Reportage: Met de Rotterdam naar Noorwegen en Schotland (dag 1)
Miriam cruiste op uitnodiging mee op de Rotterdam van Holland America Line. De 8-daagse cruise vertrok vanuit Rotterdam en ging naar de Noorse havens Kristiansand, Leirvik en Skjolden, én een bezoek aan de Shetland Eilanden. In dit eerste deel van de reportage met de Rotterdam naar Noorwegen: de inscheping, kennismaken met de hut en de feestelijke sailaway aan boord op dag 1.
Ontsnappen aan de warmte
We vliegen door de inschepingsprocedure heen omdat het nog niet zo druk is. Ik reis overigens mee in een groep met Amerikaanse, Australische, Vlaamse en Nederlandse journalisten en daarom mogen we als groep naar binnen. Voor het eerst maak ik nu ook kennis met het snellere scannen van je boordpas door de beveiliging aan boord van het schip; dit gaat door middel van gezichtsherkenning. De veiligheidsmedewerker houdt een tablet omhoog zodat mijn gezicht snel gescand en herkend wordt.
Het is twee uur als we de hut gaan opzoeken: nummer 8044 op dek 8, een balkonhut nét onder het drukkere Lido dek. In ons geval zijn er boven onze hut wat zitjes van het zwembad. De boordkaarten vind je overigens in je postvakje (achter het hutnummer bordje) en zo kwamen we gemakkelijk de hut in.
Wist je trouwens dat dit de meest voorkomende hutcategorie aan boord is? We kozen voor gescheiden bedden, waardoor er een nachtkastje tussen staat. De hut heeft een gezellig zitgedeelte met een bureau en spiegel, een stoel, én een sofa die ook als extra bed kan dienen.
Alles bij elkaar zo’n 21 m², inclusief een ruime veranda met twee stoelen, twee voetenbankjes en een tafeltje, die ideaal zijn om lekker buiten te zitten! Het is nog even afwachten of het tijdens de reis ook kan, gezien de wat ‘koudere’ bestemmingen in Noord-Europa, maar op inschepingsdag kan het zeker. Op dek 8 hebben de meeste balkonhutten wel een brede overkapping, maar gelukkig krijgen we toch voldoende zon mee.
Je hoorde tijdens de cruise in deze hut soms wel wat geluid van schuivende stoelen of passerende mensen op het Lido-dek boven je, maar dat vonden wij niet echt storend.
Wat je verder in de hut vindt? Een ruime kledingkast met twee hanggedeeltes, een kluisje, strandhanddoeken, badjassen, fleecedekens voor frisse momenten op het balkon, een föhn, en volop opbergruimte (zes lades!). Er is zelfs een soort buffetkast met extra ruimte. De minibar (tegen betaling) is goed gevuld met onder andere De Lijn-gin, frisdranken en zelfs On the Rocks-cocktails. Snacks liggen in een tray klaar, ook tegen betaling.
De badkamer is praktisch ingericht, en de douche is verrassend ruim – echt een pluspunt!
De veiligheidsoefening verloopt later die middag in ons eigen tempo: we kijken op de tv een video en lopen daarna naar ons verzamelpunt bij het casino. Zonder reddingsvesten, dus geen gevaar om over lange koorden te struikelen op het promenadedek. We kregen bij inscheping overigens een handig overzicht wat we precies moesten doen voor deze veiligheidsoefening; erg overzichtelijk! Daarnaast lag er in de hut een stappenplan wat je nu het beste kunt doen als je aan boord bent. Zo wordt je niet al te veel overweldigd door alle indrukken. (Tip: lees zeker even ons Stappenplan voor de eerste uren aan boord)
Het vertrek!
Het weer is prachtig op deze inschepingsdag en met een zonnig afscheid van de havenstad en haar inwoners, gaan we op pad naar Noorwegen en Schotland. Het afscheid is zeer feestelijk, met een toespraak van cruisedirector Nick en een toast! We varen overigens een flink stukje achteruit, want verderop kan er pas gedraaid worden. Het is genieten van het uitzicht: Stoomschip Rotterdam, de Euromast en veel mensen staan te zwaaien bij de kade met Hotel New York op de achtergrond. Het doet nostalgisch aan, want ruim 13 jaar geleden stond ik ook op het dek, op de Rotterdam 6.
Heel mooi is ook het afscheid bij Hoek van Holland, waar het strand vandaag nog druk gevuld is met zonaanbidders.
Historie
Op naar Noorwegen!
Lees ook:
- Reportage: Met de Rotterdam vanuit Rotterdam naar Noorwegen en Schotland (dag 1)
- Reportage: Met de Rotterdam in Kristiansand (dag 2 en 3)
- Reportage: Met de Rotterdam naar Leirvik en Skjolden (dag 4 en 5)
- Reportage: Met de Rotterdam naar de Shetland Eilanden en afscheid
- Aan het roer van de Rotterdam: Interview met kapitein Eric Barhorst
- De hutten aan boord van Rotterdam: een overzicht
- Kunstcollectie van $4,1 miljoen aan boord van Rotterdam
- Restaurants en eetgelegenheden
- Ontspanning aan boord
- Aan boord van de Rotterdam: 8 verschillen met de Nieuw Statendam
- Reportage: Noorse Fjorden op de Rotterdam in 2022 vanuit Amsterdam
- Door de Noorse Fjorden met kapitein Bas van Dreumel (2022)
Boek je Holland America Line cruise bij:
Mooi verslag! We hebben nu onze 6de cruise al, dit keer Canarische Eilanden, Portugal, Marokko in april ‘26. Behalve 1 keer met Celebrety, altijd met de Holland America Line, de Rotterdam. De volgende cruise is met de Nieuw Statendam (HAL ook)
Allemaal prachtige reizen, maar de meest fantastische vonden we de 14-daagse cruise naar de Noordkaap en het verrassende Schotland.
Wij boeken altijd bij Thalassa, Oostende, Belgie, misschien kun je dat aan je lijstje toevoegen. Alles kan digitaal: het boeken, de informatie… Alles tot in de puntjes geregeld!
De keerzijde wordt hier natuur niet benoemd.
Dat een cruise niet goedkoop is weet iedereen, maar dat je de hoofdprijs moet betalen als je wat overkomt, daar wordt (ook nadien) over gezwegen.
Het overkwam mij helaas dat ik plots onwel werd en in het hospitaal een nachtje moest blijven. Deze 11-uur daar koste ruim 4500 dollar, waaronder een bedrag van 1130 dollar om in een (slecht) bed te mogen liggen. Dat je moet betalen voor genoten handelingen, medicatie ed is begrijpelijk. Maar een bed had ik al betaald als gast. Er wordt grof geld verdient aan een gast die lijd. De gastvrijheid bestaat ineens niet meer. Alle prijzen gaan 3 tot 4x over de kop. En je wordt behandeld als een protocol, niet als een mens. Bij mij liep men gewoon weg met de morfine omdat er geroepen werd dat er nog niet is getekend, zo ga je toch niet met mensen om. Nou wij in Nederland in iedergeval niet en met 40-jaar ervaring mag ik dit zeggen. De volgende ochtend moest ik naar een ziekenhuis voor spoed operatie eenmaal buiten het schip stonden we er alleen voor. Dus zelfs een taxi bellen om een patiënt naar het ziekenhuis te laten brengen hoort niet tot normale service.
Klagen achteraf leverde niets op. Ja mijn zorgverzekering heeft het meeste vergoed, maar daar gaat het niet om.
Als gast/mens behandeld worden, daar gaat het om. Dus geloof niet alles wat ze zeggen, je bent gewoon een melkkoe.