Cruisereiziger
Reisverslag

Princess bezoekt een rustig Dubrovnik en Mljet (dag 4 en 5)

Miriam cruiste 8 dagen mee op het kleine schip Princess van de Duitse rederij Nicko Cruises langs de Dalmatische kust in Kroatië. In deze reportage nemen we je (verder) mee in de wereld van Small Ship Cruising, oftewel hoe is het cruisen op een kleiner schip? In dit derde deel van de reportage bezoek ik Dubrovnik, wandel ik in een Kroatisch natuurpark én wandel ik een berg op.

Op weg naar Dubrovnik

We waren al een klein beetje gewaarschuwd door de kapitein, dat we vanaf het varen ‘s ochtends bij het bereiken van open water de golven wat forser zouden kunnen worden. Dit omdat de Adriatische Zee rechtstreeks tegen ons schip aan kwam, zonder bescherming van de eilanden. Gelukkig waren er zeeziekte tabletten voorhanden en bleek het meest stabiele punt bovenop het zonnedek te zijn, precies in het midden onder de overkapping. Daar heeft een klein aantal mensen dankbaar gebruik van gemaakt.

Zonnedek

Het zonnedek op Princess loopt over de gehele lengte van het schip als bovenste dek. Je vindt er tal van ligbedden, stoelen en tafeltjes. Een grote overkapping zorgt voor schaduw, mocht je niet in de zon willen zitten. Staat er teveel wind dan kan je één van de fleecedekens pakken of je eigen badlaken gebruiken. Handig is dat aan de voorkant van het schip net onder de reling een waslijn gespannen is zodat je natte badkleding en badlaken daar kan drogen.

Het grootste cadeautje op het zonnedek vind ik toch echt wel de whirlpool! Wil je trouwens een drankje op het zonnedek dan kan je op een knop ‘Ring for a Drink’ drukken en komt er van de bar iemand naar je toe.

Rustig Dubrovnik

In Dubrovnik arriveerden we, na de dagelijkse zwemstop, rond 14:00 uur. Als tweede schip in de rij mochten we aanmeren. Met de bus werden we opgehaald door onder andere onze gids en werden naar de hoofdpoort gebracht: Pile Gate. De gids nam ons mee op een uurtje rondtour door de stad, langs de belangrijkste plekken. Het viel me mee, zo eind september, met de toeristendrukte.

Aangezien ik al veel vaker in Dubrovnik geweest ben, besloot ik het hogerop te zoeken bij de kabelbaan net buiten de oude stad, maar wat bleek: er stond teveel wind dus de kabelbaan ging niet. Dan maar wandelend de berg op! Dat was toch nog een behoorlijke wandeling op een pad met erg veel keien. Gelukkig ben ik zonder kleerscheuren weer beneden geraakt waarna de bus me weer naar het schip bracht voor het diner aan boord.

Uitleg op de brug

Gelukkig hadden we de volgende ochtend iets minder schommelingen op het schip omdat we weer noordwaarts langs de kust gingen, naar het eiland Mljet. Een klein beetje wiebelig tijdens het varen, ging ik op weg naar de kapitein, die op de brug stond. Alle passagiers mogen vrij inlopen en krijgen dan uitleg van kapitein Mario over bijvoorbeeld de radar. De meest fantastische plek aan boord vind ik daar het voordek. Je kunt geheel aan de voorkant op een bankje zitten bij de vlag en de wind door je haren laten gaan.

Vier uur verder varen was het niet voor iedereen helaas meegevallen. Maar een korte zwemstop deed wonderen. Heerlijk verfrissend! Vervolgens voer de Princess verder naar Mljet waar we aanmeerden.

Onze bardame Marietta begeleidde ons naar het natuurpark en we liepen rond het kleinste meer naar de boot die ons naar het eilandje de Heilige Marija bracht. Er stond een oud klooster, kerkje, kerkhof en restaurants. Het weer was helaas te slecht om even het water in te kunnen.

De avond sloten we af met een captain’s dinner waarbij de muzikant ons daarna allemaal de dansvloer opkreeg met zijn Engelse songs. De overige avonden tijdens deze cruise zijn vrij rustig aan boord; omdat het schip in de haven ligt, kan je er zelf op uit trekken. Een drankje halen, flaneren over de boulevards of een hapje eten, als je dat al niet aan boord had gedaan.

Lees meer over deze 8-daagse reis langs de Dalmatische kust:

Een cruise op Princess is beschikbaar vanaf €1049 vanaf april – oktober 2023:

Captain Cruise

Miriam

Hi, ik ben Miriam, oprichtster van Cruisereiziger. Meer dan 10 jaar geleden ben ik voor het eerst op een cruiseschip gestapt en sinds die tijd heeft het cruisen mij meer dan 200% te pakken. Ik ben ervan overtuigd dat er voor iedereen een geschikte cruise te vinden is. Ik help je graag daarbij!

Vond je dit een handig artikel?
Je kunt ons gemakkelijk ondersteunen op Patreon, door via deze links producten te kopen: shop de mooiste koffers bij Duifhuizen, Bol.com, Coolblue of zoek een leuk cadeautje uit in onze eigen webwinkel. Kijk zeker ook even op onze contactpagina voor andere ondersteuningsmogelijkheden.

Alvast hartelijk dank voor je steun! Zo kunnen wij deze site met veel passie blijven vormgeven :-)