MSC Cruises plaatst bestellingen voor twee nieuwe World Class-schepen
MSC Cruises heeft vandaag een nieuwe bestelling geplaatst voor twee nieuwe World Class-schepen. De overeenkomst met de Franse scheepsbouwer Chantiers de l’Atlantique brengt het totale aantal World Class-schepen, die zeer succesvol zijn voor MSC, op zes. De twee nieuw bestelde schepen – voorlopig aangeduid als World Class 5 en 6 – zullen respectievelijk in 2029 en 2030 worden opgeleverd.
Pierfrancesco Vago, Executive Chairman, MSC Cruises: “De bevestiging van de bestellingen voor de twee nieuwe World Class-schepen markeert een nieuwe mijlpaal in onze opmerkelijke reis in scheepsbouw in Frankrijk en de voortzetting van ons langetermijnindustrieel plan. Deze mijlpaal onderstreept onze toewijding aan het bouwen van enkele van de best presterende schepen ter wereld en het creëren van een erfenis van uitmuntendheid en innovatie in samenwerking met Chantiers de l’Atlantique – onze langdurige partner van meer dan 20 jaar. Het uiterst succesvolle World Class-platform combineert het allerbeste op het gebied van milieutechnologie met de nieuwste ontwikkelingen in gastbeleving.”
Laurent Castaing, General Manager, Chantiers de l’Atlantique voegt daaraan toe, “Wij danken MSC Cruises voor hun blijvende vertrouwen. Het is de synergie tussen de expertise van onze twee bedrijven die heeft geleid tot de ontwikkeling van deze veelbelovende World Class-serie, die de uitdagingen aangaat op het gebied van zowel passagierservaring als milieuprestaties. World Class V en VI vormen een mijlpaal in de geschiedenis van de cruise-industrie, met de beste energie-efficiëntie tot nu toe.”
De nieuwe schepen zullen zich voegen bij de MSC World Europa en MSC World America, de MSC World Asia en MSC World Atlantic. De twee laatsten zijn momenteel in aanbouw en respectievelijk in 2026 en 2027 arriveren.
Kenmerken van de twee nieuwe World Class-schepen
De twee bestaande World Class-schepen behoren al bij MSC tot de meest energie-efficiënte schepen die in de vaart zijn. Ze presteren aanzienlijk beter dan de Energy Efficiency Design Index (EEDI) van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO). De nieuwe schepen zullen de hoge normen op het gebied van energie-efficiëntie, die door hun zusterschepen zijn vastgesteld, blijven handhaven. Alle World Class-schepen zijn voorbereid op het gebruik van verschillende alternatieve brandstoffen, waaronder bio- en synthetisch LNG. Bovendien ontvangen ze een nieuwe configuratie van de nieuwste generatie dual-fuel verbrandingsmotoren. Deze maken gebruik van technologie om de methaanuitstoot verder te verminderen.
De nieuwe schepen zullen beschikken over walstroomaansluitingen om de CO₂-uitstoot in de havens te verminderen. Daarnaast hebben de twee nieuwe World Class-schepen:
- meest geavanceerde afvalwaterzuiveringssystemen volgens de richtlijnen van de IMO,
- nieuwe innovaties op het gebied van afvalbeheer.
- uitgebreid scala aan energie-efficiënte apparatuur aan boord.
Deze systemen zijn ontworpen om het gebruik van de motoren en het energieverbruik voor hotelvoorzieningen te optimaliseren. Dit met als doel de uitstoot verder te beperken.
Districten
Net als de andere World Class-schepen zullen de twee nieuwe World Class-schepen het kenmerkende Europese design van MSC Cruises combineren met comfort. Dit gebeurt aan de hand van een ‘districts’-concept. Daar zijn faciliteiten en belevenissen afgestemd op de behoeften van verschillende typen reizigers. Elk nieuw schip dat MSC Cruises bouwt, brengt iets unieks en onderscheidends met zich mee. Bij de twee nieuwe schepen zal dit ook zijn.
De twee nieuwe bestellingen zijn onder voorbehoud van het verkrijgen van financiering, zoals gebruikelijk is in de sector.
Twee schepen momenteel in aanbouw
Het eerste LNG-schip van MSC Cruises, MSC World Europa, arriveerde in november 2022. Het nieuwste schip in deze klasse, MSC World America, kwam in april 2025 in de vaart. Zij vaart voor de Noord-Amerikaanse cruisemarkt. Momenteel zijn er twee schepen in aanbouw bij de Chantiers de l’Atlantique scheepswerf in Saint-Nazaire, Frankrijk: MSC World Asia en MSC World Atlantic. Deze schepen zullen respectievelijk in 2026 en 2027 worden opgeleverd.
Miriam cruiste mee onlangs mee op de MSC World America: lees hier hoe dat was.
Alle World Class-schepen zijn uitgerust met dual-fuel motoren. Naarmate bio- en synthetische brandstoffen op grotere schaal beschikbaar komen, zullen de emissies van de World Class-schepen van MSC Cruises verder worden verminderd.
LNG is essentieel voor de ontwikkeling van koolstofarme oplossingen in de scheepvaart, omdat opkomende technologieën zoals brandstofcellen met LNG kunnen worden aangedreven totdat bio- en synthetisch LNG met nul uitstoot op grotere schaal beschikbaar komen.
MSC Cruises en Chantiers de l’Atlantique zijn actief betrokken bij verschillende projecten om deze technologieën te ontwikkelen en toepasbaar te maken, in samenwerking met regelgevers, academische instellingen en de industrie.
Bekijk de MSC Cruises bij:
MSC Cruises Cruise Online CruiseReizen TUI