Eerste stuk staal gesneden van toekomstig grootste cruiseschip ter wereld

Woensdag is op de scheepswerf van Chantiers de l’Atlantique in Saint-Nazaire het eerste stuk staal gesneden van een nieuw cruiseschip van Royal Caribbean International in de Oasis-klasse. Het betekende de officiële start van de constructie van het vijfde Oasis-klasse schip. Het wordt het derde Oasis-klasse schip dat door de Franse scheepsbouwer wordt gebouwd. In 2016 en 2018 werden respectievelijk al de Harmony of the Seas en de Symphony of the Seas opgeleverd aan de Amerikaanse rederij. De Oasis of the Seas (2009) en Allure of the Seas (2010) werden gebouwd in het Finse Turku.

Het nieuwe cruiseschip wordt het grootste cruiseschip ter wereld.  Net als haar zusterschepen bestaat de romp van het nog naamloze nieuwe cruiseschip (225.00 brutoton) uit ongeveer 400.000 bewerkte stalen onderdelen. Oplevering staat gepland in de lente van 2021. In 2023 staat er nog een nieuw Oasis-klasse schip gepland.

Marco

Als 'first-timer' op de Voyager of the Seas in 2007 werd Marco besmet met het cruisevirus. Dat betekent na tientallen cruises nog steeds kippenvel bij het inschepen. Veel zeeën bevaren, maar niets mooiers dan cruisen op de Nieuwe Waterweg langs geboortestad Maassluis.

2 gedachten over “Eerste stuk staal gesneden van toekomstig grootste cruiseschip ter wereld

  • 25 april 2019 om 00:18
    Permalink

    Mooie schepen hebben 2 Keer een cruise gedaan is super goed bevallen ook met onze kinderen die vonden het in een woord geweldig

  • 27 april 2019 om 11:41
    Permalink

    SKY…
    Is “the Sky the limit” en wordt het niet eens tijd om een andere aanduiding te geven aan de grootte van de cruiseschepen zoals we die van de vrachtschepen kennen. Bijvoorbeeld : LCS= Large Cruise Ship, VLCS = Very Large Cruise Ship, ULCS = Ultra Large Cruise Ship, XLCS = Extreem Large Cruise Ship. Voordeel is dat men dan weet wat men te wachten staat als men een cruise gaat maken aan boord van deze “varende en megalomane Pretparken”. Dat men veel vertier en misschien met een week rondvaren niet genoeg heeft aan boord van dit soort schepen en ik dat iedereen van harte gunt, kan men ook de vraag stellen of de haven infrastructuur wel hierop voldoende is aangepast. De lokale middenstand heeft daar soms ook een haat/liefde verhouding mee. Enerzijds kan men wat geld mee verdienen, anderzijds kan de toestroom van 6000 plus passagiers dat juist averechts werken en is men niet altijd gelukkig als er meerdere ULCS of XLCS schepen zo’n haven aandoen bleek mij in 2018 uit gesprekken op Curaçao met enkele winkeliers. Over de milieu aspecten en de gevolgen daarvan kan men ook zo zijn vraagtekens stellen nu de tendens niet alleen bij RCI maar ook MSC en Costa richting de ULCS en zelfs XLCS categorie gaan. Is winst c.q. geld verdienen hier het belangrijkste aspect om steeds grotere megacruiseschepen te bouwen of spelen andere factoren hierbij een rol ? Tot slot, blijft het bij die 225.000 brutoton en wordt eerdaags de 230.000 of misschien zelfs de 250.000 brutoton nog eens werkelijkheid en of de havens op die laatste staan te wachten, ik zet daar mijn vraagtekens bij. “The sky of sea is the limit”, maar welke “limit”, denk aan de veiligheids aspecten, logistiek, en brandstof en afval criteria…? Jammer dat in de berichtgeving bij deze zeer interessante website van CruiseReiziger amper gesproken wordt als ook in andere media, een gemiste kans kijkt mij…!

Reacties zijn gesloten.

close

Mis niets meer!

Ontvang minimaal één keer per week al het nieuws & aanbiedingen per mail.

Als dank ontvang je een cadeau! 

Je krijgt de digitale cruisekalenders 2019  van Amsterdam, IJmuiden en Rotterdam.​