Holland America Line komt met eigen ‘Nederlandse’ thee
Holland America Line is een samenwerking aangegaan met Art of Tea om haar “Royal Dutch Tea”, “Regional Afternoon Tea” en “Standard Afternoon Tea”-aanbod uit te breiden met een speciaal samengestelde thee die het Nederlandse erfgoed van de rederij viert. Deze met de hand samengestelde blend, gemaakt van de beste botanische ingrediënten, vangt volgens de rederij ‘de warmte, authenticiteit en smaak van een klassieke Nederlandse theebeleving en brengt geschiedenis, vakmanschap en verwennerij samen’.
De Dutch Tea Time Blend wordt het pronkstuk tijdens elke afternoon tea-service in het hoofdrestaurant aan boord van alle schepen van Holland America Line. De Royal Dutch Tea wordt geserveerd op de eerste zeedag van elke cruise. Een regionaal gethematiseerde afternoon tea wordt aangeboden op de tweede zeedag. Bij cruises van zeven dagen of langer is er op de derde zeedag ook een standaard afternoon tea beschikbaar. Passagiers kunnen van deze unieke blend ook genieten in alle koffie- en specialiteitenrestaurants aan boord.
Daarnaast maakt de blend deel uit van het theeproeverijpakket van de rederij, dat te koop is in de winkels aan boord. Zo kunnen passagiers een smaakvolle herinnering aan hun reis mee naar huis nemen. Dit pakket bevat ook de Earl Grey Crème en Pacific Coast Mint-theeën van Art of Tea. De theeset is tevens online verkrijgbaar via de website van Art of Tea.
Toen Drew Foulk, Senior Manager Beverage, Dining Operations & Innovation bij Holland America Line, samen met Steve Schwartz, oprichter en CEO van Art of Tea, aan deze exclusieve blend begon te werken, wilden zij vooral eer betonen aan de Nederlandse wortels van de rederij. Om dit te realiseren, reisden zij af naar Amsterdam met de centrale vraag: wat is een authentieke Dutch Tea Time-blend?
Tijdens hun bezoek proefden zij diverse lokale melanges, bezochten zij de bekende Albert Cuypmarkt om Nederlandse smaken en bloemen te ontdekken, en brachten zij tijd door met Tess Posthumus, een van de wereldwijde drankpartners van Holland America Line. Posthumus gaf een uitgebreid overzicht van de Amsterdamse drinkcultuur, inclusief de rol van Nederland in de wereldwijde verspreiding van koffie en thee via de Verenigde Oost-Indische Compagnie.
“Tijdens onze reis viel één uitdrukking ons bijzonder op: er zijn twee Nederlandse woorden die wereldwijd worden gebruikt en in bijna elke taal in een of andere vorm voorkomen – koffie en thee,” aldus Foulk. “Steve en ik hebben veel tijd gestoken in het ontdekken van de geschiedenis en invloed van Amsterdam op de specerijenhandel, en dachten na over hoe we deze historie konden vertalen naar een theemelange die al onze gasten aanspreekt.”
De uiteindelijke blend is een traditionele, robuuste zwarte thee met tonen van sinaasappel, bergamot, goudsbloem en rozenbottel. Deze is nu beschikbaar voor passagiers op de volledige vloot van Holland America Line.