Cruisereiziger
Plastic afnameReisverslag

Blog Cruise met Nieuw Amsterdam – Dag 7 – Istanbul

Dag 7 dinsdag – Tweede dag in Istanbul

Dinsdag vandaag!

Pracht in het paleis

De temperatuur in Istanbul zou wat hoger zijn dan de dag ervoor, ongeveer 33 C. We besloten met een ontbijt terwijl veel andere mensen op dat moment al in een excursiebus stapten. Als we weg gaan voor ontbijt of diner plaatsen we een kaartje in de sleuf van ons deurslot zodat onze kamerjongens Putra en Wally weten dat ze de kamer mogen schoonmaken. Aangezien wij graag uitslapen en ’s avonds ons eigen gang gaan (dus geen vaste zitting) is het voor hen handiger om te weten wanneer wij er niet zijn.

Vandaag in Istanbul staat het Dolmabahce paleis op het programma. We gingen lopend naar het paleis toe dat een kleine 2 km van de cruiseterminal ligt. Redelijk op tijd, half 11, liepen we naar de kassa toe van het voormalige woonverblijf van de sultans in de 20e eeuw. De oudere sultans verbleven in het Topkapi paleis. Vanaf 1856 woonden zij in het Dolmabahce paleis aan de Bosporus. Tijdens een eerder verblijf in Istanbul hadden we het Topkapi, erg prachtig, al mogen bezichtigen. Vandaag zou het voor ‘gewone’ toeristen gesloten zijn omdat het dinsdag is, de vaste sluitingsdag.  We hoorden echter dat als je met een Holland America excursie meeging, dat het paleis wel te bezichtigen was. Een van de voordelen van een excursie van de cruisemaatschappij zelf!

Het Dolmabahce paleis konden we alleen met een gids bezoeken, die elk kwartier met een groep vertrok. We kozen voor de paleisroute, voor een extra bedrag kon je ook het haremgedeelte bezoeken. Voordat de tour begon, deden we eerst plastic rose hoesjes over onze schoenen en slippers. Het was verboden om op de originele houten vloer te lopen. Alleen de rode lopers en tapijten waren toegankelijk met onze roze slofjes. Het paleis leek erg op een Westers paleis met veel pracht en praal. De inrichting was zelfs voorzien van een centrale verwarming (aangelegd tussen 1910 en 1912) en huistelefoons.  Zeer indrukwekkend was de grote balroomzaal waar ook nu nog officiële  gelegenheden plaatsvinden onder een prachtige kroonluchter.

Kunstwerk bij het Lido zwembad

Na het bezoek liepen we terug naar het schip waar we rond middaguur op tijd waren voor de lunch. Een broodje frikandel en broodje kroket waren niet te versmaden dit keer. Het was duidelijk nog rustig op de Nieuw Amsterdam. Veel mensen waren in de stad.  We maakten van de gelegenheid gebruik om bij het Lido zwembad te gaan liggen en een paar uurtjes daar te relaxen. Op onze ligstoel lagen de handdoeken al klaar.

Bij het wegvaren uit Istanbul zagen we dat een aantal andere cruiseschepen ook was afgemeerd; een daarvan was de Explorer. Een bijzonder cruiseschip dat dienst doet als universiteit op zee. Studenten kunnen voor een semester meevaren en veel leren van de bestemmingen die ze aandoen.

In de avond aten we bij het pan-aziatisch restaurant Tamarind. Het was ons vorige keer zo goed bevallen dat we graag nog een keer op dek 11 bij Tamarind wilden dineren. Ook ditmaal waren de gerechten om van te smullen! Daarna bezochten we het theater waar een gast-artiest was aangeschoven. Hij was een muzikale komiek en kon allerlei artiesten nazingen met de stemmen van die artiesten. Kunstig.

Wat viel ons op vandaag:

• Een douchegordijn  in het bad dat tweelagig is: handig!
  • Het Nederlandse dagprogramma en de selectie van Nederlandse nieuwsartikelen die je bij de receptie kan verkrijgen maar ook in je hut bezorgd kan laten worden.

Lees ook:

Wil je ook cruisen op de Nieuw Amsterdam? Kijk eens bij:

ANWBCaptain Cruise Corendon - Nieuw! CruiseOnline Cruisereizen Stip Sunweb TUI

Miriam

Hi, ik ben Miriam, oprichtster van Cruisereiziger. Meer dan 10 jaar geleden ben ik voor het eerst op een cruiseschip gestapt en sinds die tijd heeft het cruisen mij meer dan 200% te pakken. Ik ben ervan overtuigd dat er voor iedereen een geschikte cruise te vinden is. Ik help je graag daarbij!

Vond je dit een handig artikel?
Je kunt ons gemakkelijk ondersteunen op Patreon, door via deze links producten te kopen: shop de mooiste koffers bij Duifhuizen, Bol.com, Coolblue of zoek een leuk cadeautje uit in onze eigen webwinkel. Kijk zeker ook even op onze contactpagina voor andere ondersteuningsmogelijkheden.

Alvast hartelijk dank voor je steun! Zo kunnen wij deze site met veel passie blijven vormgeven :-)