Cruisereiziger
Statistieken

Record aantal Belgen op cruise in 2024: MSC Cruises bevestigt nieuwste CLIA cijfers voor Belgische markt

“2024 was ons beste jaar ooit,” zei Frank Van den Steen, Country Manager Benelux MSC Cruises. “Tienduizenden Belgen gingen in 2024 met MSC Cruises op reis, een stijging van 13% reizigers ten opzichte van ons vorige recordjaar, 2023.”

Wereldwijde aanhoudende groei

De recent gepubliceerde CLIA 2024-cijfers bevestigen de trend. De wereldwijde cruise-industrie zit stevig in de lift. Na een tijdelijke terugval tijdens de coronapandemie, tonen recente cijfers een duidelijke heropleving én groei. In 2023 gingen wereldwijd 31,7 miljoen passagiers aan boord van een cruiseschip, tegenover 29,7 miljoen in 2019. Die stijging zet zich nu door met 34,6 miljoen reizigers in 2024, en zal nog verder oplopen tot een verwachte 42 miljoen in 2028.

Europa vaart mee op het succes, met 8,4 miljoen passagiers in 2024, een lichte stijging ten opzichte van 8,2 miljoen in 2023. In België kent de markt een opvallende toename: van 66.000 passagiers in 2019 naar 83.000 in 2023 en 93.000 in 2024.

Deze stijgingen worden ook bij MSC Cruises opgetekend, waardoor MSC Cruises haar leiderspositie in België verder verstevigt: meer dan de helft van alle Belgen die op cruise gaan doen dat met MSC Cruises.

Cruises als ‘value for money’

Volgens Van den Steen ontdekken steeds meer reizigers het unieke karakter van cruisevakanties. “Een cruise combineert in 1 pakket de ontdekking van nieuwe bestemmingen met kwalitatieve vakantiebeleving aan boord. Daarbij spelen ook gastronomie, comfort, wellness, animatie voor jong en oud en entertainment van topniveau een belangrijke rol. Die maximale inclusiviteit in 1 pakket zorgt voor een uitzonderlijke prijs-kwaliteitsverhouding, wat meteen de belangrijkste troef is.”

Booking.com
advertentie Corendon

Verjonging en een stijgende vraag naar comfort

“In 2024 zien we een stijging van 14% in het aantal jonge gezinnen, zowel als een algemene daling van de gemiddelde leeftijd. Voor MSC Cruises bedraagt die 46 jaar.”, merkt Frank Van den Steen op. “Dit is logisch, gezien ons familie-vriendelijk aanbod aan boord. Vooral de nieuwste schepen zijn voor families bijzonder in trek wegens het nog uitgebreidere aanbod aan faciliteiten voor kinderen en jongeren”

“Een andere opvallende trend in onze boekingen is een verschuiving van binnenhutten en hutten met zeezicht naar de balkonhutten. 71% van onze passagiers kiezen voor het genot van een privébalkon, waar ze in alle rust van de omgeving kunnen genieten, sluit ook aan bij de groeiende vraag naar nog hoogwaardigere reisbelevingen”.

“Belgische reizigers zijn – meer dan andere nationaliteiten – bereid meer te betalen voor hun vakantie die verder gaat dan het standaard comfort. Dit verklaart ook het succes van de MSC Yacht Club. Dit ‘schip-in-een-schip’-concept is een exclusief deel van het schip, een oase van rust en comfort met haar eigen exclusief restaurant, zonneterras en zwembad, en zowaar een exclusieve 24u/24 butlerservice, met behoud van toegang tot alle voorzieningen van een groot schip”.

Middellandse Zee en Caraïben topprioriteit voor MSC Cruises

De top-bestemming blijft de Middellandse Zee (west en oost), voor 53% van de gasten van MSC Cruises. 24% kiest voor Noord-Europa, vooral wegens de populariteit van de Noorse fjorden. In het winterseizoen zijn vooral de Emiraten, de Canarische Eilanden en de Antillen in trek. Maar het zijn de Caraïben die de sterkste groei noteren, met een stijging van maar liefst 45%. Een trend die zich in 2025 sterk doorzet.

Die trend vertaalt zich in investeringen: MSC Cruises breidt zijn aanwezigheid in de Caraiben uit met het gloednieuwe vlaggenschip MSC World America en de recent geopende MSC Cruise Terminal in Miami, de grootste cruiseterminal ter wereld, met een capaciteit van 36.000 passagiers per dag.

Boekgedrag: advies blijft belangrijk

Ondanks het digitale tijdperk blijft professioneel reisadvies volgens MSC Cruises belangrijk. “Het merendeel van onze klanten boekt via vertrouwde reisagenten en gespecialiseerde kantoren,” stelt Van den Steen. “Het overgrote deel van de klanten boeken tussen 6 en 12 maanden voor vertrek, maar er is ook een stijging merkbaar van klanten die in tijden van economische en politieke twijfel op zoek gaan naar last-minutes.”

Vooruitblik 2025: “Volle vaart vooruit”

“Voor 2025 zien we dat de stijgende trend zich doorzet” beklemtoont Frank Van den Steen. “De cijfers spreken voor zich, en we verwachten dit jaar een nieuw recordjaar met een verdere groei van 5 à 10%. waarmee we onze positie als absolute marktleider in België nog verder verstevigen”.

Wil jij ook cruisen met MSC Cruises? Bekijk de mogelijkheden en boek bij:

MSC Cruises Cruise Online CruiseReizen TUI

 

 

Marco

Als 'first-timer' op de Voyager of the Seas in 2007 was Marco meteen verkocht. Sindsdien is hij verzot op cruisen. Dat betekent na tientallen cruises nog steeds kippenvel bij het inschepen. Veel zeeën bevaren, maar niets mooiers dan cruisen op de Nieuwe Waterweg langs geboortestad Maassluis.

Vond je dit een handig artikel?

Op de site staan regelmatig samenwerking – en affiliate links (o.a. buttons naar reisbureaus). Dit betekent dat wij een kleine vergoeding krijgen op het moment dat je via deze link iets boekt. De prijs van de geboekte cruise blijft voor jou altijd hetzelfde en je betaalt niets extra. Je kunt het zien als een manier om deze site te ondersteunen als je er iets aan hebt gehad.

Je kunt ons ook helpen door via deze links producten te kopen: Bol.com, Coolblue of neem je Petje Af voor Cruisereiziger!

Alvast hartelijk dank voor je steun! Zo kunnen wij deze site met veel passie blijven vormgeven :-)