Cruisereiziger
Faillissement

Scheepswerf MV Werften vraagt faillissement aan

De Duitse scheepsbouwer MV Werften heeft haar faillissement aangevraagd. De werf heeft vestigingen in Rostock, Wismar en Stralsund en is sinds 2016 in handen van Genting Hongkong. Zij zijn naast eigenaar van de scheepswerf ook eigenaar van Crystal Cruises. De problemen voor de scheepswerf duren al meer dan een jaar. In 2021 kregen zij nog ondersteuning in de vorm van miljoenen euro’s.

De 1900 werknemers waren onder andere bezig met de bouw van cruiseschip Global Dream voor het Aziatische Dream Cruises. Dit schip is voor ongeveer 75% af. De werf wil het schip graag nog afbouwen met behulp van ondersteuning in geld van het bondsland Mecklenburg-Vorpommern. Daarover zal deze week een rechtszaak gaan lopen omdat het bondsland meent dat die ondersteuning niet genoeg zal zijn om de werf te redden.

Het laatste cruiseschip dat in 2021 afgeleverd werd, is expeditieschip Crystal Endeavor van Crystal Cruises.

Miriam

Hi, ik ben Miriam, oprichtster van Cruisereiziger. Meer dan 10 jaar geleden ben ik voor het eerst op een cruiseschip gestapt en sinds die tijd heeft het cruisen mij meer dan 200% te pakken. Ik ben ervan overtuigd dat er voor iedereen een geschikte cruise te vinden is. Ik help je graag daarbij!

Vond je dit een handig artikel?
Je kunt ons gemakkelijk ondersteunen via een bakje thee , op Patreon, door via deze links producten te kopen: shop de mooiste koffers bij Duifhuizen, Bol.com, Coolblue of zoek een leuk cadeautje uit in onze eigen webwinkel. Kijk zeker ook even op onze contactpagina voor andere ondersteuningsmogelijkheden.

Alvast hartelijk dank voor je steun! Zo kunnen wij deze site met veel passie blijven vormgeven :-)

2 gedachten over “Scheepswerf MV Werften vraagt faillissement aan

  • …Herbezinning…
    Triest dat een gerenomeerde Duitse werf faillissement moet aanvragen mede als gevolg van de huidige crises.
    Ik vraag mij overigens af of het nu niet eens tijd wordt om even pas op de plaats te maken voor welke werf dan ook ten aanzien van de bouw van cruise schepen. Tevens kan men zich ook afvragen of er nu wel behoefte is aan mega en grote cruise schepen en of men op de zelfde weg blijft of wilt doorgaan met het in de vaart brengen van deze schepen, dan wel dat men een andere invulling moet geven met betrekking tot het begrip “cruisen” ?
    Ik begrijp best dat een mens eens een frisse neus wilt halen, op land of ter zee, maar de wijze waarop men soms hutje-mutje aan boord gaat en met duizenden in een dozijn met alle risico’s van dien is nu niet bevorderlijk voor de volksgezondheid en het welzijn van passagiers en personeel. Misschien moet de cruise industrie eens een “sabbatical” nemen of is daar al mee bezig, even geen super mega evenementen met alle bekende frivoliteiten zowel aan boord als in de te bezoeken havens en in het de vaart brengen van dergelijke mastodonten. Om die reden is het goed dat de Vakantiebeurs 2022 te Utrecht niet doorgaat. Als men een herstart wenst te maken laat men het dan kleinschaliger doen en meer rekening houden met de gezondheids aspecten en dat nog even los van de huidige pandemie, om over een noro virus maar te zwijgen als je er met 6000 plus mensen aan boord de bloemetjes buiten wilt zetten.
    En waarom moet alles altijd groter en meer, daar stel ik mij al langer vraagtekens bij ook met betrekking tot milieu aspecten. Ik gun ieder mens zijn of haar plezier ongeacht wat men ook doet of het dobberen is met een mega schuit of land excursie of gewoon in je eigen achtertuin. We worden nu helaas noodgedwongen om (eindelijk) eens met benen op de grond te gaan staan en alles zeker als het om massa toerisme gaat in het algemeen en de cruise industrie in het bijzonder, ons te bezinnen of we op de oude voet van genieten op zee en of land wel verder willen gaan of toch op gepaste wijze invulling willen geven aan het plezier zonder de nadelen en zij effecten die de gezondheid in de weg staan, een herbezinning pur sang. Misschien ben ik wel de eenling die tegen deze tak van sport anders aan kijk en dat voor iemand die naast de luchtvaart ook de scheepvaart in al zijn vormen een warm hart toedraagt ! Maar even met een hernieuwde frisse blik naar het cruisen kijken zou zo gek nog niet zijn voor zowel cruise- en luchtvaart maatschappijen en te hopen valt dat na alle boosterprikken, heb de mijne net gekregen, op een verantwoorde en gezonde wijze ook van een vaar of andere tocht kunnen gaan genieten. Plezier maken mag anno 2022, maar dan met meer beleid dan we gewend zijn…
    Laten we hopen dat er niet meer werven het loodje leggen dat zou niet alleen werkgelegenheid kosten, maar in bepaalde opzichten imago schade kunnen opleveren die verder gaat dan alleen maar het verlies aan arbeidskrachten en te denken valt aan kennis en ervaring op het gebied van de scheepsbouw. Een werf die niet alleen gespecialiseerd is op een enkele doelgroep, maar op diverse markten actief is, denk aan Damen shipyard, heeft nog een toekomst waarop men verder kan bouwen. Hopelijk mogen we deze pandemie snel tot het verleden laten behoren en we weer eens volop van het leven genieten zoals nooit te voren !

  • Helemaal met U eens dat de cruiseschepen veel te groot worden. Ook vinden wij de aankleding van de schepen vaak te pompeus en te overdadig.

Reacties zijn gesloten.