Cruisereiziger
LNGMilieuPersoonlijke blogVoorbereiding

Wat zijn de grootste cruiseschepen van dit moment?

Ieder jaar komen er nieuwe cruiseschepen in de vaart, klein of groot, en gelukkig steeds duurzamer. Wat zijn op dit moment eigenlijk de grootste cruiseschepen?

Het moeilijke aan dit verhaal is dat je op verschillende manieren kunt meten. Je kunt uitgaan van het aantal passagiers, lengte van het schip of de brutotonnage. Dat laatste is een berekening waar de volume (inhoud) van het schip gemeten wordt. In dit artikel ga ik in eerste instantie uit van de brutotonnage van een schip. Deze rankschikking betekent bijna automatisch ook een rankschikking naar de passagiers aantallen. Onderaan dit artikel vind je alle schepen overzichtelijk op een rijtje.

Wil je weten welke schepen in 2022 aan dit rijtje toegevoegd worden?

 

Lees hier alles over de 10 grote nieuwe cruiseschepen van 2022



Een kleine leeswijzer geef ik even mee: soms staat achter het aantal passagiers een maximaal passagiersaantal genoemd. Wanneer echt alle bedden (slaapbanken etc) gevuld zouden zijn, geldt dit maximale passagiersaantal.

1.

In januari 2024 is de Icon of the Seas in de vaart genomen. Dit is een 1e schip in de nieuwe Icon classe van rederij Royal Caribbean. Dit is dus momenteel het aller grootste cruiseschip ter wereld met 250.800 brutoton. Even wat indrukwekkende getallen:

  • Er is plek voor 6510 gasten en maximaal 7514, dus als alle bedden in 2805 hutten bezet zijn.
  • Met haar 365 meter lang en 49 meter breed is ze 3 meter langer dan de vorige grootste klasse cruiseschepen van Royal Caribbean.
  • Het schip kan aansluiten op walstroom zodat de schoorstenen geen uitstoot hebben aan de kade
  • De Icon vaart op het duurzamere LNG
  • 90% van het afval aan boord wordt zelf gerecycled en teruggegeven aan het schip als energie.

Aan boord zijn zoals we van de rederij kennen verschillende ‘buurten’ gecreëerd en op nieuwe plekken op het schip – in vergelijking met de Oasis-klasse – neergezet. Zo is er nu een familiegebied gemaakt, zijn er meer glijbanen en is de entree van de binnenpromenade een reusachtige bol. 

2, 3, 4, 5 & 6

Oasis klasse schepen – Royal Caribbean Int.

In januari 2022 is een 5e schip in de Oasis klasse van Royal Caribbean in de vaart gekomen: de Wonder of the Seas. 

Al in 2007 werd het eerste schip, de Oasis of the Seas (de huidige nr 6 in de lijst), gebouwd en sindsdien staat dit schip met haar zusterschepen op de eerste vijf plaatsen van grootste cruiseschepen ter wereld.

De komende tien jaar zullen deze schepen en hun toekomstige zusterschepen, de grootste cruiseschepen ter wereld  blijven omdat er geen enkele andere rederij groter zal bouwen. De schepen kunnen zo’n 5480 passagiers meenemen. Als alle bedden bezet zijn zo’n 6.780.  Ze zijn een indrukwekkende 362 meter lang en behoorlijk breed, 47 meter.

In 2022, kwam de Wonder of the Seas (nr 2)in de vaart, in 2018 is de Symphony of the Seas (nr 3) in de vloot gekomen. Daarna volgden de Harmony of the Seas (2017, nr 4 ) en de Allure of the Seas (nr 5) uit 2008.

Alle schepen hebben twee fantastische binnen promenades waar veel hutten uitzicht op hebben; een Central Park en een promenade met uitzicht op zee met Aquatheater waar shows worden gegeven. Wij brachten een bezoek aan de Wonder of the Seas: lees hier meer.

7.

MSC World Europa – MSC Cruises

MSC World Europa is het eerste nieuwe cruiseschip in de Worldklasse van MSC Cruises. Bovendien is dit het eerste cruiseschip van MSC dat vaart op het het schonere LNG.  Het schip kent aardig wat gelijkenissen met de eerdergenoemde Oasisklasse (nr. 1-5). 

Het schip heeft een capaciteit van 2.760 hutten en heeft een maximale bezetting van 6.850 gasten, de hoogste passagierscapaciteit in de wereldwijde cruisevloot. Met haar 330 meter en 47 meter breed biedt het schip zeer veel dekruimte. Lees hier meer over het bezoek dat we aan het schip brachten.

8.

Costa Smeralda – Costa Cruises

De Costa Smeralda is het 2e LNG schip van de bouwers van Meyer Werft. Costa Cruises nam het schip in december 2019 in de vaart. Het LNG schip is met haar 184.037 ton een tikkeltje groter dan zusterschepen AIDAnova, IONA en Costa Toscana. Het schip is bouwgelijk maar de inrichting is anders. Highlights van de Costa Smeralda zijn het Colosseo Atrium, het plein Trastavere en de Spaanse Trappen aan de achterkant van het schip met open arena.

Miriam bezocht het schip in december 2019 in Barcelona. Lees hier haar reportage.

9.

Iona – P&O Cruises

De Iona (184.000 brutoton) van het Britse P&O Cruises is bouwgelijk aan de Costa Smeralda, de AIDAnova en de Carnival Mardi Gras, allen LNG schepen. De Iona is in Coronajaar 2020 opgeleverd, maar heeft vervolgens heel 2020 niet kunnen varen met cruisepasssagiers. In de zomer van 2021 cruiste ze voor het eerst met passagiers vanuit Groot-Brittannië Overigens kwam dit schip in de Coronaperiode regelmatig in Rotterdam voor een technical call.

10 & 11

AIDAnova – AIDA Cruises en Costa Toscana – Costa Cruises

De AIDAnova was bij het oplevering in 2018 het meest duurzame schip: ze vaart op het vloeibare aardgas (LNG). De AIDAnova richt zich op een Duitstalig publiek. Je vindt er daarnaast ook Nederlandse cruisereizigers. Het schip is flink wat kleiner dan de Oasis klasse schepen, namelijk 183.900 brutoton. Het schip is 337 meter lang en 42 meter breed. Met 5200 passagiers is ze een goede vijfde in dit lijstje. Vooral voor families (met jongere en oudere kinderen) heeft het schip goede faciliteiten zoals een overdekte Beachclub (zwembad) zodat je altijd indoor kunt zwemmen.  Miriam cruiste mee op dit schip in 2020: reis mee.

Costa Toscana (183.900 brutoton) is een exacte kopie van de AIDAnova, maar uiteraard anders ingericht. Dit schip is in december opgeleverd. Haar eerste cruise maakte ze op 5 maart 2022.

12 & 13

MSC Grandiosa en MSC Virtuosa

De MSC Grandiosa (2019) en de MSC Virtuosa (februari 2021) zijn met hun 333 meter (181.000 brutoton) weer een stukje groter dan haar zusjes MSC Meraviglia en MSC Bellissima. De schepen kunnen maximaal 6.334 passagiers meenemen. Aan boord verwonder je je over de grote promenade met LED dak, het atrium en het waterpark voor de kinderen. De Yacht Club is het exclusieve gedeelte voor een select aantal gasten. Lees hier alles over het bezoek van de MSC Grandiosa aan Rotterdam

14 & 15 

Carnival Mardi Gras – AIDAcosma

Bouwgelijk aan AIDAnova, Costa Smeralda, Costa Toscana en Iona, maar toch iets minder brutotonnage (180.000) zijn de  Mardi Gras van Carnival Cruise Line, AIDAcosma van AIDA Cruises en Arvia van P&O Cruises.

Alle schepen zijn zeer duurzaam omdat ze varen op de momenteel schoonste brandstof: het vloeibare aardgas (LNG).

De Carnival Mardi Gras blinkt uit in de achtbaan die op het bovenste achterdek is neergezet. Je kunt met 2 personen in een mini-achtbaan een ritje maken op dit schip.

 16 & 17

MSC Meraviglia/MSC Bellissima – MSC Cruises

De MSC Meraviglia (2017) en MSC Bellissima (2019, beide 171.598 brutoton) zijn zusjes. Ze zijn vrijwel identiek en met hun 315 meter toch weer wat kleiner dan de anderen. Ze kunnen 4.488 passagiers (maximaal 5.654) meenemen. Vooral de LED promenade met winkelstraat is een echte eyecatcher aan boord van beide schepen. Ook hebben zij elk de MSC Yachtclub aan boord, een exclusief gedeelte voor suitegasten met eigen zonnedek, zwembad, lounge en restaurant.

18.

MSC Seashore

De MSC Seashore is in de zomer van 2021 in de vaart gekomen. Als iets groter zusje van de MSC Seaside en MSC Seaview valt ze daarom in de top 20 van grootste cruiseschepen.  Met haar 169.380 brutoton, 339 meter lang en plek voor 5400 passagiers is het een waar familieschip met waterglijbanen en fijne kinderanimatie.

Er zijn ten opzichte van zusterschip MSC Seaside extra faciliteiten: verbeterde zwembaden,  een extra lounge aan de achterkant; een verdere verbeterde MSC Yacht Club verdeeld over drie dekken aan de voorzijde van het schip; specialiteitenrestaurants op het promenadedek 8 om buiten te eten terwijl je vlak bij zee bent; een groter aantal bubbelbaden op het schip; en 200 extra hutten evenals nog meer grote openbare ruimtes.

 

19. Spectrum of the Seas – Royal Caribbean

De Spectrum of the Seas (2019) van Royal Caribbean is het vierde schip uit de verbeterde Quantum klasse, ofwel de eerste uit de Ultra Quantum klasse, van deze rederij.

Revolutionair zijn bij deze schepen onder andere de attracties op het bovendek. Zo kan je in een capsule hoog boven het schip getild worden. Het schip meet 347 meter lang en is 41 meter breed met een brutotonnage van 169.379. Ze kan 4905 (bij optimale bezetting) passagiers meenemen. 

 

20. Norwegian Encore – Norwegian Cruise Line

De Norwegian Encore is met 169.116 een groots schip met tal van restaurants en faciliteiten, zoals een kartbaan!

Wil je meevaren op één van deze schepen?

Bij het doorklikken vind je meer informatie (prijzen en boekingen) over deze schepen op onze zusterwebsite Cruiserecensies.nl:

Miriam

Hi, ik ben Miriam, oprichtster van Cruisereiziger. Meer dan 10 jaar geleden ben ik voor het eerst op een cruiseschip gestapt en sinds die tijd heeft het cruisen mij meer dan 200% te pakken. Ik ben ervan overtuigd dat er voor iedereen een geschikte cruise te vinden is. Ik help je graag daarbij!

Vond je dit een handig artikel?
Je kunt ons gemakkelijk ondersteunen via een bakje thee , op Patreon, door via deze links producten te kopen: shop de mooiste koffers bij Duifhuizen, Bol.com, Coolblue of zoek een leuk cadeautje uit in onze eigen webwinkel. Kijk zeker ook even op onze contactpagina voor andere ondersteuningsmogelijkheden.

Alvast hartelijk dank voor je steun! Zo kunnen wij deze site met veel passie blijven vormgeven :-)