Cruisereiziger
BouwNieuwe cruiseschepenReisverslag

The Future of Cruising: totstandkoming van de MSC World Europa

Miriam is op uitnodiging 5 dagen aan boord van MSC World Europa van MSC Cruises om de doopceremonie mee te maken en het gloednieuwe schip te verkennen. In deze serie artikelen kijken we dit maal naar de totstandkoming van het schip.

Eerste stuk staal

De eerste plannen voor de MSC World Europa werden in april 2016 aangekondigd en in juni 2017 vastgelegd door een voorlopige overeenkomst. Het wordt het allergrootste cruiseschip van de rederij en bovendien het eerste schip van MSC Cruises, dat op LNG gaat varen. Op 31 oktober 2019 werd het eerste stuk staal gesneden bij scheepswerf Chantiers d’Atlantique, een werf met ruime ervaring in het bouwen van de allergrootste cruiseschepen ter wereld. Met een brutotonnage van 205.700 en plek voor maximaal. 6.762 passagiers (bij volledige bezetting) zou het schip in 1 klap in de top zes binnenkomen van grootste cruiseschepen.

MSC Cruises heeft op dit moment (november 2022) nog twee LNG-aangedreven schepen te verwachten van de scheepswerf. MSC World Europa is dus het eerste schip met LNG, waarna zij gevolgd gaat worden door MSC Euribia (verwacht in 2023) en tot slot weer een MSC World klasse schip, de World America. Voor scheepsbouwer Chantiers de l’Atlantique is de World Europa een unicum: het is het eerste grote cruiseschip dat zij bouwen met LNG aandrijving.

7 maanden later

Op 29 juni 2020 vindt de volgende mijlpaal plaats: de muntceremonie en kiellegging, waarbij een munt vastgelast wordt op een plek in de kiel als teken van zegen en geluk. Zoë Vago, dochter van Alexa Aponte-Vago en haar echtgenoot Pierfrancesco Vago, MSC Cruises ‘Executive Voorzitter, en Aurore Bezard van Chantiers de I’Atlantique, voeren het traditionele maritieme ritueel. De scheepsbouwer en de scheepseigenaar MSC Cruises, plaatsen in totaal twee munten.

Pierfrancesco Vago noemt op dat moment al dat duurzaamheid een zeer belangrijk punt gaat worden: “MSC World Europa is een verder bewijs van ons streven naar milieubeheer, aangezien we de CO2-uitstoot nog verder willen verminderen dan veel andere bestaande cruiseschepen die worden aangedreven door LNG. Met dit schip laten we zien dat we zeer graag willen investeren in geavanceerde milieutechnologie om ons lange-termijndoel, nulemissie uitstoot, te bereiken.”

Laurent Castaing, General Manager, Chantiers de l’Atlantique, voegt toe: “We zijn trots te kunnen beginnen met de bouw van een schip dat de norm zal bepalen voor cruises van de toekomst. Dit is een belangrijke mijlpaal in de geschiedenis van onze 20-jarige samenwerking met MSC Cruises, die al heeft geresulteerd in enkele van de meest innovatieve cruiseschepen ooit gebouwd.”

Tewaterlating 5 december 2021

We horen een tijdje niets van de voortgang van de bouw, en dat is uiteraard ook niet zo heel verrassend: het immens grote schip van 22 dekken hoog, van 333,3 meter lang en 47 meter breed is niet zomaar gebouwd. Vele grote blokken staal moeten aan elkaar gelast worden tot een stevige constructie.

De tewaterlating vindt plaats op 5 december 2021, waarbij het eerste water het dok instroomt bij de scheepswerf. MSC Cruises maakt dan ook bekend dat de World Europa voor het eerst brandstofcellen aan boord zal hebben. Dit betekent dat LNG aangedreven brandstofcellen elektriciteit en warmte genereren dat weer gebruikt kan worden op het schip.

De World Europa vertrekt na de tewaterlating naar een ander dok, waar ze verder afgebouwd zal gaan worden.

Naar het Midden-Oosten

Twee en halve maand later komt in februari 2022 het eerste nieuws rondom de bestemming en routes van het schip: De World Europa zal in haar eerste seizoen, in het Midden-Oosten gaan varen. De zonzekere winterbestemming omvat onder andere Dubai, Abu Dhabi, Sir Bani Yas eiland en Qatar.

Gianni Onorato, CEO van MSC Cruises: “De VAE is een zeer belangrijke markt voor ons en volgende winter gaan we onze nieuwste toevoeging aan onze vloot – MSC World Europa – inzetten en onze capaciteit vanaf dit jaar verder vergroten met de introductie van een tweede schip, als erkenning voor de steeds groeiende status van de regio in de cruisesector”

Eerste testvaart voor de World Europa

Zes maanden na de eerste tewaterlating vaart de MSC World Europa richting grote zee! Op 17 juni 2022 vindt de eerste testvaart plaats. Dit is altijd weer een spannend moment voor de bouwers. Werken alle systemen goed? Gedurende enkele dagen worden bijvoorbeeld de prestaties van de scheepsmotoren, wendbaarheid, brandstofverbruik, veiligheidssystemen, snelheid en remafstanden naar tevredenheid getest.

Buitenwereld krijgt een inkijkje

Begin juli 2022 organiseert MSC Cruises een zeer bijzonder inkijkje: journalisten uit geheel Europa mogen een kijkje nemen bij het schip in de scheepswerf. Miriam reist af naar Saint Nazaire en ziet met eigen ogen hoe de World Europa de laatste fase in gaat. In een paar uur tijd zie ik ruimtes die af zijn, maar nog niet geheel ingericht, zwembaden en de spectaculaire glijbaan!

Exclusief binnenkijken op MSC World Europa in droogdok

14 juli 2e testvaart

Een week na het bezoek ligt de World Europa weer terug in het water. De tweede testvaart vindt plaats, een korte 12 uur is het schip op zee.

Overdracht

 Op 24 oktober neemt rederij MSC Cruises officieel het schip over in een ceremonie waarbij de vlaggen worden gewisseld.

Pierfrancesco Vago, uitvoerend voorzitter van de cruisedivisie van MSC Group: “We zijn trots om de MSC World Europa in onze vloot te verwelkomen, ons 20e schip en het eerste dat op LNG wordt aangedreven. Dit baanbrekende schip vertegenwoordigt de volgende fase in onze reis naar netto nul uitstoot en duurzaam cruisen”.

“MSC World Europa vertegenwoordigt een grote stap voorwaarts voor onze cruise-divisie, de hele MSC-groep en onze industrie, met een reeks ongekende innovaties op het gebied van milieu- en maritieme technologieën en ontwerp. Dit is het resultaat van meer dan vier jaar werk tussen ons, de bouwers Chantiers de l’Atlantique en tal van toonaangevende leveranciers van de volgende generatie milieu- en maritieme technologieën en oplossingen, evenals vele duizenden uren training voor degenen aan boord en in havens.”

Doop van MSC World Europa op 13 november

De totstandkoming en volledig ingebruikname van de MSC World Europa komen bijna tot afronding; op 13 november vond de doop plaats in Qatar. Bijzonder was dat deze doop bovendien de opening van de gloednieuwe Grand Cruise Terminal van de stad markeert. Doopmoeder is niet Sophia Loren, maar Sheikha Hind bint Hamad Al Thani, een dochter van de Emir van Qatar (tot 2013) Hamad bin Khalifa Al Thani.

Pierfrancesco Vago: “We zijn ongelooflijk trots dat we in november ons meest innovatieve, futuristische en ‘s werelds grootste milieugerichte cruisepassagiersschip in Doha dopen. De MSC World Europa vertegenwoordigt de toekomst van het cruisen. Het is een compleet nieuw klasse dat onze gasten een onvergetelijke cruise zal bieden zoals ze die nooit eerder hebben ervaren. Het is daarom passend dat dit gedenkwaardige evenement plaatsvindt in één van de zeven nieuwe stedelijke wereldwonderen en de prachtige nieuwe Grand Cruise Terminal van de stad zal inwijden.”

Inzet in de Arabische Golf

MSC World Europa vaart vanaf 21 december 2022 haar eerste cruises met betalende gasten. Daarvoor fungeert het schip als hotelschip voor tal van voetballiefhebbers die het WK Voetbal in Qatar bezoeken.

De eerste cruise gaat vanaf 21 december vanaf Dubai naar Abu Dhabi en Sir Bani Yas. Je hebt de mogelijkheid om op te stappen in Dubai én in Abu Dhabi.Daarna vervolgt de MSC World Europa haar programma met 8-daagse cruises vanaf Dubai naar Abu Dhabi, Sir Bani Yas, Dammam (Saoedi-Arabië) en Doha (Qatar). Bij deze cruises kan je opstappen in Dubai, Abu Dhabi en Doha.

Vanaf 25 maart vaart de MSC World Europa tijdens een 19-daagse cruise terug naar Europa, naar de Middellandse Zee. Vanaf dan vaart ze routes van 8 dagen naar diverse bestemmingen in die regio – Genua, Napels en Messina in Italië, Valletta in Malta, Barcelona in Spanje en Marseille in Frankrijk. Inscheping is mogelijk in meerdere havens tot en met oktober 2023.

De winterroute bestaat uit Genua, Civitavecchia, Palermo, Barcelona, Valletta (Malta) en Marseille.

 Lees ook:

Wil jij met MSC World Europa varen? Vraag een gratis offerte aan bij:

Cruise Online Sunweb

Miriam

Hi, ik ben Miriam, oprichtster van Cruisereiziger. Meer dan 10 jaar geleden ben ik voor het eerst op een cruiseschip gestapt en sinds die tijd heeft het cruisen mij meer dan 200% te pakken. Ik ben ervan overtuigd dat er voor iedereen een geschikte cruise te vinden is. Ik help je graag daarbij!

Vond je dit een handig artikel?
Je kunt ons gemakkelijk ondersteunen op Patreon, door via deze links producten te kopen: shop de mooiste koffers bij Duifhuizen, Bol.com, Coolblue of zoek een leuk cadeautje uit in onze eigen webwinkel. Kijk zeker ook even op onze contactpagina voor andere ondersteuningsmogelijkheden.

Alvast hartelijk dank voor je steun! Zo kunnen wij deze site met veel passie blijven vormgeven :-)