MSC Cruises kondigt twee nieuwe World klasse-schepen aan tijdens dubbele viering
MSC Cruises en Chantiers de l’Atlantique hebben vandaag een belangrijke uitbreiding van hun langdurige samenwerking aangekondigd met bestellingen voor twee extra World klasse-schepen – nummers 7 en 8 – die respectievelijk in 2031 en 2032 zullen worden opgeleverd. De bouw van beide schepen zal in 2029 beginnen.
De aankondiging werd gedaan tijdens een dubbele viering van twee belangrijke maritieme mijlpalen voor twee andere World klasse-schepen die momenteel in aanbouw zijn bij de scheepswerf van Chantiers de l’Atlantique in Saint-Nazaire, Frankrijk: het te water laten van de MSC World Asia en de muntceremonie van de MSC World Atlantic.
Met een waarde van €3,5 miljard brengen de vandaag aangekondigde bestellingen de totale investering van MSC Cruises in de vier schepen die dit jaar in Frankrijk zijn besteld op bijna €7 miljard. Samen met de World klasse-schepen die al in aanbouw zijn, brengt dit de totale directe investering die het bedrijf momenteel in Frankrijk heeft toegezegd op €10,5 miljard.
Pierfrancesco Vago, uitvoerend voorzitter van de Cruise Divisie van de MSC Group, zei: “Vandaag markeren we een trots moment voor MSC Cruises en Chantiers de l’Atlantique met het vieren van belangrijke mijlpalen voor onze toekomst – het te water laten van MSC World Asia, de muntceremonie van MSC World Atlantic en de bestelling van twee nieuwe schepen. Het World klasse-platform is een symbool van onze visie om nieuwe normen te stellen voor de toekomst van cruisen. Dit zijn enkele van de meest energie-efficiënte schepen ter wereld, en we blijven ons inzetten voor LNG, zodat we klaar zijn voor toekomstige hernieuwbare brandstoffen. We kijken ernaar uit om onze innovatieve en succesvolle samenwerking met Chantiers de l’Atlantique – onze langdurige partner van meer dan 20 jaar – voort te zetten.”
De World klasse-schepen van MSC Cruises bestaan uit MSC World Europa (2022) en MSC World America (2025), MSC World Asia (2026) en MSC World Atlantic (2027), met de nog te benoemen World Class 5, 6, 7 en 8 die zullen volgen tegen 2031.
De twee nieuwe bestellingen zijn onder voorbehoud van financiering, zoals gebruikelijk in de sector.
Te water laten van MSC World Asia
De MSC World Asia vierde vandaag een belangrijke mijlpaal met haar tewaterlating. Het is de eerste keer dat het schip water raakt en de start van de volgende fase van de bouw. De MSC World Asia zal in november 2026 worden opgeleverd. Het zal gaan varen in de Middellandse Zee. Vanaf december biedt het zevendaagse cruises aan naar de populaire bestemmingen in het westelijke Middellandse Zeegebied – Barcelona (Spanje), Marseille (Frankrijk), Genua, Civitavecchia voor Rome, Messina (Italië) en Valletta (Malta).
Muntceremonie van MSC World Atlantic
Vandaag vond ook een traditionele muntceremonie voor MSC World Atlantic plaats, waarbij de peetmoeders van zowel de cruisemaatschappij als de scheepswerf herdenkingsmunten in het schip plaatsten als een teken van zegen tijdens de bouw en om het schip geluk te brengen. MSC World Atlantic zal in 2027 in de vaart komen en zal worden ingezet in de Caribische Zee vanuit Port Canaveral voor het winterseizoen 2027-2028.
De peetmoeder van MSC Cruises was Lynn Torrent. Lynn is de president van MSC Cruises Noord-Amerika en houdt toezicht op alle commerciële en operationele activiteiten in de regio. Als een doorgewinterde cruisesector-executive speelt zij een sleutelrol in het bevorderen van de strategische groei van MSC Cruises op de Noord-Amerikaanse markt.
Vanuit Chantiers de l’Atlantique was de peetmoeder Agnès Sahores, Smart Yard Improvement Manager, die al 25 jaar bij Chantiers de l’Atlantique werkt. Zij houdt toezicht op de uitvoering van het verbeterplan van het bedrijf, dat zich richt op industriële prestaties, innovatie, milieuefficiëntie en collectief succes.


