CLIA publiceert resultaten van milieu inspanningen door rederijen

De Cruise Lines International Association (CLIA), de stem van de wereldwijde cruise-industrie, heeft deze week een rapport vrijgegeven waarin de vooruitgang wordt getoond hoe rederijen inspelen op het gebied van milieu inspanningen om de cruiseindustrie in 2050 CO2 neutraal te laten cruisen.

Opvallende cijfers zijn onder andere de toename om schepen aan te sluiten op walstroom. 85% van de CLIA-schepen die tussen nu en 2028 in de vaart gaan komen, heeft de mogelijkheid aan te sluiten op walstroom, waardoor motoren kunnen worden uitgeschakeld voor een aanzienlijke vermindering van de uitstoot. Bovendien heeft meer dan 15% van de schepen die in de komende vijf jaar te water zullen worden gelaten, brandstofcellen of batterijen aan boord.

President en CEO van CLIA, Kelly Craighead: “Innovatie vormt de kern van de visie van de industrie voor netto nul CO2 cruises. De cruise-industrie blijft het voortouw nemen door miljarden te investeren om nieuwe technologieën te integreren, de ontwikkeling van duurzame scheepsbrandstoffen te versnellen, in het bijzonder motoren die duurzame scheepsbrandstoffen kunnen gebruiken en walstroom mogelijk te maken op bestaande en nieuwe schepen. Dit zijn de fundamentele bouwstenen voor het koolstofarm maken van de wereldwijde scheepvaart, en we handelen nu voor de toekomst.”

Duurzame brandstoffen

Ondanks de geboekte vooruitgang maakt het rapport duidelijk dat een overgang naar duurzame scheepsbrandstoffen essentieel blijft om de doelstellingen van de decarbonisatie van de maritieme industrie te bereiken. Dit onderstreept de dringende noodzaak voor regeringen om onderzoeksinspanningen te ondersteunen om de ontwikkeling van deze brandstoffen te versnellen, zodat ze veilig, levensvatbaar en beschikbaar zijn voor gebruik op schaal. Daartoe is CLIA een ondersteunende organisatie voor de oproep tot actie van de Getting to Zero Coalition voor decarbonisatie van de scheepvaart. Deze steun komt bovenop het leiderschap van de individuele cruisemaatschappij leden en hun partnerschappen met een aantal andere coalities en organisaties die werken aan het vinden van cruciale oplossingen.

“De cruise-industrie was en zal altijd voorop lopen op het gebied van innovatie als het gaat om milieu- en maritieme technologieën”, zegt Pierfrancesco Vago, voorzitter van CLIA Global. “Voor deze volgende fase van onze reis naar netto-nul als industrie, hebben we nu duidelijke steun nodig van regeringen en beleidsmakers om ervoor te zorgen dat de juiste infrastructuur ook op het land wordt ontwikkeld en om de investeringen en innovatie aan te moedigen die nodig zijn voor de ontwikkeling van duurzame scheepsbrandstoffen op schaal.”

Enkele Statistieken

  • Walstroom:  cruisemaatschappijen blijven aanzienlijke investeringen doen om cruiseschepen aan te sluiten op walstroom, zodat motoren in de haven kunnen worden uitgeschakeld.
  • 40% van de wereldwijde capaciteit (een stijging van 20% op jaarbasis) kan op walstroom in de 29 havens wereldwijd worden aangesloten, dit is minder dan 2% van de wereldhavens waar die capaciteit wordt geleverd in ten minste één ligplaats in de haven .
  • 98% van de nieuwbouwcapaciteit (tussen nu en 2028) is ofwel toegezegd om te worden uitgerust met walstroomsystemen of zal worden geconfigureerd om in de toekomst walstroom aan te kunnen.
  • Vloeibaar aardgas (LNG) – 61% van de nieuwbouw schepen zal voor primaire voortstuwing afhankelijk zijn van LNG-brandstof. Het gebruik van LNG resulteert in 95% tot 100% minder uitstoot van fijnstof (PM), nagenoeg nul zwavelemissies en een reductie van 85% van de stikstofemissies. Als overgangsbrandstof biedt LNG nu echte voordelen, maar stelt LNG-ready schepen ook in staat zich aan te passen aan een toekomstige generatie duurzame scheepsbrandstoffen.
  • Uitlaatgasreinigingssystemen (EGCS) – Meer dan 79% van de wereldwijde capaciteit maakt gebruik van EGCS om aan de luchtemissie-eisen te voldoen of deze te overtreffen, wat neerkomt op een capaciteitsverhoging van 7% ten opzichte van 2021. Bovendien zal 88% van de capaciteit van niet-LNG-nieuwbouw EGCS laten installeren, in lijn met het reeds hoge historische investeringsniveau.
    Geavanceerde afvalwaterbehandelingssystemen – 100% van de nieuwe schepen in bestelling zijn gespecificeerd om geavanceerde afvalwaterbehandelingssystemen te hebben en momenteel wordt 78% van de capaciteit van de CLIA-zeecruiselijnvloot bediend door geavanceerde afvalwaterbehandelingssystemen (een stijging van 9% in vergelijking met 2021) .

De eerder dit jaar aangekondigde toezegging van de industrie om tegen 2050 koolstofvrije cruises na te streven, is in overeenstemming met de doelstelling van de Overeenkomst van Parijs en wordt ondersteund door de industrie.

Miriam

Hi, ik ben Miriam, oprichtster van Cruisereiziger. Meer dan 10 jaar geleden ben ik voor het eerst op een cruiseschip gestapt en sinds die tijd heeft het cruisen mij meer dan 200% te pakken. Ik ben ervan overtuigd dat er voor iedereen een geschikte cruise te vinden is. Ik help je graag daarbij!

Vond je dit een handig artikel?
Je kunt ons gemakkelijk ondersteunen door via deze links producten te kopen: Bol.com of Coolblue of zoek een leuk cadeautje uit in onze eigen webwinkel. Kijk zeker ook even op onze contactpagina voor andere ondersteuningsmogelijkheden.

Alvast hartelijk dank voor je steun! Zo kunnen wij deze site met veel passie blijven vormgeven :-)