CLIA signaleert 10 cruisetrends voor 2019

Wellness op zee, cruisen als digital nomad, single cruisevakanties en de opkomst van generatie Z (1992-2010). Een greep uit de 10 cruisetrends voor 2019 die Cruise Lines International Association (CLIA) signaleert in hun net uitgebrachte jaarlijkse trendrapport ‘State of the Cruise Industry 2019’.

Een cruisevakantie blijft onverminderd populair. Vooral het feit dat een cruise een prettige mix biedt van meerdere bestemmingen, entertainment, activiteiten, wellness en je toch maar een keer je koffer hoeft uit te pakken, maakt het tot een populaire vakantie. Volgens de laatst bekende cijfers boekten in 2017 110.000 Nederlanders en 26,7 miljoen mensen over de hele wereld een cruise. CLIA stelt in het rapport dat de groei van cruisevakanties doorzet en verwacht dat 30 miljoen passagiers wereldwijd in 2019 een cruise gaan maken.

De cruisetrends voor 2019:

1. Instagram zorgt voor #cruise inspiratie
Tijdlijnen worden dagelijks gevuld met gemiddeld 351 miljoen Instagram-posts met de hashtag #travel en #cruisetravel; er zijn meer dan 6 miljoen Insta-berichten met #cruise te vinden. Dankzij de beter toegankelijke wifi aan boord van de schepen delen cruisepassagiers hun reiservaringen, wat andere reizigers inspireert.

2. Spa en wellness groeit
Met het jachtige leven is er meer dan ooit behoefte aan vakanties om het energieniveau weer op peil te brengen. De meeste cruiseschepen bieden een scala aan mogelijkheden met de beste spa’s en wellness treatments naast gezonde voeding en menu’s voor alle soorten diëten tot zuurstofbars, detoxbehandelingen en top notch fitnessfaciliteiten.

3. Beleving lokale culturen
Even van boord gaan en een museum bezoeken kan nog steeds, maar cruisepassagiers zijn steeds meer op zoek naar actievere belevingen en raken graag meer betrokken bij een bestemming. Het beleven van de lokale cultuur wordt belangrijker. Passagiers willen meer de tijd nemen en niet alleen Machu Picchu zien maar deze ook bedwingen en locals ontmoeten. En niet alleen genieten van de restaurants aan boord, maar bijvoorbeeld ook culinaire workshops van Le Cordon Bleu chefs volgen.

4. Bewust en mindful reizen
De cruise-industrie is zich erg bewust van het feit dat samenwerken met de lokale bevolking een must is om het erfgoed te helpen bewaren en dat zij moet investeren om de ecologische voetafdruk minimaal te houden. Door samen te werken met de bestemmingen krijgt de lokale economie een boost, terwijl cultuur, erfgoed en milieu zoveel mogelijk wordt beschermd.

5. Onmogelijke bestemmingen zijn de nieuwe luxe
Veel reizigers zien met een cruisevakantie hun droom uitkomen om extreme bestemmingen te bezoeken. Neem de Galápagoseilanden of Antarctica, plekken die vaak alleen per schip kunnen bereikt worden.

6. Generatie Z stapt aan boord
Generatie Z zit de millennials op de hielen en groeit de komende twee jaar uit tot een belangrijke consumentengroep. Voor de Z’ers is beleving belangrijker dan het materiële. Het aandoen van meerdere (hippe) steden en unieke belevingen zoals dancefestivals op zee maken cruises nog aantrekkelijker voor deze generatie.

7. Reizen in andere seizoenen zoals de winter
Op reis gaan buiten het hoogseizoen groeit in populariteit. Zo willen reizigers ook in de winter genieten van een tropisch paradijs, op zoek gaan naar het Noorderlicht, pinguïnkolonies bezoeken of sfeervolle kerstmarkten zien. Diverse cruises spelen daarop in.

8. De cruisende digital nomad komt eraan
Steeds meer cruisepassagiers combineren werk en plezier en cruisen langs meerdere bestemmingen terwijl ze tussendoor wat werken. Zeker nu wifi op zee en, eenmaal van boord, aan land toegankelijker is op de meeste bestemmingen.

9. Cruises gericht op vrouwen
Het aantal vrouwelijke cruisepassagiers groeit. Daarom spelen cruisemaatschappijen steeds meer in op routes en thema’s waarbij interesses van vrouwen centraal staan. Zo zijn er ‘female empowerment’ cruises waarbij vrouwen onderling kunnen netwerken en cruises die bezienswaardigheden gelinkt aan vrouwen op het programma hebben staan.

10. Cruisevakanties voor singles
Cruises zijn een makkelijke manier om op vakantie te gaan als soloreiziger. Alles is geregeld en je kunt samen met medepassagiers – al dan niet met een georganiseerde excursie – de meest gevarieerde bestemmingen ontdekken.

Marco

Als 'first-timer' op de Voyager of the Seas in 2007 werd Marco besmet met het cruisevirus. Dat betekent na tientallen cruises nog steeds kippenvel bij het inschepen. Veel zeeën bevaren, maar niets mooiers dan cruisen op de Nieuwe Waterweg langs geboortestad Maassluis.