Cruisereiziger
MuntceremonieTe water lating

MSC Cruises en Chantiers de l’Atlantique vieren twee mijlpalen

MSC Cruises en Chantiers de l’Atlantique vierden afgelopen week twee belangrijke mijlpalen voor de bouw van de volgende generatie milieuvriendelijke geavanceerde schepen van de rederij. De nieuwe MSC World Europa werd te water gelaten en de muntceremonie vond plaats van de MSC Euribia. Tevens bevestigde MSC Cruises dat MSC World Europa brandstofcellen aan boord zal hebben.

MSC World Europa en MSC Euribia zullen volgend jaar de eerste LNG-aangedreven schepen worden die zich bij de MSC Cruises-vloot voegen. Het betekent een investering van € 3 miljard. De bouw van World Europa II zal begin 2023 van start gaan.

Deze schepen spelen een belangrijke rol in het streven van het bedrijf om tegen 2050 netto nul uitstoot van broeikasgassen te bereiken. LNG is verreweg de schoonste scheepsbrandstof die momenteel op grote schaal beschikbaar is en het elimineert vrijwel lokale luchtverontreinigende emissies zoals zwaveloxiden (99%), stikstofoxiden (85%) en deeltjes (98%). In termen van emissies met een wereldwijde impact, speelt LNG een sleutelrol bij het tegengaan van klimaatverandering en de motoren van deze twee schepen hebben het potentieel om de CO2-uitstoot tot 25% te verminderen in vergelijking met standaardbrandstoffen. Bovendien zal deze energiebron, met de daaropvolgende beschikbaarheid van bio- en synthetische vormen van LNG, een weg bieden naar uiteindelijke koolstofarme operaties.

Tevens werd onthuld dat aan boord van MSC World Europa brandstofcellen, bekend als Blue Horizon, worden geïnstalleerd. De technologie zal LNG gebruiken om brandstof om te zetten in elektriciteit met een van de hoogste efficiënties van alle stroomoplossingen die momenteel beschikbaar zijn, waarbij elektriciteit en warmte aan boord wordt geproduceerd.

De door Chantiers de l’Atlantique (CdA) en MSC Cruises geselecteerde brandstofceltechnologie is de SOFC (Solid Oxide Fuel Cell), ontwikkeld door Bloom Energy. De SOFC zal de uitstoot van broeikasgassen (BKG) met ongeveer 30 procent verminderen in vergelijking met een conventionele LNG-motor zonder de uitstoot van stikstofoxiden, zwaveloxiden of fijne deeltjes. 

Anne Claire Juventin, verantwoordelijk voor kwaliteitscontrole van de Chantiers de l’Atlantique, en Valentina Mancini, Brand Manager van MSC Cruises, voerden het traditionele maritieme ritueel uit als meter toen ze twee munten onder de kiel plaatsten van MSC Euribia als historisch teken van zegen en geluk voor het schip.

De tewaterlating van MSC World Europa, het eerste LNG-aangedreven schip dat zich bij de MSC Cruises-vloot voegt, vond plaats op de scheepswerf in Saint-Nazaire. Daar zal ze nu naar een ander dok worden verplaatst waar verder wordt gewerkt aan het schip tot haar oplevering in november 2022. 

Cruises van MSC Cruises zijn boekbaar bij:

Cruise Online Sunweb

Marco

Als 'first-timer' op de Voyager of the Seas in 2007 was Marco meteen verkocht. Sindsdien is hij verzot op cruisen. Dat betekent na tientallen cruises nog steeds kippenvel bij het inschepen. Veel zeeën bevaren, maar niets mooiers dan cruisen op de Nieuwe Waterweg langs geboortestad Maassluis.

Vond je dit een handig artikel? Je kunt ons gemakkelijk ondersteunen! Zo kunnen wij deze site met veel passie blijven vormgeven :-)

Je kunt ons gemakkelijk ondersteunen op Patreon, via deze links producten te kopen: Bol.com of Coolblue of een leuk cadeautje uit te zoeken in onze eigen webwinkel.

Alvast hartelijk dank voor je steun!

Eén reactie op “MSC Cruises en Chantiers de l’Atlantique vieren twee mijlpalen

  • Eindelijk een rederij die goed aan de weg timmert en het milieu in positieve zin een wsrm hart toedraagt. Het wordt tijd dat ook de Holland America Line het voorbeeld van MSC gaat volgen en met schone energiebronnen gaat varen wat zelfs bij de nieuwe Rotterdam VII niet eens het geval is. Van mij verdienen de nieuwe schepen van MSC wel een Nobelprijs of gelijkwaardig en als ze ook nog van walstroom voorzien zijn des te meer. Ik zou best met die nieuwe bootjes willen varen al was het maar vanwege die technische snufjes want dat interesseert mij net zo als van het scheepscomfort. Goed nieuws op maritiem milieu gebied.

Reacties zijn gesloten.