Cruisereiziger
BestemmingenReisverslag

Reportage: Van Stavoren naar Enkhuizen met Magnifique III

Miriam vaart mee op de Magnifique III met een fietscruise van de Nederlandse reisorganisatie Boat Bike Tours. Zij start in Amsterdam, fietst vanuit Zaandam naar Alkmaar, Bergen, Texel en door naar Stavoren, Medemblik, Enkhuizen en Volendam. De Magnifique III vaart met ons mee en is ons hotel. Op dag 6 verkennen we de oude Zuiderzee: van Stavoren naar Enkhuizen.

Dag Friesland! Hallo Zuiderzee!

Gisteren lagen we de gehele dag in het Friese Stavoren. Al vroeg startte schipper Chris in de ochtend de motoren voor de tocht over het IJsselmeer naar Medemblik. We hebben vandaag weer de keuze uit een korte route (24 km) of een langere in twee varianten (39 of 51 km) die gaan van Medemblik naar Enkhuizen, waar het schip dan zal liggen. Tijdens het ontbijt zagen we tijdens het varen in de verte al Noord-Holland en Medemblik. De Magnifique III meert echter kort aan in Medemblik om alle fietsen uit te laden en wij fietsers 🙂 Zodra we allemaal af zijn gezet, vaart Chris direct verder naar Enkhuizen.

Wij kiezen vandaag voor een korte route van slechts 24 km over de dijken langs het IJsselmeer. Een bezoek aan het Zuiderzeemuseum staat namelijk op ons verlanglijstje vanmiddag! Wanneer we de lange route doen via Hoorn, zijn we bang dat we niet meer genoeg tijd hebben om het museum te ontdekken. De dijken zijn geduldig en niet veel later zien we zelfs de Magnifique III in de verte varen. We hebben overigens wel veel last van vliegjes op bepaalde stukken. Een mondkapje biedt uitkomst! Zo vliegen ze niet in mijn mond 😉

Enkhuizen

In Enkhuizen arriveren we een kleine twee uur later. En, raad eens, de Magnifique III is net voor ons ook in Enkhuizen aangekomen! Thomas is net de loopplank aan het uitleggen en de gastdames Ingeborg en Annika zijn nog aan het kuisen.

Voordat we naar het Zuiderzeemuseum gaan, leggen we alle fietsspullen terug in de hut en zijn we klaar voor de museum-boot die ons naar de ingang van het museum brengt. Deze ligt praktisch om de hoek van onze aanlegsteiger.

Het Zuiderzeemuseum is ooit opgericht om over de geschiedenis van de Zuiderzee, haar dorpjes en bewoners te vertellen. Door een grote overstroming in 1916 werd de roep om het afsluiten van de Zuiderzee groter en startte men in 1920 met de bouw van de Afsluitdijk. Ruim 12 jaar later was het klaar. Na de bouw van de Afsluitdijk werd de Zuiderzee het Ijsselmeer en veranderde alles. Het museum bewaart de cultuur van de dorpjes en eilanden; authentieke huizen zijn bijeengebracht in het buitenmuseum. Buiten de museumpoorten, staat verderop in Enkhuizen het binnenmuseum. Deze laat het verhaal zien van de mensen; wij zagen een tentoonstelling over klederdracht door de jaren heen.

Avond met kaarslicht

Terug op de Magnifique III genieten we op het achterdek van het heerlijke weer. In de loop van de avond voegen zich nog 2 schepen van Boat Bike Tours bij ons; ‘t Wapen fan Fryslan en de
Mare fan Frysland. Beide zijn zeilschepen en bieden ook fietscruises. Ik mag zelfs even bij t Wapen fan Fryslan op bezoek! (later meer!) Het is bovendien een perfecte avond om van het bubbelbad te genieten. Uitzicht op het water, ondergaande zon en schepen naast ons.  Tenslotte verandert in de avond het achterdek in een sfeervolle plek waar je wijntje heerlijk smaakt 🙂 Wat een fantastische afsluiting van deze dag.

Lees alle artikelen:

Uiteraard vind je meer informatie over deze cruises bij Boat Bike Tours:

Boat Bike Tours

Miriam

Hi, ik ben Miriam, oprichtster van Cruisereiziger. Meer dan 10 jaar geleden ben ik voor het eerst op een cruiseschip gestapt en sinds die tijd heeft het cruisen mij meer dan 200% te pakken. Ik ben ervan overtuigd dat er voor iedereen een geschikte cruise te vinden is. Ik help je graag daarbij!

Vond je dit een handig artikel?
Je kunt ons gemakkelijk ondersteunen op Patreon, door via deze links producten te kopen: shop de mooiste koffers bij Duifhuizen, Bol.com, Coolblue of zoek een leuk cadeautje uit in onze eigen webwinkel. Kijk zeker ook even op onze contactpagina voor andere ondersteuningsmogelijkheden.

Alvast hartelijk dank voor je steun! Zo kunnen wij deze site met veel passie blijven vormgeven :-)