Cruisereiziger
Overdracht

Holland America Line neemt nieuw schip Rotterdam in ontvangst van Fincantieri

Holland America Line heeft donderdag het nieuwe schip de Rotterdam in ontvangst genomen, waarmee het officieel het 11e schip in de vloot is. In de avond van 29 juli vond een overdrachtsceremonie plaats op de Marghera-werf van scheepswerf Fincantieri in Italië. De ceremonie werd bijgewoond door de kapitein van het schip, Werner Timmers en Cyril Tatar, vice-president nieuwbouwdiensten van de Holland America Group. Giuseppe Bono, CEO van de Fincantieri scheepswerf en verschillende andere leidinggevenden waren ook aanwezig. Videogelukwensen werden uitgesproken door Jan Swartz, president van de Holland America Group en Gus Antorcha, president van Holland America Line.

Rotterdam ziet er prachtig uit en zal zeker zijn iconische naam waarmaken als het nieuwe vlaggenschip van onze vloot. Hiermee zetten we een traditie van uitmuntendheid voort waar onze gasten al bijna 150 jaar van houden”, aldus Antorcha. “Dank aan onze partners bij Fincantieri en onze eigen teamleden die onvermoeibaar hebben gewerkt om het schip op tijd af te leveren in deze enorm uitdagende tijd. Het schip ziet er prachtig uit, is onberispelijk afgewerkt en is een ongelooflijke toevoeging aan ons merk. We kunnen niet wachten om later dit najaar gasten aan boord te verwelkomen.”

De eerste afvaart van de Rotterdam met gasten is de trans-Atlantische oversteek op 20 oktober 2021, van Amsterdam, Nederland, naar Fort Lauderdale, Florida. Hier zal het schip zijn eerste seizoen in het Caribisch gebied beginnen. De doopceremonie is nog niet definitief en wordt op een later tijdstip bekend gemaakt.

Over de Rotterdam

Het derde schip in de Pinnacle klasse-serie en het zevende schip dat de naam Rotterdam draagt in de vloot van Holland America Line, gaat 2.668 gasten vervoeren en beschikt over voorzieningen en noviteiten die je ook kunt vinden op de zusterschepen Koningsdam  en Nieuw Statendam.

De Rotterdam levert livemuziek op zee met een exclusieve collectie van optredens. In Rolling Stone Rock Room klinken iedere avond klassieke rockhits; Lincoln Center Stage biedt ontspannende kamermuziek aan; bij Billboard Onboard, vermaken muzikanten de passagiers live met bekende nummers uit de hitlijsten en de populaire B.B. King’s Blues Club brengt het beste van Memphis-muziek ten gehore op zee. Met de 270 graden LED-schermen op de World Stage dompelt Rotterdam de gasten onder in panoramische visuele en geluidseffecten met optredens.

Naast de Dining Room kunnen gasten genieten van specialiteitenrestaurants als Rudi’s Sel de Mer, een Franse zeevruchtenbrasserie; de Tamarind, een restaurant dat de tradities van Zuidoost-Azië, China en Japan verkent; Nami Sushi met sushi en Aziatische spirits; Pinnacle Grill, een stijlvol en intiem restaurant; Canaletto met Italiaans dineren in familiestijl en Club Orange exclusief voor gasten van het Club Orange-programma.

Andere locaties waar gasten culinair kunnen genieten, zijn onder meer Grand Dutch Café met traditionele Nederlandse koffie, lekkernijen en Europees bier; Dive-In, waar gastronomische hamburgers en frietjes aan het zwembad worden geserveerd; New York Deli and Pizza, met op bestelling gemaakte sandwiches en taarten; en Lido Market, met thematische uitserveer-balies.

De geschiedenis van de naam Rotterdam 

Het eerste schip van Holland America Line werd tot Rotterdam gedoopt. Het zette op de eerste reis van Nederland op 15 oktober 1872 koers naar New York. Dit leidde tot de oprichting van het bedrijf op 18 april 1873. Rotterdam II werd in 1878 gebouwd voor British Ship Owners Co en in 1886 gekocht door Holland America Line. Rotterdam III kwam in 1897 en behoorde tot de vloot tot 1906. De vierde Rotterdam trad in 1908 toe tot Holland America Line en diende ook als troepentransporteur toen de Eerste Wereldoorlog ten einde kwam. Na de oorlog maakte het schip regelmatig cruises van New York naar de Middellandse Zee.

Rotterdam V, ook wel bekend als ‘The Grande Dame’, vertrok in 1959 en begon met transatlantische overtochten met twee serviceklassen. Later werd het in 1969 omgebouwd tot een schip met één klasse. Rotterdam V heeft tot 1997 38 jaar met Holland America Line gevaren. Het schip maakte verschillende Grand World Voyages en doet momenteel dienst als een hotel en museum in de stad Rotterdam. Rotterdam VI, het meest recente cruiseschip van Holland America Line, werd in 1997 geïntroduceerd en was het eerste schip in de R-klasse en was tot en met halverwege 2020 in dienst van de rederij.

Wil jij cruisen met de nieuwe Rotterdam? Vraag een gratis offerte aan bij:

ANWB Captain Cruise Corendon - Nieuw! CruiseOnline Cruisereizen Stip Sunweb TUI

Marco

Als 'first-timer' op de Voyager of the Seas in 2007 was Marco meteen verkocht. Sindsdien is hij verzot op cruisen. Dat betekent na tientallen cruises nog steeds kippenvel bij het inschepen. Veel zeeën bevaren, maar niets mooiers dan cruisen op de Nieuwe Waterweg langs geboortestad Maassluis.

Vond je dit een handig artikel? Je kunt ons gemakkelijk ondersteunen! Zo kunnen wij deze site met veel passie blijven vormgeven :-)

Je kunt ons gemakkelijk ondersteunen op Patreon, via deze links producten te kopen: Bol.com of Coolblue of een leuk cadeautje uit te zoeken in onze eigen webwinkel.

Alvast hartelijk dank voor je steun!

2 gedachten over “Holland America Line neemt nieuw schip Rotterdam in ontvangst van Fincantieri

  • De overdrachtsceremonie vond in Italië plaats, MAAR waar wordt de Rotterdam VII gedoopt en door wie?
    Ik hoop dat het in de havenstad Rotterdam, de geboorteplaats van de Holland Amerika Lijn zal gebeuren, net als de Koningsdam die ik overigens tijdens een scheepsbezoek nader heb mogen leren kennen met een smaakvol, maar bescheiden lunch op het moment dat Max Verstappen in Zandvoort de race fanaten de harten sneller deed kloppen. Het zou ditmaal wél door een bekende Nederlandse dame moeten zijn en NIET door een buitenlandse alweer Amerikaanse want die eer viel toen te beurt aan wel een Amerikaanse bekende. Gelukkig blijft voor de H.A.L. de scheepsnaam : Rotterdam behouden, alleen jammer dat wat uiterlijk betreft er nauwelijks of geen verschil is waar te nemen met haar overige zusterschepen in deze klasse en zijn er wel verschillen of is het één pot nat, dat is een gemiste kans en dat het Amsterdam als “thuishaven”schijnt te krijgen las ik bij eerdere berichten. Ik wens de Rotterdam VII een behouden vaart en een gezonde en succesvolle toekomst toe !

Reacties zijn gesloten.