Cruisereiziger
Persoonlijke blogVoorbereiding

Hoe wordt een cruiseschip gebouwd? Deel 2: Van tewaterlating tot doop!

Hoe wordt een cruiseschip gebouwd? Het bouwen van een groot cruiseschip duurt zeker 3 jaar en bestaat uit een aantal mijlpalen. Aan de hand van deze mijlpalen bekijken we in dit artikel hoe een cruiseschip tot stand komt. In dit tweede deel nemen we je mee van de Tewaterlating tot en met de Doop. Net voor de pandemie in maart 2020, bezocht Miriam de grootste Duitse scheepsbouwer voor cruiseschepen: de Meyer Werft in Papenburg. In het interactieve bezoekerscentrum zag zij hoe het bouwen van een cruiseschip bij hen gaat.

In deel 1 lees je meer over de Ontwerpfase, Contractondertekening, het eerste stuk staal, de kiellegging en de muntceremonie:

Bekijk hier deel 1

6. Bouw van het schip

Na de muntceremonie is een tijd van bouwen. De modules, blokken, krijgen hun plek en het binnenwerk van het schip moet geconstrueerd worden, inclusief de hutten. Zij worden, in het geval van een schip bij Meyer Werft, bij een zusterbedrijf kant en klaar gemaakt. Ze worden vervolgens naar Papenburg gebracht waar de kraanmachinisten ze binnen het kwartier in het schip plaatsen. Daarna heeft een werf nog zo’n 20 manuren nodig om de hutten geheel af te werken. Denk aan elektriciteit, airco en riolering aansluiten. Uiteraard geldt dat voor iedere ruimte op het schip.

 

7. Eerste tewaterlating en uitdokken

De eerste tewaterlating is een fotogeniek moment! Wanneer het schip voor het eerst water raakt, spreekt men van de eerste tewaterlating. Dit werd en wordt gedaan door het schip in het water te laten rollen of water in een dok te laten stromen. Bij kleine expeditieschepen zie je dat deze echt nog van een helling afrollen. Bij de grote cruiseschepen, stroomt bij scheepswerven van Fincantieri, STX en Meyer water in de bouwhal of het droogdok. Het vullen van een bassin duurt zeker 2 dagen.

Daarna sleept men het schip naar een afbouwkade, zodat het schip plaats maakt voor een ander te bouwen schip. Meyer sleept het schip in een indrukwekkende tocht uit de bouwhal richting het bassin van de afwerk-kade. In de video hieronder zie je zo’n procedure van uitdokken:

 

8. Verder met het de bouw van het interieur: de afbouw

Grote rollen tapijt, tafels, meubels zoals zitjes voor de lounge, ligbedden, hekwerk, plafonds, lichten en al wat nodig is, brengt met aan boord. Hieronder zie je in vogelvlucht hoe de Norwegian Encore tot stand kwam:

Eemstocht

In de tussentijd vindt bij schepen vanaf de Meyer Werft in Papenburg, ook nog de beroemde Eemstocht plaats. Daarbij verplaatst men het schip van Papenburg naar Emden en vervolgens naar Eemshaven in Nederland. Een gigantisch cruiseschip kan niet zomaar elke dag over de Eems; de weersomstandigheden en de getijden moeten precies goed zijn.

De Eemstocht is altijd zeer indrukwekkend omdat men op bepaalde punten op de Eems slechts een meter speling heeft. Wist je dat op deze tocht het cruiseschip achterstevoren wordt gesleept? Zo kunnen de sleepboten het schip beter manoeuvreren. Een team van de Lotsenbrüderschaft Emden begeleidt de Eemstocht. Zij oefenen met alle betrokkenen de manoeuvres in een computergestuurde simulator in Wageningen om beter voorbereid te zijn.

De Eemstocht duurt zo’n 15 a 16 uur, rekening houdend met alle bruggen, waterkeringen en sluizen. De Eemstocht is zo’n grote happening dat de Noord-Duitse tv live het evenement uitzendt. Toeschouwers weten de weg ook goed te vinden: vanaf de Meyer Werft tot en met het einde, staan duizenden mensen langs het water.

9. Testen

Diverse onderdelen van een schip vallen onder deze testen: nautische testen en technische proeven. Zo worden de motoren e.d. getest, remvermogen, snelheid en manoeuvreerbaarheid. Na zo’n 3 tot 4 dagen zijn de testen afgerond. Hieronder zie je twee afbeeldingen waarop je goed kan zien welke manoeuvres het schip neemt tijdens een proefvaart. Blijkt dat er tijdens het testen iets onverhoopt niet goed werkt, dan is de rederij een probleem rijker: soms moet een schip zelfs terug in droogdok om verfijningen en/of reparaties te doen.

In de laatste 2 maanden plaatst men alle meubilair en in de laatste maand voor de overdracht, helpen bemanningsleden van het schip hierbij mee. Zij zijn de laatste maand voor de overdracht bovendien druk bezig om het schip te leren kennen. Vele handen maken licht werk en daarom helpt iedereen mee.

Ben je wel eens op de eerste dag of eerste cruise van een schip geweest? Kijk maar eens goed rond; soms missen er nog wat kleine dingen of zijn werkmensen aan boord om de laatste werkzaamheden af te ronden. Om de een of andere reden is het altijd nog hectisch 😉 met werkmannen.

10. Overdracht

De overdracht is een officieel moment waarop beide partijen, de rederij en de scheepswerf, de overdrachtspapieren ondertekenen. De vlag wordt gehesen en de rederij vaart niet snel daarna haar eerste cruise met gasten.

11. Doop

De eerste cruise waar niet veel mensen weet van hebben, is vaak voor vakgenoten, ofwel reisbureaus/reisagenten en pers. Zij mogen als eerste het schip bewonderen in 1 tot 3 dagen. Na dit ‘proefdraaien’ volgt dan de allereerste cruise met betalende gasten. Dit noemt men de Maiden Voyage, de allereerste echte reis. De doop vindt vaak tijdens of bij aanvang van deze reis plaats. Je ziet echter tegenwoordig dat Amerikaanse rederijen ervoor kiezen om een iets later tijdstip te kiezen voor de doop van het schip in Amerika en niet in Europa tijdens de eerste paar cruises. En reken maar dat er bij een doop groots wordt uitgepakt: bekende actrices, zangeressen en beroemdheden worden uitgenodigd om al dan niet de rol van de doopmoeder op zich te nemen. Zij mag een fles champagne tegen de boeg aan klinken.

Gefeliciteerd, een schip is geboren!

Miriam

Hi, ik ben Miriam, oprichtster van Cruisereiziger. Meer dan 10 jaar geleden ben ik voor het eerst op een cruiseschip gestapt en sinds die tijd heeft het cruisen mij meer dan 200% te pakken. Ik ben ervan overtuigd dat er voor iedereen een geschikte cruise te vinden is. Ik help je graag daarbij!

Vond je dit een handig artikel?
Je kunt ons gemakkelijk ondersteunen via een bakje thee , op Patreon, door via deze links producten te kopen: shop de mooiste koffers bij Duifhuizen, Bol.com, Coolblue of zoek een leuk cadeautje uit in onze eigen webwinkel. Kijk zeker ook even op onze contactpagina voor andere ondersteuningsmogelijkheden.

Alvast hartelijk dank voor je steun! Zo kunnen wij deze site met veel passie blijven vormgeven :-)