Cruisereiziger
CruisemaatschappijCruiseschepen

HAL kapitein aan het woord: Marco Carsjens

Wie op het MS Rotterdam van de Holland America Line heeft gevaren, heeft hem wellicht ontmoet: Marco Carsjens staat als kapitein aan het roer. Elke drie maanden is hij op het schip de hoogste in rang en koerst hij het MS Rotterdam veilig naar iedere haven. “Als klein jongetje wilde ik al varen net als verschillende familieleden. Ik heb altijd al zout water in mijn bloed gehad,” vertelt Marco lachend.

Eerste schip

In Rotterdam volgde hij een opleiding aan de zeevaartschool. De vierjarige opleiding tot maritiem officier gaf hem de nautische en technische kennis om bij de Holland America Line te werken. Hij startte tijdens zijn studie met een stage. “Ik kreeg een plek als kadet op het toen allernieuwste schip in de vloot, op de Ryndam in 1994.” Na afronding van de Zeevaartschool koos Marco Carsjens voor de nautische kant, ofwel een plek op de brug, omdat hij meer affiniteit had met het nautische aspect. Een carrière bij de HAL had ook nog anders kunnen uitpakken omdat hij als kadet ook gesolliciteerd had voor een stageplek op een van de olietankers van Shell. “De Holland America Line had twee of drie plekken over en benaderde mij daarvoor. Na mijn volbrachte stage mocht ik blijven en kwam ik voor 1 termijn op het SS Rotterdam terecht. Toen het oudste schip in de vloot. Dat was een hele ervaring omdat de tegenstelling uiteraard groot was met de gloednieuwe Ryndam.” De hut van destijds is er niet meer, maar overnacht op het huidige SS Rotterdam heeft hij zeker wel.

Marco heeft daarna de voorkeur gegeven aan de wat modernere schepen en heeft onder andere op de Maasdam, Zaandam, Zuiderdam, Oosterdam en Rotterdam gevaren. Bijzonder was dat hij de nieuwbouw heeft mogen meemaken van de Zuiderdam en Oosterdam in Italië. “Voor langere tijd zijn wij als toekomstig personeel aanwezig om het schip te leren kennen en de systemen op te zetten. Heel interessant om mee te maken.” Op het huidige MS Rotterdam is hij samen met Hans Mateboer (ook auteur van de kinder cruiseboeken Peter) afwisselend kapitein van het schip.

marco carsjensVroeg op

Een dag op het MS Rotterdam begint heel vroeg wanneer het schip een haven binnengaat. “Bij het afmeren en het vertrek ben ik altijd aanwezig op de brug. De dag ervoor werken we veel uit en bespreken we aankomst en vertrek. Hoe zijn bijvoorbeeld de stroming en weer en hebben ze invloed op de manoeuvres?” Marco vult aan: “Tot in de puntjes bepalen we welke personeelsleden op het voordek en achterdek moeten staan voor het afgeven van de trossen. Daarnaast berekenen we de snelheid en de koerswijzigingen van het schip.” Om fris te zijn bij aankomst, moet Marco zijn dagen goed plannen. “Ik ben geen echt ochtend- of avond mens. In blokken van drie uur slaap ik het beste, dus daar moet ik rekening mee houden. En net als een vrachtwagenchauffeurs heb ik te maken met ‘rij- en rusttijden’.”




Een van de leukste taken is het contact met de passagiers, wat Marco als kapitein uiteraard veelvuldig heeft. “Je leert veel mensen kennen en het is fijn om aan tafel tijdens het diner even tijd te hebben om te praten met gasten over hun cruise. Bijvoorbeeld over hoe overweldigend zij het vinden om te cruisen.” Op de vraag wat hij zelf de mooiste haven vindt, antwoordt hij resoluut. Net als veel passagiers, vindt kapitein Marco de aankomst en het vertrek uit Rotterdam heel bijzonder. Toch boeien andere havens hem ook. “Over de gehele wereld zijn vele interessante havens zoals Sydney en Singapore, toch is het in een fjord varen in Noorwegen net zo mooi.” In Japan en China is hij nog niet geweest en daar zou hij graag naar toe willen vanwege de cultuur en de mensen.

Wal of vasteland?

Vakantievieren doet hij wisselend op het vasteland en op een cruiseschip. Of hij op het vasteland zou kunnen werken? “Ik denk dat ik het gevoel van vrijheid dan kwijt raak. En waar vind je een baan waar je na 3 maanden werken vervolgens 3 maanden vrij bent?” Het verbaast hem dat er relatief weinig Nederlanders in de zeevaart werken. “Wij hebben helaas een tekort aan Nederlandse officieren.” Gelukkig zijn er vele goede andere nationaliteiten aanwezig bij de rederij. De internationale crew zorgt voor een fijne sfeer. Door de verschillende inzichten werkt iedereen probleemoplossend. Marco blijft in ieder geval graag op zee varen: “Ik heb het prima naar mijn zin en wil nog vele jaren werken als kapitein bij de Holland America Line.”

Wie Marco Carsjens wil ontmoeten, hoeft niet lang te wachten. Momenteel vaart hij op het MS Rotterdam. Hij staat bovendien aan het roer tijdens de befaamde Aziëreis tot en met half februari, wanneer de Rotterdam aankomt in Singapore.

Wil je ook werken op een cruiseschip?

Meer informatie over werken op een cruiseschip!

Miriam

Hi, ik ben Miriam, oprichtster van Cruisereiziger. Meer dan 10 jaar geleden ben ik voor het eerst op een cruiseschip gestapt en sinds die tijd heeft het cruisen mij meer dan 200% te pakken. Ik ben ervan overtuigd dat er voor iedereen een geschikte cruise te vinden is. Ik help je graag daarbij!

Vond je dit een handig artikel?
Je kunt ons gemakkelijk ondersteunen op Patreon, door via deze links producten te kopen: shop de mooiste koffers bij Duifhuizen, Bol.com, Coolblue of zoek een leuk cadeautje uit in onze eigen webwinkel. Kijk zeker ook even op onze contactpagina voor andere ondersteuningsmogelijkheden.

Alvast hartelijk dank voor je steun! Zo kunnen wij deze site met veel passie blijven vormgeven :-)