Waarin verschilt de Mein Schiff Relax van de andere TUI schepen in de vloot?
Miriam cruiste 6 dagen mee op uitnodiging van TUI Cruises op de gloednieuwe Mein Schiff Relax. Dit gloednieuwe schip start op zondag 2 maart met haar eerste cruises. Graag stellen we het schip aan je voor! In dit deel kijken we naar de ontwerp ideeën en het verschil tussen Mein Schiff Relax en andere schepen in de vloot.
Mein Schiff Relax is een compleet nieuwbouw schip voor het Duitse TUI Cruises dat in februari 2025 in de vaart kwam. Het schip is gebouwd bij Fincantieri in Monfalcone en de rederij laat in totaal twee van deze InTUItion-klasse schepen bouwen, die dus geheel nieuw zijn voor de rederij.
Het schip is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met Fincantieri en werd vanaf papier geheel nieuw ontworpen. Wat ging hieraan vooraf en wat waren de belangrijkste punten voor de rederij voor dit schip? Hierover lees je meer in dit deel van de reportage.
1. Premium beleving
TUI Cruises wilde dat het 7e schip een premium beleving zou blijven geven, ondanks dat het schip 1000 passagiers meer zou meenemen. Daarom werd het schip langer dan haar voorgangers (316 meter), naar de 333 meter. Om de ruimte beleving verder vorm te geven, kwamen er 19 dekken en blijft de ruimte-gast verhouding even hoog als op de andere schepen in de vloot. Zo heeft de rederij op de Relax maar liefst 4150 restaurantplekken aan boord gecreëerd, 48% meer.
2. Verbinding met de zee
Deze uitspraak vinden meerdere rederijen belangrijk en ook op de Mein Schiff Relax komt deze naar voren. Dit betekent veel meer raampartijen en veel buitenruimte. Nieuw is bijvoorbeeld ook het gebied waar je het schip binnenkomt; de “Landungsbrücke” is een grote ruimte waar een grote stroom gasten terug aan boord kunnen worden ontvangen en met roltrappen naar hogere dekken geleid kunnen worden. Bij zusterrederij Celebrity zie je overigens deze indrukwekkend grote ruimte bij binnenkomst.
Ook is het atrium een mooie lichte ruimte met fijne zitjes aan de zijden. Ook restaurant Atlantik heeft voortaan een grote glazen wand naar buiten gericht.
3. Een goede Flow
De flow op de Mein Schiff Relax moest anders worden dan op de andere schepen waar zich veel in het midden van het schip concentreert. Juist restaurants decentraliseren, meerdere soorten zwemgelegenheden ontwerpen en een natuurlijke looprichting ontwikkelen. Lang werd nagedacht over hoeveel liften en trappen er moesten komen. In totaal zijn er 80% meer liften (18 stuks) in de 3 lift huizen. Deze liggen overigens handig voor, midden en achter. Ondanks dat het schip zo lang is, liggen deze vrijwel overal dichtbij. Leuk detail is dat elk trappenhuis en de bijbehorende liften zijn eigen thema heeft. Vooraan is het thema ijs, in het midden bos en achteraan is het woestijn.
4. Tailormade
Voor diverse soorten gasten zijn vernieuwde gebieden ontworpen. Wat te denken van een uitgebreide Suite beleving voor gasten met het schip-in-schip-concept?
Ook op eerdere schepen was er een lounge met zonnedek, maar op de Relax is de lounge prachtig licht, met op het dek eronder een eigen restaurant, X-Coast, en elders op het schip nog een restaurant voor de suitegasten.
Voor kinderen zijn er meer faciliteiten zoals een kinderbuffet, een klein waterspeel landschap voor de allerkleinsten en altijd gratis ijs (ook voor grote kinderen en alle andere gasten overigen😉) bij de ijsbar.
Reizigers die alleen reizen, hebben op de Relax de keuze uit solo-hutten (lees hier meer). Binnen-,buiten- en zelfs balkonhutten zijn aan boord. Voor de rederij zijn de solo balkonhutten compleet nieuw in de vloot.
5. Multifunctionaliteit
De rederij wilde op dit schip meer dan ooit, ruimtes ook voor iets anders kunnen gebruiken. Dit doet ze bijvoorbeeld met een ruimte genaamd Blaue Flora, waar lezingen, concerten en privé bijeenkomsten kunnen worden gehouden.
Het gebied waar gasten binnenkomen, de Landungsbrücke, kan voor diverse bijeenkomsten worden gebruikt: voor inchecken, lezingen, en instructie zaal voor de crew.
Nieuw samengesteld is ook de sportzaal en de fitness. Deze liggen nu naast elkaar en versterken het gebied. De sportzaal, de Arena, kan worden gebruikt voor sport, feesten en kinderactiviteiten, want de kinderclub ligt vlakbij.
6. Gastwensen
Bij mijn bezoek aan het schip, zag ik zelf en hoorde ik van de ontwerpers, dat kleine verbeteringen zijn doorgevoerd naar aanleiding van opmerkingen van gasten. Wat te denken van twee magneten in je gordijn, zodat deze niet meer irritant naar buiten openwaait als de deur naar de gang open gaat? Of als je ’s nachts wilt slapen met je balkondeur open?
Een andere grote wens die is uitgekomen, is dat het grootste hoofdrestaurant Atlantik nu een fantastisch uitzicht heeft op de zee doordat het naar achter op het schip is verplaatst. Bovendien heeft de rederij voor het eerst een Grieks restaurant aan boord toegevoegd, de Taverna Dionysus, en een Frans restaurant, Bistro Sur Mer.
7. Unique guestexperiences
Zeer verrassend entertainment biedt de Mein Schiff Relax aan. Zo is La Cage gloednieuw: een show met burlesque dansen, voor adult only.
Ook nieuw is restaurant Fugu, een soort dinerbelevenis waar je meegaat met de Berlijnse sterrenkok Tim Raue op reis door Japan en door zijn Japanse gerechten.
8. Smile
Het schip zal haar passagiers ‘een nieuwe ervaring van welzijn’ gaan bieden. Waarbij niet alleen welzijns brandambassador Robbie Williams aangesteld is, maar ook crew aan boord verandering zal merken. Een verbeterde hut inrichting, mooie crew huiskamer en andere ontspanningsruimtes voor hen.
9. Internationaal
De rederij heeft het zelf niet als wens genoemd, maar meer dan ooit zal dit schip het internationale publiek verwelkomen en aanspreken. Je ziet wegwijsborden in het Engels en je kunt een Engels dagprogramma halen. Doordat ik op een “pre-cruise” was, heb ik niet echt kunnen bemerken in hoeverre bijvoorbeeld de cruisedirector en kapitein hun praatjes tweetalig houden. Fijn is in ieder geval dat al het bar/kamer/restaurant personeel uitstekend Engels spreekt!
10. LNG en walstroom
De rederij kiest voor dit schip om LNG te gebruiken en de mogelijkheid om in de toekomst ook andere brandstoffen te kunnen inzetten zoals met emissie-arme en klimaatvriendelijke bio- en E-LNG. Het schip is ook voorzien met verbeterde katalysatoren (stikstofoxide reductie tot Euro 6 norm) en een walstroomaansluiting. Dit zorgt ervoor dat het schip bijna emissievrij functioneert als het in de haven ligt.
Mein Schiff Relax is ook uitgerust met een innovatief systeem dat organisch afval door middel van thermische behandeling versnippert en kan verwerken voor verder gebruik aan land. In de zogenaamde “HydroTreat” worden de vloeibare delen van het biologische afval gescheiden met behulp van warmte en druk.
De mooiste routes
Lees snel nóg meer over de Mein Schiff Relax
- De totstandkoming van het ‘Feel Good’ schip Mein Schiff Relax
- Waarin verschilt de Mein Schiff Relax van de andere TUI schepen in de vloot?
- Mein Schiff Relax: overzicht van alle hutten aan boord
- Het Suite Leven op de Mein Schiff Relax
- De 6 Feel Good momenten aan boord van Mein Schiff Relax
- Hoog culinair niveau bij Mein Schiff Relax: wat mag je niet missen?
- Alles over TUI Cruises en de Mein Schiff vloot
Boek je cruise bij:
TUI Nederland TUI Cruises Duitsland