Cruisereiziger
Sloop

Cruiseschip Marco Polo wordt gesloopt in India

Het doek is gevallen voor de Marco Polo. Het klassieke cruiseschip ligt voor anker in de baai bij Alang, India, waar het zal worden gesloopt. Pogingen om het schip van de failliete Britse cruisemaatschappij in te zetten voor charters danwel om te bouwen tot (drijvend) hotel zouden op niets zijn uitgelopen. Het zou wederom het einde betekenen van een klassiek cruiseschip, het zoveelste slachtoffer van de coronapandemie.




De Marco Polo is in 1965 in Duitsland gebouwd en voer onder de naam Aleksandr Pushkin voor het Russische Baltic Shipping Company. Na diverse renovaties werd het schip in 1991 gekocht door Orient Lines en kreeg het haar huidige naam. De laatste jaren was de Marco Polo actief voor Cruise & Maritime Voyages en haar dochterondermening Transocean Tours. Uiteindelijk werd het schip op een veiling voor een kleine 3 miljoen dollar verkocht.

Marco

Als 'first-timer' op de Voyager of the Seas in 2007 was Marco meteen verkocht. Sindsdien is hij verzot op cruisen. Dat betekent na tientallen cruises nog steeds kippenvel bij het inschepen. Veel zeeën bevaren, maar niets mooiers dan cruisen op de Nieuwe Waterweg langs geboortestad Maassluis.

Vond je dit een handig artikel? Je kunt ons gemakkelijk ondersteunen! Zo kunnen wij deze site met veel passie blijven vormgeven :-)

Je kunt ons gemakkelijk ondersteunen op Patreon, via deze links producten te kopen: Bol.com of Coolblue of een leuk cadeautje uit te zoeken in onze eigen webwinkel.

Alvast hartelijk dank voor je steun!

2 gedachten over “Cruiseschip Marco Polo wordt gesloopt in India

  • In de zomer van 2019 heb ik meer dan 3 weken mogen mee varen op de Marco Polo.
    Zelf heb ik inmiddels meer dan 15 cruises gemaakt dan maar allen op moderne schepen van maximaal een jaar of 10 oud.
    IJsland en vooral Groenland stond nog op mijn lijst, wel tegen een mooie prijs natuurlijk.
    In de winter van 2018 kwamen wij bij toeval op de site van CMV uit en een mooie aanbieding 2 voor de prijs van 1 en de prijs van 1 was als goed dat was omgerekend € 2610,-
    Dus voor deze cruise van 22 dagen was € 1305,- p/p incl fooien en in een opwelling geboekt.
    Ik moet eerlijk zeggen dat deze cruise ons mede door de prijs goed is bevallen ondanks dat het een oud schip is.
    Alle faciliteiten waren aanwezig en het personeel was super aardig, kwam ook dat wij met nog 2 Nederlanders de enige niet Britse personen waren werden wij toch wel verwend.
    Als was de animatie van zo’n laag niveau (lees Brits niveau) dat het bij tijden erg lachwekkend was.
    Maar uiteindelijk hebben wij één van onze mooiste cruises gemaakt op de Marco Polo.
    Wat natuurlijk ook kwam dat wij alleen maar zon en blauwe luchten hebben gehad en dat bijna 24 per dag.
    En dan kijk je toch even anders na zo’n schip.
    Terwijl een aantal jaren eerder tijdens een andere cruise de Marco Polo al een naast ons lag in een haven en wij achter onze oren gekrabd met de geachte dat nooit.

  • Als men een Titanic 2.0 schip in een modern jasje kan gaan bouwen, of het nog doorgaat is niet duidelijk, dan is het zéér te betreuren dat een “echt” en mooi klassiek schip als de MARCO POLO tot bierblikjes omgebouwd wordt. Misschien dat een rederij eens weer een middelgroot cruiseschip kan ontwerpen waarin de klassieke lijnen goed z’n recht komen zoals de Disney Magic. De huidige cruise schepen hebben meer weg van varende blokkendozen en dat is de Marco Polo niet! Laten we daarom ook super zuinig zijn en het blijven koesteren op onze mooie tss Rotterdam die nu een hotelschip is geworden. Jammer dat ik de poen niet had anders was ik ook met de Marco Polo gaan varen, temeer ik in 1975 in Singapore in een hotel sliep met de naam… Marco Polo. Bye, “bye beauty” !

Reacties zijn gesloten.