapen en lekkernijen

Texel is natuurlijk het eiland van de schapen! We merken dat al snel; we rijden bewust een stuk onderaan de dijk om de schaapjes tegen te komen. Over de wildroosters zien we een bord met Eigen risico. Dat durven we wel aan. Het pad is behoorlijk smerig van de uitwerpselen van de schapen, maar het is een belevenis om tussen de schapen te rijden. De meesten zien ons aankomen en gaan dan netjes uit de weg.

Via het extra knooppunt rijden wij naar de haven van Oudeschild, waar we even genieten van de schepen. Terug naar de route rijden we langs een favoriet van mij – we komen regelmatig op Texel – : de Zelfpluktuin. Deze is vanaf 1 mei 2021 geopend onder de nieuwe naam Voedselbos. Het is een plek waar je met een entreekaartje de gehele dag door fruit kunt proeven. We komen eigenlijk net wat te vroeg in het seizoen. Door het slechte voorjaar zijn eigenlijk alleen de aardbeien te plukken en te verorberen. We nemen een kijkje bij de nieuwe fruitbomen en het kruidendoolhof.

Via Den Burg, waar je perfect kan lunchen en winkelen, rijden we over mooie dijkpaadjes toch beschut. In de Koog bekijken we het strand, veel wind!, en rijden we verder naar de bossen van Texel. Deze liggen aan de noord-oostkant en zijn een mooie afwisseling met de eerdere dijkpaadjes. Bij de Bonte Belevenis koop ik wat souvenirs voor de thuisblijvers. Dit is een plek waar ambachtslieden aan het werk zijn zoals een kaarsenmaker, zeepmaker en distilleerderij. In dit deel van Texel zien we regelmatig vloedlijnpalen staan. Deze tonen de vloedlijn van dat bepaalde jaar. Texel beweegt namelijk door de jaren heen, en nog steeds!

Terug naar de Magnifique III gaat het uiteraard met de veerboot. We zijn net als veel anderen uit de groep, rond hetzelfde tijdstip terug. Ik vind het wonderbaarlijk! Een aantal fietst op een e-bike, anderen op een ‘gewone’ fiets. Ondanks de relatief lange afstand en eigen bezigheden langs de route, lukt het iedereen op tijd weer bij de boot te zijn. Reisleider Corry is maar wat blij met de groep. Soms zijn er (internationale) gasten die zelden op de fiets zitten en een gevaar op het fietspad zijn 😉

Vertrek

Zo rond half vijf is iedereen binnen. Schipper Chris zou om 5 uur gaan vertrekken, maar nu toch iedereen er is, besluit hij eerder te gaan. We gaan de Waddenzee op! Een beetje spannend vind ik het wel. Hoeveel golven zijn er? En hoe houdt het schip zich?

De Magnifique III moet eerst door een sluis om in Het Nieuwe Diep te geraken; dat is de haven vanwaar je de Waddenzee op vaart. Vanwege hoogteverschillen zorgen de sluizen ervoor dat schepen gemakkelijk van de inlandse wateren naar de buitengaatse wateren kunnen. Samen met een Duits zeilschip gaan we de sluis in. Matroos Thomas maakt het schip behendig vast, maar de Duitsers hebben het lastig …. zij zijn redelijk in paniek en na veel mitsen en maren, maken ze hun zeilboot ook vast aan de zijkant. Wij kijken het met plezier aan 🙂 Na het schutten, we bewegen nauwelijks een paar centimeter omhoog, varen we ná de Duitsers uit de sluis. Met gemak varen we de Waddenzee op. De Magnifique houdt zich stabiel en beheerst. Wat een feest om over de Waddenzee te gaan!

Diner

Ondertussen is het dinertijd geworden en zijn de tafels keurig opgedekt. Kok Rutger kondigt elke avond aan wat het diner brengt. Dit is een vaststaand menu van minimaal 3 gangen. Ik mag even in de keuken kijken om te zien hoe Rutger het iedere avond klaarspeelt. Matroos Thomas helpt waar nodig en de gastdames Ingeborg en Annika serveren het in een razend tempo uit. Met Rutger had ik eerder een ontzettend leuk gesprek over het werken in de kombuis aan boord van een schip.

Aan het einde van het diner, zien we buiten op het wad een verrassing: zeehonden liggen lekker uit te rusten op een zandbank. We genieten volop. Na een paar uur varen, arriveert Chris met de Magnifique III in Den Oever. Hier blijven we vannacht. Morgenochtend vroeg vaart Chris door de sluizen naar het Ijsselmeer toe, richting Stavoren.

Lees alle artikelen:

Ben je ook nieuwsgierig naar zo’n mooie fietscruise? Bekijk ze bij:

Boat Bike Tours

Miriam

Hi, ik ben Miriam, oprichtster van Cruisereiziger. Meer dan 10 jaar geleden ben ik voor het eerst op een cruiseschip gestapt en sinds die tijd heeft het cruisen mij meer dan 200% te pakken. Ik ben ervan overtuigd dat er voor iedereen een geschikte cruise te vinden is. Ik help je graag daarbij!

Vond je dit een handig artikel?
Je kunt ons gemakkelijk ondersteunen op Patreon, door via deze links producten te kopen: shop de mooiste koffers bij Duifhuizen, Bol.com, Coolblue of zoek een leuk cadeautje uit in onze eigen webwinkel. Kijk zeker ook even op onze contactpagina voor andere ondersteuningsmogelijkheden.

Alvast hartelijk dank voor je steun! Zo kunnen wij deze site met veel passie blijven vormgeven :-)