Eerste stuk staal

MSC Cruises start bouw van LNG-schip MSC Euribia

Maandag 28 juni 2021 is op de scheepswerf van Chantiers de l’Atlantique in Saint Nazaire (Frankrijk) het eerste stuk staal gesneden van het tweede schip in de vloot van MSC Cruises aangedreven door LNG. Het betekent de officiële start van de bouw van het meest milieuvriendelijke schip tot nu toe van de rederij. Ze zal worden uitgerust met enkele van de nieuwste en meest geavanceerde technologieën en oplossingen om haar impact op het milieu te minimaliseren. Tevens werd haar naam onthuld. De MSC Euribia komt in juni 2023 in de vaart en wordt dan het 22e schip van MSC Cruises.

De start van haar bouw werd gemarkeerd door een traditionele ceremonie. Conform maritieme gewoonte zetten Pierfrancesco Vago, uitvoerend voorzitter van MSC Cruises, samen met Laurent Castaing, algemeen directeur van Chantiers de l’Atlantique, het snijden van het eerste stuk staal voor het nieuwe schip in werking.

Pierfrancesco Vago zei: “Net zoals de Griekse godin Euribia die de wind, het weer en de sterrenbeelden gebruikte om de zeeën te beheersen, is het onze visie dat MSC Euribia de inzet van duurzame technologieën beheerst om ons kostbare ecosysteem te beschermen en te behouden. Dit schip markeert een nieuwe mijlpaal in onze reis naar netto nul-impactoperaties en getuigt van onze toewijding om de volgende generatie milieutechnologieën te bevorderen en te ontwikkelen. MSC Euribia zal een van ’s werelds meest milieuvriendelijke en goed presterende hedendaagse schepen zijn.”

LNG aangedreven schip

LNG is verreweg de schoonste scheepsbrandstof die momenteel op grote schaal beschikbaar is en elimineert vrijwel de lokale luchtverontreinigende emissies zoals zwaveloxiden (99%), stikstofoxiden (85%) en deeltjes (98%). In termen van emissies met een wereldwijde impact, speelt LNG een sleutelrol bij het tegengaan van klimaatverandering en de motoren van MSC Euribia hebben het potentieel om de CO2-uitstoot tot 25% te verminderen in vergelijking met standaardbrandstoffen. Bovendien, met de daaropvolgende beschikbaarheid van bio- en synthetische vormen van LNG, zal deze energiebron een pad bieden naar uiteindelijke koolstofarme operaties.

LNG is ook de sleutel tot de ontwikkeling van brandstofceloplossingen voor de scheepvaart, aangezien deze technologieën niet kunnen worden gebruikt met traditionele brandstoffen. MSC Cruises, Chantiers de l’Atlantique en een consortium van energie- en technologiebedrijven werken aan de ontwikkeling van een proef-LNG-aangedreven vaste-oxidebrandstofceltechnologie voor cruiseschepen die een verdere significante vermindering van de uitstoot van broeikasgassen kan bereiken dankzij de hogere efficiëntie van deze technologie.

MSC Cruises zet zich in om ten minste drie toekomstige schepen van LNG te voorzien, wat neerkomt op een totale investering van meer dan 3 miljard euro. De eerste hiervan, MSC World Europa, is momenteel in aanbouw in Saint Nazaire en zal in oktober 2022 in de vaart komen. De bouw van het derde schip zal begin 2023 beginnen.

Milieutechnologieën MSC Euribia:

Motoren en brandstoffen:

  • 4 Wärtsilä (12V en 16V) dual-fuelmotoren die over het algemeen op vloeibaar aardgas (LNG) lopen, af en toe op 0,1% zwavelige scheepsgasolie (MGO), zodat het schip geen uitlaatgasreinigingssystemen nodig heft;

Luchtemissies:

  • Selectief katalytisch reductiesysteem dat NOx-emissies tot 90% vermindert wanneer het schip op MGO vaart (LNG biedt een vergelijkbare NOx-reductie) – MSC Euribia zal voldoen aan de Tier III-normen van de IMO, ongeacht de brandstof die het gebruikt;
  • Wal-naar-schip stroomconnectiviteit, waardoor het schip zijn motoren kan uitschakelen en verbinding kan maken met lokale elektriciteitsnetten in havens waar deze infrastructuur beschikbaar is;

Afvalwater:

  • Geavanceerd afvalwaterzuiveringssysteem dat voldoet aan de MEPC 227(64)-resolutie van de Internationale Maritieme Organisatie bij ’s werelds strengste normen – de zogenaamde ‘Baltic Standard’;
  • Geavanceerd ballastwaterbehandelingssysteem voorkomt de introductie van invasieve soorten in het mariene milieu door lozingen van ballastwater, in overeenstemming met het Ballastwaterbeheerverdrag van de Internationale Maritieme Organisatie;

Bescherming van het maritieme leven: Onderwater uitgestraald geluidsbeheersysteem, met romp- en machinekamerontwerpen die de impact van akoestisch geluid minimaliseren, waardoor hun potentiële effecten op de zeefauna worden verminderd, met name op zeezoogdieren in de omringende wateren.

Energie-efficiëntie: alle nieuwbouwschepen van MSC Cruises bevatten een breed scala aan energiezuinige apparatuur die het motorgebruik helpen verminderen en optimaliseren. Deze omvatten slimme ventilatie en geavanceerde airconditioningsystemen met geautomatiseerde energieterugwinningslussen die warmte en koude herverdelen om de vraag te verminderen. De schepen maken gebruik van LED-verlichting die wordt aangestuurd door slimme managementsystemen om het energiebesparingsprofiel verder te versterken. In samenwerking met de scheepswerf zal MSC Euribia worden uitgerust met automatische gegevensverzamelingssystemen voor energiemonitoring op afstand en geavanceerde analyse, waardoor realtime ondersteuning aan wal mogelijk wordt om de operationele efficiëntie aan boord te optimaliseren.

Interesse in cruisen met MSC Cruises? Vraag een gratis offerte aan bij:

Cruise Online Sunweb

Marco

Als 'first-timer' op de Voyager of the Seas in 2007 was Marco meteen verkocht. Sindsdien is hij verzot op cruisen. Dat betekent na tientallen cruises nog steeds kippenvel bij het inschepen. Veel zeeën bevaren, maar niets mooiers dan cruisen op de Nieuwe Waterweg langs geboortestad Maassluis.

Vond je dit een handig artikel? Je kunt ons gemakkelijk ondersteunen! Zo kunnen wij deze site met veel passie blijven vormgeven :-)

Je kunt ons helpen door via deze links producten te kopen: Bol.com of Coolblue of een leuk cadeautje uit te zoeken in onze eigen webwinkel.

Alvast hartelijk dank voor je steun!