The World voltooit $30 miljoen droogdok en maakt eerste walstroomaansluiting
The World, Residences at Sea, het grote residentiële megajacht, heeft een omvangrijke modernisering van meer dan $30 miljoen afgerond. Tijdens een zes weken durend droogdok bij de Navantia-werf in Cádiz (Spanje) zijn meer dan 200 projecten gerealiseerd, waarmee het schip klaar is voor een nieuw decennium.
Primeur: eerste walstroomaansluiting
Een belangrijke mijlpaal is de installatie van walstroom. Op 12 juli 2025 maakte het schip in Valletta (Malta) voor het eerst in zijn geschiedenis hiervan gebruik. Hierdoor kunnen de motoren in de haven worden uitgeschakeld, wat leidt tot een forse reductie van emissies en geluidsoverlast. De energiebesparingen van dit en andere maatregelen kunnen de uitstoot met tot 10% verminderen.
Duurzame en technische innovaties
Naast walstroom werden meerdere verbeteringen doorgevoerd:
- Nieuwe bulbsteven, geoptimaliseerd voor brandstofefficiëntie en betere prestaties in ijswateren;
- Siliconen onderwatercoating om weerstand te verminderen en aangroei te beperken;
- Energiezuinig HVAC-systeem met nieuwe chillers en fan coil-units;
- Uitgebreide IT-infrastructuur, waaronder snellere Starlink-verbindingen, verbeterde IPTV en wifidekking, ook in afgelegen regio’s.
Vernieuwde faciliteiten voor bewoners
Het project omvatte tevens grootschalige modernisering van publieke en privéruimtes:
- Pool Deck & Grill volledig vernieuwd met nieuwe zitplaatsen, nautisch geïnspireerde luifels en akoestische verbeteringen;
- Spa & Wellness Center uitgebreid met een koud plonsbad, vloerverwarming in behandelruimtes en vernieuwde salonfaciliteiten;
- Golfvoorzieningen verbeterd met een nieuwe putting green en een simulator met PGA Tour-banen;
- Uitbreiding van de vloot met een nieuwe 10-persoons Zodiac Pro 850 voor expedities;
- Renovatie van circa 50 privéresidenties, inclusief vernieuwde keukens, badkamers, vloeren en kasten.
Erkenning voor levensduur en kwaliteit
De modernisering draagt bij aan de staat van het schip. Classificatiemaatschappij DNV voerde eerder dit jaar een uitgebreid onderzoek uit en concludeerde dat The World een vermoeiingsleeftijd van slechts 5,6 jaar heeft – slechts een kwart van de feitelijke leeftijd. Het schip kreeg daarom een Statement of Extended Life, uitgereikt tijdens Seatrade Cruise Global.
Toekomst The World
Met de bewoners inmiddels weer aan boord, is The World teruggekeerd naar haar wereldwijde vaarprogramma. Volgens CEO Jessica Hoppe onderstreept het droogdok de dubbele ambitie van het project: “Van het verkleinen van onze ecologische voetafdruk via walstroom tot het moderniseren van de leefomgeving aan boord – dit succes is het resultaat van onze hele gemeenschap, die investeert in de toekomst van verantwoord reizen op zee.”