Achter de schermen bij Passenger Terminal Amsterdam

Wat gebeurt er allemaal bij een aankomst van een cruiseschip bij de cruiseterminal van Amsterdam? Miriam vond het voor je uit en liep een dag mee achter de schermen van Passenger Terminal Amsterdam (PTA), de Amsterdamse cruiseterminal aan het prachtige IJ. Dit is een serie van twee artikelen waarin we in dit eerste artikel focussen op de cruisereiziger.

Passenger Terminal Amsterdam

De cruiseterminal van Amsterdam met de officiële naam Passenger Terminal Amsterdam (kortweg PTA), bestaat sinds 2000. Het gebouw is herkenbaar: een grote golf en veel glas kenmerken het gebouw aan de buitenkant. Ik loop mee met Terminalmanager Frank Schoenmaker (zie foto hieronder), die inmiddels 7 jaar werkzaam is bij PTA. Zijn werkdag start zo’n beetje als de cruiseschepen ’s ochtends arriveren. Samen met een team wordt er voor gezorgd dat alle partijen goed hun werk kunnen doen en de veiligheid wordt gewaarborgd. Op de dag dat ik meeloop, komen de Prinsendam en de Rotterdam beide voor een turnaround. Oftewel, passagiers gaan ontschepen en nieuwe passagiers mogen inschepen. Een drukte van belang dat gesmeerd loopt. Vandaag is het wel een heel bijzondere dag omdat de Prinsendam voor het laatst aanmeert als Prinsendam. Cruisepassagiers zullen vandaag niet meer inschepen.

Vletterlieden

Bij het arriveren van het schip starten de werkzaamheden voor de mensen aan de kade. Ruim daarvoor heeft het schip een passage gehad door de sluizen van IJmuiden en wordt het schip begeleid door de loodsen. Nadat een schip veilig aangemeerd is, gaan de vletterlieden aan de slag. Wellicht heb je wel eens op het balkon gestaan van je kamer en dit aanschouwd? Het is oppassen geblazen: eerst wordt vanaf het schip een touw gegooid, de werplijn, met iets zwaars eraan. Daarna kunnen de vletterlieden dit oppakken zodat de tros veilig naar beneden gehaald kan worden. PTA heeft gelukkig meer dan genoeg bolders, die witte dingen op de kade, waaraan de trossen (meerlijnen) vastgemaakt worden. Kijk maar eens aan hoeveel trossen een cruiseschip vastligt. Meestal drie/vier voor én hetzelfde aantal achter.

Ontschepen

Bij mijn bezoek lag de Rotterdam al vroeg aan de kade, ruim voordat mijn dagje startte. De Prinsendam komt rond kwart voor 7 dicht bij de kade en tien minuten later ligt ze vast. Passagiers mogen in groepen van boord af, zoals je dat wel kent van je eigen cruises. Eerst wordt voor hen de bagage uit het ruim gehaald, netjes op kleur. De Prinsendam is een wat kleiner schip en daarom zie je veel sjouwwerk: de koffers worden met een bagageband uit het ruim gehaald. De Rotterdam is wat dat betreft handiger: grote kooien kunnen van het schip getild worden met een vorkheftruck. Ze worden vervolgens naar de grote bagagehal gereden en uitgesorteerd. De jongens die de koffers in nette rijen neerzetten, hebben aan het einde van de dag geheid spierpijn 😉

 

Nadat de eerste bagage netjes is neergezet, is de terminal klaar om de ontschepende passagiers te ontvangen. Aan de wal is de Shore Operations manager verantwoordelijk voor de passagiers. De rederij kiest een firma uit die dit doet voor hen. Bekende namen zijn SMS en Intercruises. Zij zijn vooral achter de schermen aan het werk en als cruisereiziger merk je weinig van hun aanwezigheid. De cruiseterminal faciliteert in wezen alleen de ruimte voor alle bagage. Caryn van SMS is verantwoordelijk vandaag voor beide schepen. Als er dus bijvoorbeeld een koffer achterblijft, is zij de persoon die een en ander kan regelen om het bagagestuk weer bij jou te krijgen.

Leuk was dat 35 passagiers van de Prinsendam een oversteek maakten naar de Rotterdam. Zij moesten eerst hun koffers identificeren in de bagagehal waarna Caryn ervoor zorgde dat de koffers naar de Rotterdam gingen. Ook is er een klein aantal excursies die op tijd moeten vertrekken. De vertegenwoordiger van Intercruises zorgt dat zij worden opgevangen en in de juiste tourbus stappen.

Het afscheid van passagiers van de Prinsendam is een ontroerend moment. Het allerlaatste afscheid ooit van het Holland America Line schip, dat verkocht is aan Phoenix Reisen en gaat varen onder de naam Amera. Er wordt een waar feestje van gemaakt met ballonnen en muziek!

Ondertussen lopen Frank en ik een rondje. Langs de kademensen, bij de bagagehal en we kijken bij de taxi’s. Zij staan op één bepaalde plek opgesteld. De PTA heeft een groot bord neergezet met de juiste prijzen, zodat cruisepassagiers weten welke prijs een taxi-chauffeur mag aanbieden. Een enkeltje Centraal Station mag tussen de €10-12 kosten, Schiphol €60 (tot 7 personen) en het centrum €12-25.

Veel passagiers kiezen ervoor om opgehaald te worden bij de cruiseterminal. Het is altijd een soort van mierenhoop doordat er niet veel parkeergelegenheid is buiten bij de terminal. Mijn advies is dan ook, laat de auto door de afhalers parkeren in een van de parkeergarages! In de tussentijd kan je wat drinken in een van de drink/eetgelegenheden die naast de PTA liggen. Dat verzacht de drukte een beetje.

Inchecken

Na elf uur is het relatief rustig bij de cruiseterminal. Een aantal nieuwe inschepende cruisepassagiers druppelt binnen. Zij kunnen direct beneden in de hal hun bagage afgeven. Deze worden gelijk gescand. Zijn er eventueel verdachte items, dan wordt je koffer vervolgens nog een keer gescand. De kofferjongens leggen de koffer daarna in de juiste kooien. Soms elk voor 1 dek, bij een groter schip is er ook nog verschil in de locatie van je hut op dat betreffende dek.

Op de eerste verdieping van de cruiseterminal gaan de desks open waar cruisepassagiers kunnen inchecken. Er staan overigens veel minder stoelen dan voorheen. Waar je een aantal jaar geleden moest wachten in de grote hal, is dat verplaatst naar áchter de veiligheidscontroles. De passagiers worden te woord gestaan door vriendelijke dames en heren. Je krijgt een boordpasje, er wordt een foto van je gemaakt en daarna mag je door.

De apparatuur is overigens altijd van het schip zelf. ’s Ochtends worden de laptops en allerhande benodigdheden binnengereden en geïnstalleerd. De cruiseterminal faciliteert de ruimte en biedt de staan-desks aan. Frank ziet dat er in de loop van de middag toch nog aardig wat mensen staan te wachten. Maar direct invloed erop uit oefenen, kan hij niet. Wederom is de Shore operations manager van SMS verantwoordelijk.  Na het inchecken ga je als passagier langs de vriendelijke doch rechtvaardige beveiliging richting de veiligheidscontroles met scanapparatuur. Naast de vaste beveiliging, staan ook de beveiligingsmensen van het cruiseschip hier bij de eerste beveiliging. Zij controleren bijvoorbeeld de namen van bezoekers die een ééndaags bezoek brengen.

Nadat je door de scanapparatuur bent, mag je eventueel plaatsnemen in de nieuwe wachtruimte of gelijk doorlopen naar het schip.

Onderweg naar het schip, kom je langs de fotograaf van je schip. Frank regelt eerder die ochtend dat één van de dutymanagers een verlengsnoer naar de fotograaf toebrengt. De dutymanagers van PTA zijn echt de ogen en oren van de terminal. Allemaal staan ze in nauw contact met elkaar en de walkie-talkies bieden uitkomst. Zodra er wat aan de hand is, zoeken ze via de walkie-talkie en/of mobiele telefoon contact met elkaar.

De laatste passagiers voor cruiseschip Rotterdam om in te checken zijn rond een uur of drie er allemaal doorheen. Inmiddels wordt het al tijd om afscheid te nemen van de Prinsendam die rond half 4 gaat vertrekken. De Prinsendam heeft geen cruisepassagiers meer aan boord, maar alleen personeel. Een soort ‘leeg’ schip dus. Samen met Frank loop ik naar de Prinsendam om afscheid te nemen. We lopen via de loopbrug naar de gangway om te wachten op de laatste mensen. De geplande tijd, half vier, wordt niet gehaald. Toch is er enigszins haast omdat de sluizen van IJmuiden behoorlijk vol zitten. Om vier uur is het zover, we zijn de laatsten die vaarwel zeggen tegen de crew in de gangway. We lopen terug naar de loopbrug. Frank ontkoppelt de loopbrug en op het schip wordt ook alles vergrendeld voor de afvaart.  Vaarwel Prinsendam!

In de volgende aflevering vertel ik je meer over de planningen, crew-wisselingen van de Prinsendam & Rotterdam en bevoorrading van een cruiseschip bij PTA.

Wil je cruisen vanuit Amsterdam? Lees dan Welke cruises vertrekken uit Amsterdam in 2020?

Miriam

Hi, ik ben Miriam, oprichtster van Cruisereiziger! Meer dan 10 jaar geleden ben ik voor het eerst op een cruiseschip gestapt en sinds die tijd heeft het cruisevirus mij meer dan 200% te pakken. Ik ben ervan overtuigd dat er voor iedereen een geschikte cruise te vinden is. Op Cruisereiziger help ik je daarbij. Ga je mee op cruise?

Eén gedachte over “Achter de schermen bij Passenger Terminal Amsterdam

  • 14 juli 2019 om 10:32
    Permalink

    Leuk artikel, geeft een goed beeld hoe het er in de terminal aan toe gaat!

Reacties zijn gesloten.

close

Mis niets meer!


Ontvang minimaal één keer per week al het nieuws & aanbiedingen per mail.