Rotterdam en Amsterdam gaan onder nieuwe naam verder bij Fred. Olsen Cruise Lines

Woensdagavond maakte Holland America Line bekend dat de cruiseschepen Rotterdam en Amsterdam nog dit jaar de vloot zullen verlaten. De schepen zijn overgenomen door Fred. Olsen Cruise Lines. De kleine Britse cruisemaatschappij wil door de overname haar vloot moderniseren. Beide schepen krijgen een nieuwe naam: MS Bolette en MS Borealis.

Met de komst van de Rotterdam (1997) en Amsterdam (2000) breidt Fred. Olsen Cruise Lines haar capaciteit uit, ondanks dat het zelf ook afscheid gaat nemen van 2 schepen waarvan de namen nog niet bekend zijn gemaakt. De Rotterdam en Amsterdam kunnen elk ongeveer 1.400 passagiers huisvesten.




“Ik ben verheugd dit nieuws vandaag aan te kondigen. We hebben voor deze schepen gekozen omdat ze naadloos in onze bestaande vloot van kleine schepen passen, die elk minder dan 1.500 gasten vervoeren, wat nieuwe en grotere openbare ruimtes met zich meebrengt zonder afbreuk te doen aan onze ervaring met kleine schepen”, aldus  Fred. Olsen Junior, voorzitter van Fred. Olsen Cruise Lines.

“De naamgeving van de schepen is belangrijk voor ons. Bolette en Borealis zijn beide namen van schepen die we in vervlogen tijden hebben gehad. Deze toename van onze capaciteit toont ons vertrouwen in de toekomst. Met meer dan 170 jaar zeevaartgeschiedenis hebben we door veel moeilijke periodes gevaren. Met deze nieuwe toevoegingen aan de vloot zullen we sterker dan ooit uit deze huidige situatie komen, klaar om de routes te varen waar we bekend om staan”.

“Dit is een spannend hoofdstuk in de geschiedenis van ons bedrijf, en ik weet dat onze trouwe en terugkerende gasten ernaar uitkijken onze nieuwe schepen zo snel mogelijk te verkennen. Natuurlijk hopen we ook nieuwe gasten naar Fred. Olsen Cruise Lines te trekken en we kijken ernaar uit om de uitzonderlijke service te tonen die ons de beste Britse cruiserederij maakt voor terugkerende klanten”, zegt Peter Deer, Managing Director bij Fred. Olsen Cruise Lines.

De twee nieuwe schepen zullen later dit jaar aan de vloot worden toegevoegd om de rebranding mogelijk te maken. Naar verwachting zal in september de overdracht in Groot-Brittannië plaatsvinden. De huidige cruiseschepen van Fred. Olsen Cruise Lines, Balmoral, Braemar, Boudicca en Black Watch bevinden zich momenteel in Schotland, waar de twee nieuwe schepen zich bij hen zullen voegen.

Marco

Als 'first-timer' op de Voyager of the Seas in 2007 was Marco meteen verkocht. Sindsdien is hij verzot op cruisen. Dat betekent na tientallen cruises nog steeds kippenvel bij het inschepen. Veel zeeën bevaren, maar niets mooiers dan cruisen op de Nieuwe Waterweg langs geboortestad Maassluis. Ondersteun ons werk in deze tijden! Dat kan door bijvoorbeeld een cruisegadget in onze webwinkel te kopen. Zo heb je toch nog een beetje dat cruisegevoel thuis.

3 thoughts on “Rotterdam en Amsterdam gaan onder nieuwe naam verder bij Fred. Olsen Cruise Lines

  • 19 juli 2020 om 12:03
    Permalink

    “Bye bye Dutch twin…”
    De “kleintjes” verlaten weer het Holland/Amerika nest, krijgt men alweer 2 mastodonten van het kaliber Koningsdam voor terug, of wordt de HAL vloot (voorlopig) beperkt tot de huidige schepen waar men misschien met minder passagiers voorlopig korte cruises zou kunnen maken ?
    > EN komt er ooit weer eens een HAL schip met de naam ROTTERDAM voor terug bijvoorbeeld als nummer drie naast de Koningsdam en Nieuw Statendam. De geboorteplaats van de HAL, namelijk Rotterdam mag men mijns inziens niet achterwege laten al was het maar als een soort van eerbetoon aan de Maasstad ! OF geeft men dan de naam van Nieuw Rotterdam met gek genoeg het woord “Nieuw” in het Nederlands. De HAL hanteert een tweeslachtig beleid, Ryndam op z’n Engels i.p.v. Rijndam en Nieuw Statendam in het Nederlands i.p.v. New Statendam, hoe zit dat eigenlijk bij deze rederij ?
    TOT SLOT wanneer komt en vertrekt de ms Rotterdam voor het laatst in Rotterdam, ik was toevallig getuige van het vertrek van de ms Ryndam.

  • 21 juli 2020 om 13:57
    Permalink

    De nieuwe grote schepen zijn heel fraai maar ik vond de kleinere schepen fijn om op te varen, En bij het aan en van boord gaan, ook in de havensteden waar de schepen op bezoek gaan, vind ik de massaliteit onprettig. I

  • 21 juli 2020 om 21:09
    Permalink

    De massaliteit is ook voor de lokale middenstand en horeca niet altijd prettig ervoer ik op juli 2018 in Curaçao toen op een dag zowel de Carnival Vista als de Freedom of the Seas tegelijk het eiland bezochten. Een winkelierster zei zelfs dat men na een dag érg moe werd van al die cruisepassagiers en het waren er meer dan 8000 mensen. Ik verbleef in het gezellige Ritz Village hotel, voormalig ijsfabriek bij Scharloo en kon zelfs met moeite in Willemstad een plek vinden om iets te nuttigen. Groot wil dus niet altijd zeggen dat het beter is, en dát ervoer ik ook bij het bezoek aan de Koningsdam, Costa Magica, Celebrity Reflection, Queen Mary 2, Aidaprima als men aan en van boord wilde gaan. Het enige Hollandse woord dat vooral de Amerikanen kenden was : Heineken. Ik begrijp nu pas waarom sommige rederijen zoals Phoenix Reisen de voormalige Prinsendam graag in hun vloot opnemen. Voor het milieu en de lokale infrastructuur lijkt me dat zelfs beter, mits men tijdens een havenbezoek op walstroom overgaat en niet de eigen generatoren gebruikt, wellicht dat de huidige crisis de aanzet gaat vormen voor een herziening van de té ver doorgevoerde massaliteit in de cruise industrie, Uw opmerking en ervaringen Dr. W.S. Vrijlandt kan ik alleen maar onderstrepen !

Reacties zijn gesloten.

Aan het laden