Hoe wordt een cruiseschip gebouwd? (deel 1)

Hoe wordt een cruiseschip gebouwd? Het bouwen van een groot cruiseschip duurt zeker 3 jaar en bestaat uit een aantal mijlpalen. Aan de hand van deze mijlpalen bekijken we in dit artikel hoe een cruiseschip gebouwd wordt. In dit eerste deel nemen we je mee van de Ontwerpfase tot en met de Muntceremonie. Net voor de pandemie in maart 2020, bezocht Miriam de grootste Duitse scheepsbouwer voor cruiseschepen: de Meyer Werft in Papenburg. In het interactieve bezoekerscentrum zag zij hoe het bouwen van een cruiseschip bij hen gaat.

1. Ontwerpfase

Scheepswerven hebben jarenlange ervaring met het bouwen van cruiseschepen. Wanneer een rederij komt met de vraag of ze een cruiseschip willen bouwen, gaat het ontwerpproces beginnen. Ze hebben grove ontwerpen in de kast liggen en gaan in overleg met de rederij over de details. Deze fase kan tot wel 18 maanden duren! En dan is de bouw nog niet eens gestart 😉  De bouw neemt daarna nog eens minimaal 18 maanden in beslag. Een rederij kijkt dus minimaal 3 jaar uit naar een nieuw schip. De kosten van een nieuw schip liggen in de miljoenen dollars. Een schip van 140.000 brutoton voor 2500-3000 passagiers kost gerust $900 miljoen.

Opvallend is dat rederijen, vanwege kosten overwegingen, vrijwel altijd een aantal schepen bestellen die er het zelfde uitzien. Denk bijvoorbeeld aan de Koningsdam, Nieuw Statendam en Rotterdam van Holland America Line. Zij behoren tot de Pinnacle klasse. Uiteraard hebben ze elke keer wat verbeteringen, maar in grote lijnen zijn de schepen in dezelfde klasse hetzelfde. Het woordje klasse of class geeft aan dat het een serie van schepen is.




Overigens werken rederijen die onder 1 grote moedermaatschappij hangen, vaak samen. Van hogerhand wordt een nieuwe klasse aangekocht waarvan alle merken kunnen profiteren. Een mooi voorbeeld zijn de nieuwe LNG schepen die door scheepswerf Meyer Werft worden gebouwd voor Carnival Corporation: AIDA Cruises ontvangt de AIDAnova en AIDAcosma, het Italiaanse Costa Cruises de Costa Smeralda, het Britse P&O Cruises de Iona en het Amerikaanse Carnival Cruise Line de Carnival Mardi Gras.

2. Contractondertekening

Na het bepalen van het ontwerp komt de formele contractondertekening. Vaak vooraf gegaan door een intentieverklaring. De scheepswerf en rederij bevestigen vaak de bouw van 2-4 schepen in één keer, vanwege de eerdere genoemde financiële overwegingen. Een feestelijk moment! Ook komt het voor dat bij dit moment een intentieverklaring wordt getekend voor nóg meer schepen. Rederij MSC Cruises is met recht kampioen in bouwen de afgelopen jaren, zo waren bij scheepswerf STX France tegelijkertijd 3 schepen (MSC Bellissima, de MSC Grandiosa en MSC Virtuosa) in aanbouw. Ondertussen staan er nog talloze schepen in de planning. De rederij maakt in deze fase alleen de grootte van het schip bekend, een afbeelding ervan en het aantal passagiers. Een naam voor het schip is nog niet bekend.

Een compleet overzicht van nieuwe schepen op Cruisereiziger vind je bij het Overzicht van nieuwe cruiseschepen.

3. Eerste stuk staal

De bouwfase gaat van start met het snijden van het eerste stuk staal uit een grote plaat. Een bijzonder moment dat de officiële bouwstart markeert. Uiteraard zijn tal van directeuren aanwezig om dit te vieren. Soms zie je letterlijk een laserstraal door een stuk staal heengaan zodat het eerste stuk zijn vorm krijgt. En ja, voor de vorm is dat soms ook een verkleinde weergave van het schip 🙂  overigens is dit het moment dat de rederij de naam van het schip bekend maakt!

Alle stukken staal worden geautomatiseerd gesneden en daarna aan elkaar gelast tot grote bouwblokken. Een cruiseschip bestaat uit enorme grote bouwblokken die aan elkaar gezet worden. Doordat het relatief behapbare stukken zijn, worden ook andere scheepswerf locaties ingeschakeld om deze blokken te maken. Wanneer deze vervaardigd zijn, komen ze over water richting de hoofdlocatie. Hieronder zie je een video van een blok voor de Disney Wish van Rostock naar Papenburg:

 

Een gemiddeld schip vanaf 90.000 brutoton bestaat zeker uit minimaal 85 (bv Rotterdam) tot voor grotere schepen wel uit 95 bouwblokken! De allergrootste cruiseschepen ter wereld, de Oasis klasse van Royal Caribbean, omvat zelfs 180 blokken. Het grootste blok is 22 meter lang, 30 meter breed en weegt meer dan 600 ton.

 

4. Kiellegging

Wanneer het eerste stuk blok klaar is, onderdeel van de romp, vindt de kiellegging plaats. Dit is het moment dat, in bijzijn van genodigden, het eerste stuk kiel een plekje krijgt. Het blok, het laagste van het schip, wordt met grote kranen op haar plek gelegd.

 

Nadat de kiellegging gedaan is, gaan de scheepsbouwers verder: zij lassen alle blokken in het droogdok aan elkaar tot een geraamte. Hieronder zie je de blokken die de onderkant (romp) van het schip vormen. De dikte van de staalplaten is afhankelijk van positie en hun functie: een gemiddelde staalplaat is tussen de 5 en 40 mm dik. Het bouwdeel dat bijvoorbeeld de motoren draagt, heeft platen van wel 80 mm dik.

De scheepswerf zet op deze manier het gehele schip in elkaar als een blokkendoos. Als laatste wordt de voorboeg geplaatst ivm de grootte en vorm van het blok.

Ruimtegebrek

Door ruimtegebrek is het niet altijd praktisch om in 1 hal slechts 1 schip te bouwen. Men kiest er bij Meyer voor om bouwblokken alvast tot één groot scheepsdeel te maken. Deze wordt dan uit de hal getrokken, zodat het andere schip dat erachter ligt, naar voren kan komen. In onderstaande video zie je dat een bouwdeel van de Disney Wish uit de hal wordt gesleept. De AIDAcosma ligt in de hal en is zover gevorderd dat deze in juli 2021 uit de bouwhal gesleept kan worden.

 

Ook de schoorsteen is een verhaal apart. Zo wordt op de Meyer Werft bij hoge schepen ervoor gekozen om dit buiten de hal te doen als het schip aan de afbouwkade ligt. De hal is eenvoudigweg te laag. Overigens zie je dat de Disney Wish in de video hierboven wél al de schoorsteen heef:, dit schip is minder hoog.

Ondertussen zijn de bekabelaars, elektriciens en véle véle anderen bezig om de kabels te leggen, installaties te doen van bv de motor, airconditioning, waterleidingen etc. In een schip gaan met gemak duizenden kilometer kabels en honderden kilometer buizen.

5. Muntceremonie

Dit is alweer een feestelijk moment waarbij een muntje in één van de (eerste) blokken wordt gelegd. Overigens wordt deze ceremonie vaak gecombineerd met de kiellegging.

De muntceremonie brengt geluk voor het schip. Een dame – de Madrina – , uitgekozen door de rederij, mag dit doen. Je ziet dat deze dames wat bijzonders hebben gedaan voor de rederij of werf, denk aan kleinkinderen of echtgenotes, medewerkers etc. De munt is speciaal geslagen voor de ceremonie of is een oude historische munt met betekenis voor de rederij.

Tip! Kijk maar eens of je de munt kunt vinden, als je op een cruiseschip rondwandelt! Soms is deze zichtbaar geplaatst achter een glas weggewerkt.

Binnenkort volgt deel 2 van dit artikel waarin ik je meeneem naar de tewaterlating tot en met de uiteindelijke doop van een cruiseschip!

Miriam

Hi, ik ben Miriam, oprichtster van Cruisereiziger. Meer dan 10 jaar geleden ben ik voor het eerst op een cruiseschip gestapt en sinds die tijd heeft het cruisen mij meer dan 200% te pakken. Ik ben ervan overtuigd dat er voor iedereen een geschikte cruise te vinden is. Ik help je graag daarbij!

Vond je dit een handig artikel?
Je kunt ons gemakkelijk ondersteunen door via deze links producten te kopen: Bol.com of Coolblue of zoek een leuk cadeautje uit in onze eigen webwinkel. Kijk zeker ook even op onze contactpagina voor andere ondersteuningsmogelijkheden.

Alvast hartelijk dank voor je steun! Zo kunnen wij deze site met veel passie blijven vormgeven :-)