CLIA: Aanvullende maatregelen voor rederijen van kracht

Cruise Lines International Association (CLIA), de spreekbuis van de mondiale cruise-industrie, heeft vandaag aanvullende strengere screeningmaatregelen aangekondigd in reactie op COVID-19. Deze verklaring komt in het kader van de voortdurende inspanningen van de cruise-industrie voor de gezondheid en veiligheid van gasten en bemanningsleden, evenals de inwoners van havensteden en bestemmingen overal ter wereld:

Maategelen

Als gevolg van deze aanscherpingen moeten de rederijen die lid zijn van CLIA met onmiddellijke ingang:

  • De toegang weigeren aan alle personen die binnen 14 dagen voor het instappen zijn
    vertrokken vanuit, een bezoek hebben gebracht aan of overgestapt zijn via luchthavens in
    Zuid-Korea, Iran, China, inclusief Hong Kong en Macau of uit een van de gemeenten in Italië
    zijn afgesloten door quarantainemaatregelen van de Italiaanse overheid, zoals bepaald door
    het ministerie van Buitenlandse zaken.
  • De toegang weigeren aan alle personen die binnen 14 dagen van het aan boord gaan, in
    contact zijn geweest met of geholpen hebben bij de verzorging van personen die
    vermoedelijk COVID-19 hebben of bij wie de diagnose is gesteld, of wiens gezondheid
    momenteel gemonitord wordt voor mogelijke blootstelling aan COVID-19.
  • Screening voor het instappen uitvoeren die uit hoofde van deze voorzorgsmaatregelen
    wordt vereist. Uitgebreide screening en eerste medische hulp moeten indien nodig worden
    verleend aan personen met symptomen van het vermoedelijke COVID-19.




Samenwerking

In samenwerking met rederijen, medische deskundigen en toezichthouders overal ter wereld, blijven CLIA en de aangesloten rederijen de ontwikkelingen met betrekking tot COVID-19 nauwlettend volgen. Zo zullen deze richtlijnen indien nodig worden aangepast met de grootst mogelijke aandacht voor de gezondheid en veiligheid van passagiers en bemanningsleden. Met de invoering van strikte maatregelen volgens de richtlijnen van nationale en internationale gezondheidsinstanties zijn CLIA en de aangesloten rederijen, in overeenstemming met de uitspraken van de Wereldgezondheidsorganisatie, van mening dat de beperkingen op de beweging van schepen niet zijn gerechtvaardigd.

“Door het treffen van deze maatregelen blijkt eens te meer dat de cruise-industrie bij uitstek in staat is snel te reageren op veranderende omstandigheden”, aldus Kelly Craighead, President en CEO van CLIA. “Wij staan in nauw contact met lokale overheden overal ter wereld en hoewel het ons spijt dat sommige van onze gasten door deze aangescherpte maatregelen het instappen zal worden geweigerd, moeten reizigers weten dat hun gezondheid en veiligheid de absolute prioriteit heeft voor de industrie.”

Miriam

Hi, ik ben Miriam, oprichtster van Cruisereiziger! Meer dan 10 jaar geleden ben ik voor het eerst op een cruiseschip gestapt en sinds die tijd heeft het cruisevirus mij meer dan 200% te pakken. Ik ben ervan overtuigd dat er voor iedereen een geschikte cruise te vinden is. Op Cruisereiziger help ik je daarbij. Ondersteun ons werk in deze tijden! Dat kan door bijvoorbeeld een cruisegadget in onze webwinkel te kopen. Zo heb je toch nog een beetje dat cruisegevoel thuis.

9 thoughts on “CLIA: Aanvullende maatregelen voor rederijen van kracht

  • 6 maart 2020 om 13:13
    Permalink

    Het virus je te pakken 10 jaar terug???

  • 8 maart 2020 om 10:57
    Permalink

    Voor vertrek eind april had ik een cruise geboekt met de Jewel of the Seas; vanaf Barcelona met bestemmingen in Italie. Gisteren bericht ontvangen dat de route van de cruise was aangepast naar bestemmingen in Frankrijk (Nice) en Spanje. Het is begrijpelijk dat men afwijkt van de oorspronkelijke route i.v.m. het Corona virus maar er is niet vooraf aan de cruisedeelnemers gevraagd of men akkoord ging met de route aanpassing.
    Voor de oorspronkelijke cruise was juist gekozen vanwege de aantrekkelijke aanlegplaatsen (met name Rome en Napels). De nieuwe route is voor ons veel minder aantrekkelijk omdat de meeste aanlegplaatsen reeds diverse keren zijn bezocht
    Is dit toegestaan of is een totale routeaanpassing een geldige reden om een cruise te annuleren ?

    • 8 maart 2020 om 19:04
      Permalink

      Beste Arnold,
      Ik meen me te herinneren van een tv-uitzending van Max Vakantieman dat een grote aanpassing wel degelijk een reden voor annulering mag zijn. Ik kan me niet anders voorstellen dat de rederij coulant omgaat met de huidige situatie en evt annulering tegen een zeer gering bedrag toelaat. Ik weet van een aantal rederijen dat zij dit momenteel doen.
      mvg, Miriam

  • 8 maart 2020 om 16:23
    Permalink

    Tja Arnold, je hebt volledig gelijk. Betalen, mond houden en slikken. Ik stuurde een mailtje naar cruisereiziger over hygiëne aan boord van twee verschillende cruisemaatschappijen. Maar er wordt totaal niet op in gegaan, sterker nog ik krijg zelfs geen enkele reactie. Ook wij hebben wederom geboekt (oktober 2019), we werden werkelijk achter de vodden aan gezeten om te betalen voor 31 december 2019, een niet kinderachtig bedrag! Toen ik op het reisburo zat werd er gedurende 45 minuten drie!!!!! keer gebeld of we nu betaald hadden. Bij de cruise hoort een overnachting (Regen Seven Seas), op mijn vraag over het zogenaamde vijf sterren hotel kon ik absoluut heen antwoord krijgen. Ook nu hoor ik niets van mijn reisagent hoe het nu verder afloopt (vertrek eind mei).

    • 8 maart 2020 om 16:57
      Permalink

      Zat er nog even over na te denken Arnold. Onze cruise vertrekt eind mei 2020. Ik moest tot mijn verbazing van cruisereiziger.nl, mijn e-mailadres en naam invullen en het zou niet worden gepubliceerd. Wat een overbodige geheimzinnigheid. Mijn naam is Hans Slim en mijn e-mailadres is: hansslim@icloud.com.

  • 8 maart 2020 om 17:57
    Permalink

    Wonderlijk dat uw mijn reactie verwijderd. Groet, hans slim

    • 8 maart 2020 om 18:57
      Permalink

      Beste Hans,
      In het kader van de AVG kunnen, sterker nog, mogen wij niet het mailadres bij elke reactie publiceren. Ik heb uw voorgaande reactie goedgekeurd, omdat u zelf aangeeft het openbaar te laten zijn.

      mvg, Miriam

  • 8 maart 2020 om 19:30
    Permalink

    Ik heb overigens gisteren ook Royal Carribean om een reactie gevraagd, met name of annulering zonder kosten mogelijk is. Zodra ik iets hoor zal ik het hier plaatsen.

  • 9 maart 2020 om 00:19
    Permalink

    Royal geeft de mogelijkheid sinds twee dagen om je cruise te cancelen:
    Royal Caribbean Cruises Ltd. (RCL) is now allowing guests on Royal Caribbean International, Celebrity Cruises, Azamara, and Silversea to cancel up to 48-hours before a sailing with a full future cruise credit refund.

    The policy is for all bookings, even new ones, with a sail date on or before July 31, 2020. The credit can be applied to any new booking in 2020 and 2021.

    In a statement announcing the new policy, Royal Caribbean’s Richard Fain said that the company wanted guests to “know you have the option to take a rain check” on existing bookings and for those wanting to book now to be able to do so with confidence.

    “We think putting more control in our guests’ hands helps them make informed decisions about whether to keep their existing vacation plans or trade out for a more convenient time or itinerary.”

    “Our previous policy set earlier deadlines for guests to cancel their cruises, and that added unnecessary stress,” he said. “Trying to guess a month or more in advance where areas of concern about coronavirus might be is challenging for medical experts, much less a family preparing for vacation.

Reacties zijn gesloten.

close

Mis niets meer!

Ontvang minimaal één keer per week al het nieuws & aanbiedingen per mail.
Als cadeautje ontvang je downloadbare kalenders van Amsterdam, Rotterdam en IJmuiden.