Cruisereiziger
Nieuwe cruiseschepen

Norwegian Cruise Line introduceert nieuw cruiseschip Norwegian Viva

Norwegian Cruise Line (NCL) heeft woensdag Norwegian Viva onthuld, het tweede cruiseschip in de gloednieuwe Prima klasse van de rederij. In juni 2023 start Norwegian Viva met het varen van routes in de Middellandse Zee waarbij verschillende Zuid-Europese steden fungeren als thuishaven. Onder andere Lissabon, Portugal; Venetië (Triëst) en Rome (Civitavecchia), Italië; en Athene (Piraeus), Griekenland worden aangedaan. Hierna zet Norwegian Viva koers richting de zuidelijke Caraïben voor het winterseizoen van 2023-2024 met cruises vanuit San Juan, Puerto Rico.

Net als Norwegian Prima wordt Norwegian Viva gebouwd door de Italiaanse scheepsbouwer Fincantieri in Marghera, Italië. Ze zal hetzelfde luxe ontwerp en structuur hebben van haar zusterschip. Norwegian Viva is ongeveer 295 meter lang, heeft een brutotonnage van 142.500 en biedt plaats aan 3.219 passagiers bij dubbele bezetting. Zij kunnen genieten van ruime accommodaties, waaronder de grootste binnen-, zeezicht- en balkonhutten van het cruisemerk.

Het schip krijgt een hoge personeelsbezetting en ruimte verhouding en een grote variëteit aan suite categorieën op zee. Verder zal het beschikken over een vernieuwde The Haven by Norwegian, NCL’s ultra-premium schip- in- schip concept. De openbare ruimtes en 107 suites van The Haven zijn ontworpen door Piero Lissoni – een bekende Italiaanse ontwerper – en bevatten onder andere een uitgestrekt zonnedek, een infinity pool met uitzicht op het kielzog van het schip en een buitenspa met een sauna met glazen wanden en ‘cold room’.

De verscheidenheid aan recreatieve activiteiten maken ook hun comeback op Norwegian Viva met ervaringen die alleen beschikbaar zijn in de Prima klasse, waaronder de snelste vrije val en droge glijbanen op zee met The Rush en The Drop en de grootste racebaan met drie niveaus op zee; de Viva Speedway. Norwegian Viva beschikt eveneens over Ocean Boulevard, een ruim 4.000m2 lange promenade dat buiten rond het hele schip loopt; Indulge Food Hall met 11 verschillende eetgelegenheden; The Concourse met een outdoor beeldentuin; en uitgestrekte zwembaden evenals infinity pools op Infinity Beach en Oceanwalk, met glazen bruggen boven het water.

Harry Sommer, President en CEO van Norwegian Cruise Line, vertelt: “Norwegian Viva zet de standaard in het premium segment en illustreert onze toewijding aan het verleggen van grenzen op vier belangrijke gebieden: grote open ruimte, service die gasten op de eerste plaats zet, doordacht design en ervaringen die de verwachtingen overtreffen. We hebben alles waar onze gasten van houden naar een hoger niveau getild met deze gloednieuwe scheepsklasse, ontworpen met hen in gedachten.”

Norwegian Viva krijgt een in het oog springende boegschildering ontworpen door de Italiaanse graffiti en beeldhouwkunstenaar Manuel Di Rita, algemeen bekend als “Peeta,” die ook het boegontwerp op Norwegian Prima illustreerde. Architecten die Norwegian Prima hielpen ontwerpen, waaronder Rockwell Group, SMC Design en Studio Dado uit Miami, zijn ook teruggekeerd om de inrichting van verschillende restaurants, hutten en openbare ruimtes te ontwerpen.

“Norwegian Viva, de tweede van zes Prima klasse schepen die bij ons wordt gebouwd, versterkt de geweldige samenwerking tussen Norwegian Cruise Line en Fincantieri,” aldus Luigi Matarazzo, General Manager Merchant Ships Division bij Fincantieri. “We waren zeer tevreden dat Norwegian Prima, de eerste van de nieuwe klasse, record boekingen binnenhaalde en we zijn enthousiast om te zien of haar zusterschip Norwegian Viva dit zal evenaren. Zoals we onze veerkracht hebben bewezen tijdens deze uitdagende tijden, is deze aankondiging een nieuw bewijs van Fincantieri’s wereldwijde leiderschapsrol in de cruisesector.”

Duurzaamheid

De eerste twee schepen van de Prima klasse – Norwegian Prima en Norwegian Viva – worden uitgerust met geavanceerde alternatieve technologieën, zoals een NOx-reductiesysteem (SCR), dat de totale impact van het schip op het milieu vermindert. SCR-katalysatoren filteren zwaveldioxide tot 98% en stikstofoxiden tot 90%, zodat de schepen voldoen aan de Tier III-norm voor NOx. Verder beschikken ze over een Exhaust Gas Cleaning System (EGCS), een Advanced Wastewater Treatment System – om al het afvalwater te behandelen en te zuiveren volgens strenge internationale normen – en een Cold Ironing-functie om verbinding te maken met stroomnetten op het vasteland om de emissies verder te verminderen terwijl schepen in de haven liggen.

Inaugurele routes Norwegian Viva

Zomer 2023: Middellandse Zee vanuit Rome, Athene en Lissabon
Na een reeks inaugurele cruises, zal Norwegian Viva het nieuwste schip zijn dat uitvaart in de Middellandse Zee vanaf juni 2023. Van 15 juni 2023 tot 6 november 2023 biedt ze een reeks acht-, negen- en tien daagse reizen aan vanuit Lissabon, Portugal; Venetië (Triëst) en Rome (Civitavecchia), Italië; en Athene (Piraeus), Griekenland, waarbij passagiers de mogelijkheid krijgen om de Spaanse, Italiaanse en Griekse regio’s van de Middellandse Zee te verkennen.

Winter 2023-2024: Zuidelijk Caribisch gebied vanuit San Juan
Norwegian Viva wordt het grootste nieuwe schip dat ooit haar thuishaven heeft gehad in San Juan, Puerto Rico. Op 15 december 2023 verlaat ze San Juan voor een zevendaagse Caribische cruise met als eerste stop in Tortola, Britse Maagdeneilanden. Daarna vervolgt ze haar weg naar Philipsburg, St. Maarten; Bridgetown, Barbados; Castries, St. Lucia; St. John’s, Antigua; en St. Thomas, U.S. Maagdeneilanden, voordat ze terugkeert naar San Juan op 22 december 2023. Toekomstige afvaarten zullen ook belangrijke havens in het Caribisch gebied aandoen voor zeven- en negendaagse afvaarten.

Wil jij weer cruisen met Norwegian Cruise Line? Vraag een gratis offerte aan bij:

Captain Cruise CruiseOnline Cruisereizen Stip Sunweb

Marco

Als 'first-timer' op de Voyager of the Seas in 2007 was Marco meteen verkocht. Sindsdien is hij verzot op cruisen. Dat betekent na tientallen cruises nog steeds kippenvel bij het inschepen. Veel zeeën bevaren, maar niets mooiers dan cruisen op de Nieuwe Waterweg langs geboortestad Maassluis.

Vond je dit een handig artikel? Je kunt ons gemakkelijk ondersteunen! Zo kunnen wij deze site met veel passie blijven vormgeven :-)

Je kunt ons gemakkelijk ondersteunen op Patreon, via deze links producten te kopen: Bol.com of Coolblue of een leuk cadeautje uit te zoeken in onze eigen webwinkel.

Alvast hartelijk dank voor je steun!

Eén reactie op “Norwegian Cruise Line introduceert nieuw cruiseschip Norwegian Viva

  • Mooie reportage waarbij het milieu ook niet vergeten wordt en andere rederijen er een voorbeeld aan kunnen nemen. Blijkbaar is het toch mogelijk om Comfort en milieuvriendelijk varen goed te combineren als men maar genoeg geld voor over heeft om zo’n prachtbootje, nou ja bootje, schip dus het ruime sop te laten kiezen in een tijd dat mensen toe zijn aan ontspanning en dat op een verantwoorde wijze waarbij ik ervan uit gaat dat men voldoende waarborgen stelt aan de gezondheidsacpecten.

    Fincantieri, ook “huisleverancier” van de Holland America Line die blijkbaar nog niet voorzien is van de milieu vriendelijke snufjes van de Norwegian Nova heeft er schijnbaar patent op om (cruise) schepen te ontwerpen en bouwen waar iedereen blij van wordt. Als die milieu noviteiten óók in de vrachtvaart hun toepasing vinden zou dat een goede stap zijn in een betere wereld.

    (Cruise) schepen zijn pas winstgevend als ze al varend en in een goede bezetting de wereld bevaren, maar er schijnen nog diverse ergens afgemeerd te liggen die nog niet operationeel ingezet worden in afwachting van betere tijden. Als men juist die nog werkeloze schepen tijdelijk aan een kade laten afmeren en als tijdelijk vakantie resort gaan benutten en als het kan met walstroom aggregaten gaan voorzien, dan kunnen deze nog een hoop inkomsten derven en mensen die niet kunnen of durven te varen een leuke vakantie bezorgen. Veel van deze pretparken hebben voorzieningen waar andere land gerelateerde resorts best jaloers op kunnen zijn. Denk hierbij aan de ss Rotterdam V die al liggend in Rotterdam ook voor inkomsten zorgen, dus waarom niet voor die andere werkeloze cruise schepen…?

Reacties zijn gesloten.