Carnival Cruise Line bestelt 3 nieuwe megaschepen bij Fincantieri
Carnival Corporation heeft dinsdag een bestelling aangekondigd voor drie nieuwe cruiseschepen voor haar Carnival Cruise Line-merk. Het gaat om een totaal nieuwe scheepsklasse met schepen van bijna 230.000 brutoton. De overeenkomst met de Italiaanse scheepsbouwer Fincantieri voorziet in het ontwerp, de engineering en de bouw van deze door vloeibaar aardgas (LNG) aangedreven schepen, die respectievelijk in de zomers van 2029, 2031 en 2033 zullen worden opgeleverd.
“We zijn er trots op dat we bekend staan als Amerika’s cruisemaatschappij met een enorme loyaliteit onder onze gasten en een uitstekend team dat ons in staat heeft gesteld om meer dan 100 miljoen gasten onvergetelijke vakanties te bezorgen”, zegt Christine Duffy, president van Carnival Cruise Line. “Voor deze volgende generatie schepen zijn we gefocust op het creëren van innovatieve gastervaringen die Carnival Cruise Line naar de toekomst brengen met nieuwe FUN voorzieningen en opwinding waarvan we weten dat onze gasten er van zullen houden.”
Met de bestelling van vandaag zijn er vijf nieuwe scheepsbestellingen voor Carnival Cruise Line aangekondigd in 2024. Eerder dit jaar plaatste Carnival Corporation haar eerste nieuwbouworders in vijf jaar voor nog eens twee Excel-klasse schepen die in 2027 en 2028 aan de vloot van Carnival Cruise Line zullen worden toegevoegd. Het bedrijf kondigde onlangs ook een reeks strategische verschuivingen aan om de samenstelling van haar wereldwijde merkenportfolio verder te optimaliseren en de gastencapaciteit voor Carnival Cruise Line te vergroten, waarbij in totaal vijf schepen van zustermerken tussen 2023 en maart 2025 worden overgeheveld naar de Carnival Cruise Line vloot.
Met meer dan 3.000 hutten zijn de nieuwe schepen de grootste in de wereldwijde vloot van Carnival Corporation en kunnen ze meer passagiers ‘fun’ bieden dan elk ander schip ter wereld, met bijna 8.000 passagiers op volle capaciteit. Na de oplevering in 2033 zal Carnival Corporation in totaal over 16 LNG-aangedreven schepen beschikken – waaronder acht Carnival Cruise Line schepen – die bijna 30% van de wereldwijde capaciteit van Carnival Corporation uitmaken en voor een onmiddellijke vermindering van de uitstoot van broeikasgassen zorgen. De nieuwe schepen zullen ook uitgerust zijn met geavanceerde technologieën voor energie-efficiëntie, afvalbeheer en emissiereductie om de ecologische voetafdruk van het bedrijf verder te verkleinen.
“We zijn verheugd om de krachten te bundelen met Carnival Cruise Line voor de realisatie van een nieuwe scheepsklasse, het grootste cruiseschip ooit gebouwd door Fincantieri en het grootste schip ooit gebouwd in Italië. We zijn trots op de rol die Fincantieri heeft gespeeld in het helpen van Carnival Corporation om haar positie als ’s werelds grootste cruisemaatschappij veilig te stellen en kijken ernaar uit om dit succesverhaal samen voort te zetten,” aldus Pierroberto Folgiero, CEO van Fincantieri.
Meer details over het ontwerpen en de routes voor de nieuwe Carnival Cruise Line schepen zullen in de nabije toekomst bekendgemaakt worden. Deze order is afhankelijk van financiering, die naar verwachting later dit jaar rond zal zijn.
WIE ? ? ? ? ? ? ? ? ? ?
Citaat “Carnival Corporation, schepen van bijna 230.000 brutoton”
VRAAG is, voor wie en welke rederijen binnen de Carnival Corporation zijn deze drie nieuwe megacruise schepen bestemd ? Is het voor Carnival zélf, Aida Cruises, Costa, Cunard, Holland America Line (onwaarschijnlijk !), Princess Cruises, P & O, Seabourn.
Voordat Royal Caribbean met hun Genesis klasse waaronder the Oasis of the Seas schepen kwamen, waren er bij Carnival in het verre verleden al plannen geweest om megacruiseschepen in de 200.000 ton klasse te gaan bouwen, maar vond men het de tijd nog niet rijp voor en liet dit aan Royal Caribbean over, men bleef bescheiden en met de komst van de Queen Mary 2 – nu al meer dan twintig jaar oud en voor een eventuele opvolgster is men nu al de mogelijkheden aan het bekijken ook of het wéér een “liner” wordt en niet een “gewoon” cruiseschip – die meer dan 150.000 ton weegt en als Cunard ook tot Carnival behoort, heeft men de eerste stap gezet naar een schaal vergroting die eertijds ongekend was.
Maar naast RCL komt ook MSC met mega cruiseschepen en dus kan Carnival niet achterblijven, vraag is alleen voor welke sub rederij is het bestemd dat lees ik NIET in het artikel, een omissie soms ? Bij LNG schepen is de infrastructuur voor de aanvoer van LNG van een andere orde dan voor NIET LNG schepen en d u s ook hun vaarroute, zomaar even ergens LNG bunkeren is er niet bij !
HOFLEVERANCIER
Dat Fincantieri de mega 200.000 ton plus schepen gaat bouwen is niet vreemd, want deze Italiaanse werf is zo’n beetje de “hofleverancier” van schepen die voor Carnival bestemd zijn en gaat men niet even kijken wat de concurrenten in Duitsland/Finland en Frankrijk te bieden hebben. De Queen Mary 2 was overigens wél in Frankrijk gebouwd waar vroeger de France en Normandie hun levenslicht zagen.
LNG is weliswaar schoner dan zware dieselolie, maar hoe schoon en minder vervuilend ?
Meer dan 3000 hutten en het aantal passagiers dan ? Hoe zou het zijn als zulke schepen als militair troepentransport schip gebruikt worden, dan kan men een veelvoud van het aantal passagiers wel mee vervoeren, misschien wel het 3 of 4 voudige en zo vreemd is dat niet want vroeger werden gewone passagiers schepen ook voor dat doel gebruikt, denk maar zelfs nog tijdens de Falkland oorlog met de mooie en ondergewaardeerde P & O Canberra, “the great white whale” en de Cunard Queen Elizabeth 2 bijgenaamd “the black pig” en waarom deze schepen deze bijnamen hebben gekregen mag men het verhaal over hun militaire inzet maar eens lezen.
HOOP
Laten we hopen dat de huidige en toekomstige cruiseschepen VREEDZAAM gebruikt worden en al die duizenden feestbeesten op die varende pretparken, schepen kan je het NIET noemen (!) plezier beleven omdat je maar één keer te leven heb en of het letterlijk of figuurlijk een groot obesitas gehalte heeft, het schip als de ultieme bestemming ziet, laat ik maar buiten beschouwing los van de ecologische voetafdruk op het gebied van de voedsel voorziening, afvalverwerking en wat dies meer zij.
* Carnival Corporation nu dus ( eindelijk) zijn concurrent Royal Caribbean achterna in de 200.000 ton klasse…?